Češka: Franšizing u vreme krize
Zatvorene trgovine, restorani i ograničeno kretanje ljudi. Sve su to mere koje u svakom smislu utiču i na franšizne mreže – na davaoce franšiza i sve primaoce njihovih franšiza. Jedna od najugroženijih delatnosti je gastronomija. A to je branša u kojoj u Češkoj posluje veliki broj franšiznih brendova. Tu su, međutim, i druge ugrožene branše. Pogledajmo kako se neki od njih bore sa krizom, a ova iskustva svakako mogu biti od pomoći i franšizama u našoj regiji. Prenosimo teks sa našeg češkog portala Franchising.cz.
Za neke od gastro koncepata situacija je toliko ozbiljna da su bili prisiljeni da u potpunosti zaustave poslovne operacije. To je slučaj sa lancem Poe Poe, češkim gastro konceptom koji ponudu bazira na slanom i slatkom meniju, koji se priprema isključivo od svežih i najkvalitetnijih namirnica. – Merama Vlade je naše poslovanje potpuno zaustavljeno. Iako je ostavljena opcija da hranu prodajemo „kroz pult“, odnosno, „za poneti“, mi takvu mogućnost ne koristimo. Jednostavno, sa našim konceptom hrane, za nas to nema ekonomskog smisla – objašnjava Martin Kováří, vlasnik koncepta Poe Poe. On objašnjava da u ovom trenutku jedino mogu da održavaju stalnu komuniciraju s primaocima franšize, da pažljivo prate situaciju i posmatraju kako će se ona nadalje odvijati.
U franšiznoj mreži Bageterie Boulevard takođe ima restorana koji su potpuno zatvoreni. – Gde je to moguće, shodno merama Vlade, pokušali smo da što brže organizujemo prodaju isključivo po modelu „hrana za poneti“– kaže Markéta Krejčíková, direktorka za razvoj i franšizing u konceptu Bageterie Boulevard. Oni, kao davaoci franšize, takođe nastoje da što više pomognu primaocima franšize u rešavanju trenutne situacije, uvođenjem raznih internih mera i podrškom u procesu pregovora o oprostu ili umanjenju zakupnine sa iznajmljivačima prostora u kojima posluju franšize. Umanjenje ili obustava franšiznih naknada u slučaju da primalac franšize Bageterie Boulevard-a nema prihoda ili su oni umanjeni, i inače je sastavni deo franšizne saradnje, tako da je to mera koja nije morala da se posebno uvodi u ovoj izuzetnoj situaciji.
Menadžment franšizne mreže Fruitisimo, koja se bazira na prodaji smutija i sveže ceđenih ili napravljenih napitaka od voća, takođe je napravio određene korake u cilju prilagođavanju okolnostima. Iako je i većina njihovih restorana zatvorena zbog restriktivnih mera Vlade, neki restorani ipak i dalje posluju, po modelu take away-a, koji je vrlo brzo uspostavljen. Kupci koji ne žele da se odreknu redovne doze vitamina mogu to i dalje da čine, s tim što kupljeno moraju da ponesu sa sobom i konzumiraju van lokala. Nedavno je pokrenut i sistem e-trgovine, putem koje građani Praga mogu da naruče i sveže sokove, ali i gajbe sa voćem.
Roditelji kao učitelji
Još jedna branša koja se trenutno suočava sa mnogim komplikacijama uzrokovanim uvedenim merama Vlade jeste i edukacija. Među franšiznim sistemima koji u ovoj branši posluju na tržištu Češke postoji mnogo onih koji se uglavnom fokusiraju na edukaciji dece, od najmlađih do tinejdžera. Jedno od rešenja za neke od njih je prenošenje lekcija i nastave u virtuelni prostor, na internet. Međutim, ovakvo rešenje se ne može primeniti kod baš svih koncepata.
– Budući da je većina naših učenika uzrasta od jedne do šest godina, nije baš najbolje rešenje ići na onlajn grupne časove. Stoga smo se opredelili da savetujemo roditeljima da za sada rade sa svojom decom kod kuće, a da pri tom koriste naše nastavne materijale, koje deca ili već poznaju ili ih lako prihvataju. Deca lakše usvajaju strani jezik kroz pesme, čitanje i animirane bajke – objašnjava Veronika Kölbl, vlasnica master franšize za Češku škole jezika Hocus&Lotus. Ovaj franšizni sistem je još od sredine marta obustavio sve časove sa decom do daljnjeg, budući da su se oni do tada odvijali u vrtićima, osnovnim i drugim školama.
