Franšiza, okosnica razvoja / Osim u Beogradu, „Trafika“ ima prodajna mesta i u Novom Sadu, Kuli, Šapcu i Kragujevcu
Sreda
17.06.2020.
Partnerski sistem „Trafika“ je u poslednjih godinu dana proširen za dve nove lokacije. Uz to, uspešno je prošao kroz krizu izazvanu pandemijom koronavirusa.
 

Lanac maloprodajnih objekata „Trafika“, specifičan i po najbogatijoj kolekciji stripova u zemlji, ali i drugih proizvoda, već nekoliko godina razvija svoju mrežu isključivo kroz franšizu. Od 24 objekta samo je jedan, i to u Kragujevcu, u vlasništvu matične kompanije. – Jedino za Kragujevac nismo uspeli da nađemo adekvatnog primaoca franšize, međutim, troje radnika u toj radnji vode objekat kao da je njihov. Niko još nije smogao snage da preuzme u potpunosti odgovornost i postane primalac franšize – kaže Dragomir Stanković, zadužen za vođenje i širenje partnerskog sistema.

Neposredno pre uvođenja vanrednog stanja usled proglašenja pandemije virusa SARS-CoV-2, otvoren je novi franšizni objekat na Banovom brdu. U poslednjih godinu dana, otvoren je i objekat u Bloku 19 na Novom Beogradu u poslovnoj zgradi Japan Tobacco International. – Iako su naše „Trafike“ uglavnom unificirane u pogledu brendiranja i ponude stripova, asortiman na svakoj lokaciji dodatno prilagođavamo potencijalnim kupcima. Objekat u poslovnoj zgradi gde se nalazi i JTI, za nas izuzetno značajan partner i nosilac najvećeg marketinškog ugovora sa nama, prilagođen je upravo potrebama poslovnih ljudi koji u ovoj radnji mogu da kupe i poklon za slavu, rođendan ili drugu priliku – pored toga što se nudi i dobra selekcija vina, srebrnog nakita i slično. „Trafika“ na Banovom brdu se nalazi preko puta opštine Čukarica i ljudi stalno traže fotokopiranje, pa smo odlučili da se u taj objekat ubaci i ta usluga. Sve to omogućava i bolji promet i zaradu za primaoca franšize – kaže Dragomir Stanković.

Osim u Beogradu, „Trafika“ radi i u Novom Sadu, Kuli, Šapcu i Kragujevcu.

Uticaj pandemije na poslovanje

„Trafike“ su radile i tokom vanrednog stanja, ali samo u jednoj smeni zbog policijskog časa. Primaoci franšize su uglavnom radili sami i održavali sistem.  – S obzirom na to da se vikendom nije radilo, i da je, praktično, jedna smena bila ukinuta, mogao bih da kažem da smo zadovoljnia najvažnije je da se firma nije dodatno zaduživala – kaže Stanković.

Jedan od načina na koji su olakšali poslovanje svojim primaocima bilo je i to što su pregovarali sa zakupodavcima o kirijama. Većina je izašla u susret i nije naplatila kiriju u aprilu, a neki i deo majskih kirija.
Takva reakcija je omogućila da se održi poslovanje „Trafika“ – kaže Stanković.

Tu se pomoć davaoca franšize nije završila. Naime, kada je ukinut međugradski prevoz, dva primaoca franšize iz Pančeva nisu mogla da dolaze u Beograd i vode svoje „Trafike“. Sistem je napravio reorganizaciju. – „Trafika“ iz beogradske Ulice despota Stefana je zatvorena, a poslovanje je, praktično, preuzela „komšijska“ „Trafika“, koja je povlačila robu iz zatvorene. Drugi primalac koji nije mogao da dolazi iz Pančeva, vodio je „Trafiku“ u Francuskoj ulici, i ta radnja je imala dobar promet. Tražili smo rešenje kako da ona nastavi da radi. Dogovorili smo se sa primaocima koji drže „Trafiku“ u Ulici Svetozara Markovića da zatvore svoj lokal i da pređu u objekat u Francuskoj. Njima je ta izmena takođe odgovarala, jer je njihovo poslovanje bilo dosta oslonjeno na rad dve škole iz neposredne blizine, koje u to vreme, naravno, nisu radile – objašnjava Stanković i dodaje da navodi ove primere jer se upravo kroz njih vidi šta znači biti deo jednog partnerskog sistema.

Ispostavilo se da je i postojanje onlajn prodaje dosta pomoglo u vanrednim okolnostima.
Nažalost, bili smo primorani da potpuno zatvorimo „Trafiku“ u Spensu u Novom Sadu, koji je trebalo da postane COVID bolnica. Ta „Trafika“ je nama bila važna zbog prodaje stripova. Cela Vojvodina se odatle snabdeva stripovima. Međutim, pojačana je onlajn prodaja, što je nadoknadio gubitke usled zatvaranja radnje. Radnja je ponovo otvorena 1. juna – kaže on.

Stanković podseća i da „Trafike“ predstavljaju i svojevrsne distributivne centre za slanje i prijem paketa. Naime, „Trafika“ ima sklopljen ugovor sa kompanijom za brze pošiljke City Express tako da ljudi mogu da pošalju paket iz „Trafike“ ili pak da svoj paket preuzmu u „Trafici“, bez obzira koja ga brza pošta dostavlja.
To je posebno korisno ljudima koji rade i ne mogu da čekaju paket celog dana kod kuće. Primaoci franšize dobijaju procenat i od te usluge – naglašava on.

Dalje širenje mreže

Beograd je, kako kaže Stanković, i dalje najbolje tržište u pogledu mogućnosti zarade i daljeg širenja franšize. – Prema našem iskustvu, prostora ima u gradovima sa nešto većom kupovnom moći. Novi Sad, u kojem imamo jednu „Trafiku“, dobro je tržište, ali je to grad trafika, na svakom koraku se nalaze male prodavnice, trafike, nezavisni mali privatnici. Tržište je veoma zasićeno – objašnjava on.

Poslovanje u franšiznom sistemu „Trafike“ zahteva minimalna ulaganja, podseća Stanković. Rizik je, kako kaže, samo uloženo vreme. – Kompanija Grafart, kao davalac franšize, obezbeđuje svojim primaocima kompletno opremanje i brendiranje lokala, besplatnu obuku radnika, potpunu logističku, informacionu i marketinšku podršku – ističe Stanković.


Ponuda po ukusu potrošača / Iako su „Trafike“ uglavnom unificirane po pitanju brendiranja i ponude stripova, asortiman se na svakoj lokaciji dodatno prilagođava potencijalnim kupcima
Vesna Lapčić
saradnik
/1/
POGLEDAJTE VIŠE