Dobro došli na čaj i kafu

Dvadeset dve godine u franšizingu / Oxalis u Češkoj razvija franšiznu mrežu od 1998. godine. Na ovom tržištu danas posluje 58 prodavnica, od toga, većina je u rukama primalaca franšize
Sreda
03.06.2020.
Posle ukidanja karantina, prvih znakova oporavka poslovanja, ali i inovacija koje su uveli, češki lanac prodavnica čaja i kafe Oxalis planira da proširi franšiznu mrežu i van granica domaćeg tržišta.
 

Za češki Oxalis, lanac prodavnica čaja i kafe, godina je počela optimistično, kaže za portal Franchising.cz vlasnik ovog koncepta Petr Zelik. Samo do sredine marta, beležili su rast prometa od oko 5% u odnosu na isti period prošle godine. A onda je izbila pandemija i u Češkoj je, kao i u većini evropskih zemalja, uvedeno vanredno stanje. Srećna okolnost je što čaj i kafa spadaju u prehrambene proizvode, pa Oxalis nije morao da zatvori svoje prodavnice. Ipak, kako priča Zelik, sa drastično skraćenim radnim vremenom i gotovo „avetinjskom“ atmosferom koja je vladala u tržnim centrima – gde su uglavnom smeštene prodavnice ovog brenda – bilo je i neobično i nerentalibno raditi. Uspeli su da postignu tek oko 30% uobičajenog prometa.

Situacija se u poslednje vreme ipak promenila. – Sada se već ukazuje svetlo na kraju tunela. Prodavnice su ponovo otvorene, ljudi se polako vraćaju. Očekujemo da bi kompanija u maju mogla da ostvari oko 80% prošlogodišnjeg prometa. Oprez, međutim, i dalje postoji i biće vrlo teško predvideti šta će doneti naredni period jer još uvek vlada određena neizvesnost – kaže Zelik.

Pod brendom Oxalis u ovom trenutku na tržištu u Češkoj posluje 58 prodavnica – od toga, 30 je franšiznih. Lanac se širi i u susednoj Slovačkoj, gde ima osam jedinica – za sada, tek jedna je franšizna, ostale su u vlasništvu matične kompanije. – Vanredno stanje u Slovačkoj je, međutim, nanelo težak udarac tamošnjim radnjama. Mere Vlade jesu bile vrlo drastične, ali i vrlo efikasne po pitanju epidemije. Međutim, prodaja je pala na četvrtinu od uobičajenog. Srećom, tržni centri su sada otvoreni i uveren sam da dolaze bolji dani – kaže Zelik.

Pandemija je, zapravo, mnoge biznise stavila na „test održivosti“, a kompanija Oxalis, kako kaže Zelik, imala je obavezu da, kao davalac franšize, preuzme ključnu ulogu i stavi svojim partnerima do znanja da nastupaju jedinstveno, kao velika franšizna porodica. – U ovako teškim trenucima, davalac franšize treba da bude štit koji će braniti  interese svakog pojedinačnog primaoca franšize. U našem slučaju, bilo je to ovako – mi smo napravili jedan dopis i predlog o umanjenju rente, koji je matična kompanija poslala svim zakupodavcima, tražeći da pregovara u ime svih svojih primalaca franšize. Stupili smo u kontakt i direktno Vladi poslali pitanja koja su se odnosila na našu situaciju. Obavestili smo primaoce franšize o svim državnim merama, dali smo im detaljna objašnjenja šta i kako da rade. Za vreme vanrednog stanja smo se pridružili i takozvanoj Inicijativi – neformalnom udruženju trgovaca i lanaca koje je branilo interese maloprodavaca pred vlasnicima tržnih centara – predočava Zelik šta su sve preduzeli kako bi primaocima franšize olakšali poslovanje u uslovima pandemije.

Franšiza spremna za „izvoz“

S popuštanjem mera karantina i prvim znacima povratka u uobičajene poslovne tokove, i u Oxalis-u su počeli da razmišljaju o daljem razvoju franšizne mreže. Od ove godine, kako kaže Zelik, više će biti fokusirani na inostrana tržišta. – Češka ima oko 10 miliona stanovnika i na tržištu te veličine, procenjujemo da bismo mogli imati od 65 do 70 prodavnica. Sa sadašnjim brojem, mi se već bližimo zasićenju tržišta. Stoga, umesto da otvaramo nove jedinice, trudićemo se da dobijemo bolje pozicije unutar tržnih centara. Situacija je slična i u Slovačkoj, gde bi još moglo da bude otvoreno najviše tri do četiri prodavnice – objašnjava Zelik šta će biti dalji koraci na tržištima na kojima već posluju.

S druge strane, pripreme za internacionalnu ekspanziju su u toku, potvrđuje Zelik. – Gotovo godinu dana smo radili na franšiznom operativnom priručniku na engleskom jeziku, jer bismo želeli da čitav koncept prenesemo i u druge zemlje. Tražimo prvenstveno primaoce master franšize, to jest, partnere koji bi na svom lokalnom tržištu otvorili jednu ili više poslovnica, i koji bi, u isto vreme, bili posvećeni daljem razvoju mreže. To znači da bi na datom tržištu imali pravo da daju našu franšizu i pronalaze nove partnere – objašnjava Zelik.

Inovacije su pokretači napretka

Petr Zelik kaže da su prošle godine ušli u  joint-venture i osnovali kompaniju Oxalis Cool Drinks koja će proizvoditi ledene čajeve i ledene kafe. – Shvatili smo da moramo u ponudu uvesti i hladne napitke kako bismo pokrili period tzv. „mrtve sezone“, što je, u našem slučaju, leto – kaže Zelik.

Osim ponude gotovih hladnih napitaka, Oxalis će pokrenuti i proizvodnju prirodne kozmetike na bazi japanskog zelenog čaja i kolumbijske zelene kafe. – Verujemo da će ovo proširenje proizvodne palete samo dodatno uticati na povećanje prometa – kaže Zelik.

Iako čajevi i kafa spadaju u relativno „konzervativne“ proizvode, a potrošači često kupuju iste stvari, inovacije su i dalje poželjne, kaže vlasnik Oxalis-a. – Uz ove tradicionalne potrošače, uvek postoje i oni koji neprestano tragaju za novim ukusma i aromama, proizvodima s novih podneblja. Zato smo i uveli praksu da svake godine na početku sezone, u septembru, predstavljamo nove artikle. Uz sve to, mi vodimo i posebnu brigu o izgledu naših radnji, načinu na koji su proizvodi sortirani i izloženi. Dakle, ako želite da biznis i mreža partnera stalno napreduju i rastu, inovacije su preko potrebne – zaključuje Zelik.


Spremni za nove partnere / Oxalis traži primaoce master franšize – preduzetnike koji bi na lokalnom tržištu bili spremni da otvore jednu ili više poslovnica, ali koji bi se, u isto vreme, bavili i daljim razvojem mreže na datom tržištu