U Srbiji najviše modnih franšiza
Od ukupno 200 franšiza koje posluju na tržištu Srbije čak 47 je iz sveta mode, pokazuje najnovija Analiza tržišta franšiza kompanije PROFIT system.
U vrhu ove „liste“ po brojnosti se izdvajaju i franšize iz sektora usluga za individualne klijente, kao i gastronomije i ugostiteljstva. – Dominacija modnih brendova ne iznenađuje, budući da mnoge kompanije svoju mrežu, ne samo u Srbiji, već i u svetu, šire isključivo putem franšize. U Srbiji je, pak, uobičajeno da jedna kompanija bude primalac nekoliko franšiza iz oblasti mode. Po pravilu, radi se o kompanijama s iskustvom, razvijenom logistikom i resursima. Najbolji primeri su Fashion Company, Sportina Group, Triple Jump, koji imaju bogat portfolio modnih franšiza – objašnjava Igor Bogojević, regionalni direktor kompanije PROFIT system.
Trgovina po branšama
Ukoliko posmatramo samo trgovinu, dominiraju, dakle, franšizni sistemi iz oblasti mode sa učešćem od 48 odsto, slede prodaja robe široke potrošnje sa 23 odsto, a zatim sektor prodaje kozmetike, nakita i poklona sa 12 odsto učešća.
Kada je reč o trgovini, strani sistemi apsolutno dominiraju te u svakoj od navedenih oblasti imaju veći broj franšiza od domaćih. Jedina branša gde ima neznatno više domaćih sistema je „kuća i dvorište“ u kojoj posluju svega tri franšize, od čega su dve iz Srbije.
Zanimljivo je da među 47 modnih franšiza, 15 brendova potiče iz Srbije. Nešto veći broj domaćih trgovačkih franšiza dolazi, pak, iz oblasti robe široke potrošnje, njih 10.
Usluge po branšama
Oblast usluga je „razuđenija“ te usluge za individualne klijente i gastronomija i ugostiteljstvo imaju sličan udeo, 25 odnosno 23 odsto učešća. Slede edukativne usluge sa učešćem od 16 odsto i turizam i hotelijerstvo sa 13 odsto.
I kod uslužnih delatnosti dominiraju strani sistemi u gotovo svim branšama, osim u gastronomiji i ugostiteljstvu gde su domaći sistemi neuporedivo brojniji. Naime, u Srbiji posluje 18 domaćih franšiznih sistema iz oblasti gastronomije i ugostiteljstva, a svega šest inostranih. Prilično velika disproporcija u odnosu stranih i domaćih sistema je i u oblasti usluga za individualne klijente, gde dominiraju strane franšize kojih je 19, dok je domaćih samo sedam.
Šta dominira kod domaćih sistema?
Iz svega navedenog nije teško uvideti da domaćih franšiza najviše ima u oblastima gastronomije i ugostiteljstva (23,4 odsto) i mode (19,5 odsto).
Posmatrajući segmentirano, u trgovini kod domaćih sistema dominira moda sa 44 odsto, sledi prodaja robe široke potrošnje sa 29 odsto i prodaja kozmetike, nakita i poklona sa 15 odsto.
Kod usluga, gastronomija i ugostiteljstvo zauzimaju udeo od 42 odsto, usluge za individualne klijente imaju udeo od 16 odsto, a edukativne usluge 14 odsto.
Šta dominira kod stranih sistema?
Među ukupno 123 strana franšizna sistema koja posluju u Srbiji, dominiraju modni brendovi sa učešćem od 26 odsto, dok usluge za individualne klijente zauzimaju udeo od 15,4 odsto.
Posmatrajući samo sektor trgovine, moda čini polovinu inostranih franšiza, roba široke potrošnje ima udeo od 19 odsto, a auto oprema i benzinske pumpe 14 odsto.
Kod uslužnih delanosti kod inostranih sistema trećinu zauzimaju usluge za individualne klijente (32%), edukativne usluge čine 17 odsto, a turizam i hotelijerstvo 14 odsto.
POGLEDAJTE ČLANKE
U Srbiji su na kraju 2020. poslovala ukupno 163 inostrana franšizna sistema iz 39 zemalja, od čega najveći broj potiče iz Sjedinjenih Američkih Država.
U Srbiji je na kraju 2020. godine aktivno poslovalo ukupno 255 franšiznih sistema, pokazuje analiza tržišta grupacije PROFIT system.
Među franšiznim sistemima koji posluju u Srbiji zastupljeniji su strani brendovi – oni čine 62% ukupnog broja franšiza. Iz koje zemlje, pak, dolazi najveći broj?
U Srbiji je u 2018. godini poslovalo 200 franšiznih sistema, što je rast od oko 22 odsto za period od pet godina, pokazuje analiza tržišta koju je uradila kompanija PROFIT system.
Svaki treći franšizni sistem i svaki drugi primalac franšize iz Srednje i Istočne Evrope potiču - iz Poljske, pokazuje Izveštaj o tržištu franšiza kompanije PROFIT system.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Šta je to franšiza?
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Definicija franšizinga
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Međusobno poverenje i podrška
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.