Franšiza Bricks4Kidz je takođe zaustavila sve direktne aktivnosti sa decom. Menadžment ovog franšiznog sistema ipak aktivno komunicira i sa primaocima franšize, ali i sa roditeljima kojima pomažu da, s obzirom da im deca ne pohađaju nikakve ovakve dodatne aktivnosti, decu lakše zabave i dodatno obrazuju. – Svakog dana na našoj Facebook stranici objavljujemo pozive za LEGO konstuktore. Uvek je na našim stranama jedna ideja i poziv za istraživanje i akciju, a svaki dan proglašavamo pobednika graditelja, koji osvaja nagradu i poklon, shodno broju lajkova za taj dan. Stvar je u tome da deca sama ili uz pomoć roditelja nastave da razvijaju maštu, grade, kreiraju, komentarišu radove druge dece. Raduje nas što vidimo sa kakvim entuzijazmo deca to čine i koliko vremena posvećuju ovakvim kreativnim zadacima – kaže Michele Lesch, primalac master franšize Bricks4Kidz-a za Češku. Ona koristi vreme koje je nastalo prekidom direktnog rada za rad na daljnjem razvoju koncepta, poput poboljšanja internet oglašavanja i proširenja nastavnog plana i programa. – Još uvek ne znam kako ćemo prilagoditi sistem franšiznih naknada novonastaloj situaciji. Umnogome će to zavisiti i od trenutne situacije, ali i od centrale, koja je u Americi – dodaje Michele Lesch.
Sigurnost zaposlenih i klijenata
I franšizni sistemi na koje restriktivne mere ne utiču direktno, ali im sama kriza utiče na poslovanje, takođe moraju da odgovare na novonastalu situaciju. Jedna od ovakvih branši u Češkoj jesu i agencije za promet nekretninama. Njihove poslovnice formalno mogu da budu otvorene, jer u tom delu posao agencijama za nekretnine nije ograničen restrikitvnim merama Vlade. – Ipak, naše poslovanje će sigurno biti ugroženo zbog opštih mera koje uvodi Vlada, iako i dalje možemo da neposredno radimo sa klijentima i da obilazimo nekretnine. Jer, u stvarnosti, direktan i neposredan kontakt uglavnom izbegavamo, jer ne želimo da svojim postupanjem dođemo u situaciju da ugrožavamo klijente, kao i obratno. Zahvaljujući našem kol-centru, znamo šta imamo u ponudi i koji je interes klijenata, a većinu informacija sada razmenjujemo ili telefonom ili e-poštom. Trenutno, ipak, vidimo pad interesa klijenata od najmanje 33% u odnosu na februar – objašnjava Petr Zelenka, direktor mreže Next Reality.
U trenutnoj situaciji, davaoci franšiza, ali i primaoci franšiza nastoje da sve više budu onlajn. Razgovar sa klijentima putem nekog od video-konferencijskih alata sada postaje deo uobičajenog radnog dana. – Mi putem interneta i video-veza prezentujemo i razmatramo ugovore, čak i sa više ljudi, odnosno, često i sa svim ugovornim stranama odjednom, i sve to – iz kuće. Dodatno, izrađujemo 3D modele nekretnina i video-ture s planovima kako bi oni koji su zainteresovani za naše ponuđene nekretnine mogli da ih „obiđu“ iz sigurnosti svojih domova, bez kontakta s posrednikom ili prodavcem – dodaje Zelenka.
Century 21, franšizni sistem za posredovanje u prodaji nekretnina, takođe ukazuje na značajan pad interesa za neposredan obilazak nekretnina. Ali, i ne samo to. Prema rečima direktorke prodaje u ovoj mreži, beleži se i smanjenje broja posetilaca reklamnih portala. – Pregovarali smo o značajnim popustima za oglašavanje sa portalima za oglašavanje nekretnina. U intenzivnom smo kontaktu s našim davaocem franšize, sa centralom u SAD, i zajedno tražimo načine kako da očuvamo pouzdanost partnerstva unutar naše mreže u ovom trenutku – dodaje Jiří Hruška. Restriktivne mere su odložile i sve planirane poslovne konferencije u ovoj mreži i preselile ih na – internet. Takođe, kompletna obuka se odvija onlajn.
Radek Straka, vlasnik firme iz Plzena, koja stoji iza franšizne mreže ExtraServices (ExtraSlužby), a koja je svojevremno tražila partnere i u nekim od zemalja ove regije, takođe konstatuje da postoji primetan pad interesa za usluge od strane krajnjih klijenata. – Broj realizovanih usluga smanjen je za oko 80% u odnosu na prosek za ovaj deo godine, što je drastično smanjenje. Međutim, mi se ne bavimo samo tim problem – kaže Radek Straka. Primaoci franšize od centrale mogu da dobiju sve informacije o tome šta, kako i kada treba raditi te kako pružati usluge, ali i kako zaštititi sebe i klijente. To uključuje i šivenje zaštitinih maski, kojima oni snabdevaju sve svoje franšize.
***
Dejstvo i uticaj trenutne situacije i svih uvedenih mera na franšizno poslovanje u Češkoj teško da se može do kraja i sveobuhvatno proceniti. Ne zna se pouzdano koliko će uvedene mere trajati, kao što nije izvesno ni kako će se, recimo, zakupodavci ophoditi prema zakupcima i zakupu za vreme krize, jer je ovo jedan od velikih problema za mnoge franšizne branše.
Ipak, može se načelno konstatovati da svaka kriza utiče na sve biznise, pa tako i na franšizno poslovanje, ali i da ono ipak brže evoluira nego što je to slučaj sa klasičnim poslovanjem. Franšizing i poslovanje pod etabliranim brendom i dalje donose značajno umanjenje rizika u poslovanju.

POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.