U Srbiji više stranih franšiza
Kako pokazuje najnovija Analiza tržišta franšiza kompanije PROFIT system, u Srbiji i dalje, po broju aktivnih sistema, dominiraju strane franšize, iako je njihov udeo u ukupnom broju franšiza (62%) prošle godine bio nešto niži u odnosu na prethodno istraživanje iz 2013. godine, kada je taj udeo iznosio 67%.
Najveći broj franšiza, njih 26, poreklom je iz Sjedinjenih Američkih Država. Podatak koji ne treba da predstavlja veliko iznenađenje, naročito kad se uzme u obzir da je američko tržište franšiza jedno od najrazvijenijih na svetu – i po broju aktivnih sistema i po broju branši u kojima je franšizing zastupljen – a posebno kad se uračuna, sada već poslovična, preduzimljivost i proaktivnost američkih kompanija. Većina franšiznih sistema iz SAD, naime, ulazi u razvoj s ambicijom da se u gotovo istoj meri posveti širenju na velikom i konkurentnom domaćem tržištu, a zatim i na inostranim tržištima.
Posle sistema iz SAD, prema zastupljenosti na tržištu Srbije slede sistemi iz Italije (12), Francuske (10) i Nemačke (9). Uz to, i sistemi iz zemalja regiona aktivni su u Srbiji kada je reč o širenju franšizne mreže, pa tako na ovdašnjem tržištu posluje sedam franšiza iz Hrvatske i pet iz Slovenije. Podatak koji, takođe, nije neočekivan, jer praksa pokazuje da sistemi iz zemalja regije, pri širenju van granica domaćeg tržišta, prvo ciljaju na susedne zemlje s kojima imaju bliske istorijske i kulturološke veze.
Posmatrano prema vrsti delatnosti, na tržištu Srbije više su zastupljene strane franšize iz oblasti usluga* (56%) nego iz oblasti trgovine** (44%).
Kod sistema poreklom iz SAD, Nemačke, Hrvatske, Velike Britanije i Austrije dominiraju franšize koje se bave uslužnim delatnostima, dok su iz Italije, Slovenije i Španije, dominantne trgovačke franšize. Zanimljivo je da u Srbiji posluju italijanski franšizni sistemi isključivo iz oblasti trgovine, kao što su iz Austrije prisutne samo uslužne franšize.
*Usluge: gastronomija i ugostiteljstvo, edukacija, lepota i fitnes, poslovne usluge, usluge za individualne klijente, finansijske usluge, turizam i hotelijerstvo
**Trgovina: kozmetika, nakit, pokloni, roba široke potrošnje, odeća i obuća, stvari za decu, auto-oprema i benzinske pumpe, telefoni, kompjuteri, tehnika
POGLEDAJTE ČLANKE
U Srbiji su na kraju 2020. poslovala ukupno 163 inostrana franšizna sistema iz 39 zemalja, od čega najveći broj potiče iz Sjedinjenih Američkih Država.
U Srbiji je na kraju 2020. godine aktivno poslovalo ukupno 255 franšiznih sistema, pokazuje analiza tržišta grupacije PROFIT system.
Modni franšizni brendovi čine gotovo četvrtinu (23,5 odsto) ukupnog broja franšiznih sistema koji posluju u Srbiji. Kakva je zastupljenost franšiza u drugim branšama?
U Srbiji je u 2018. godini poslovalo 200 franšiznih sistema, što je rast od oko 22 odsto za period od pet godina, pokazuje analiza tržišta koju je uradila kompanija PROFIT system.
Svaki treći franšizni sistem i svaki drugi primalac franšize iz Srednje i Istočne Evrope potiču - iz Poljske, pokazuje Izveštaj o tržištu franšiza kompanije PROFIT system.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.