Stvoriti veliki kutak za male proizvođače

's Fahl / Koncept specijalizovane prodavnice koja okuplja i prodaje proizvode malih i regionalnih proizvođača, zanatlija, dizajnera i drugih kreativaca
Sreda
12.08.2020.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizovana prodavnica s' Fahl. Potražnja je podstakla i razvoj franšizne mreže, a primaoce franšize sada traže i u Hrvatskoj.
 

Većina malih proizvođača, dizajnera, zanatlija i drugih kreativca nema mogućnost ni priliku da plasira svoje proizvode u velikim lancima, na dobrim lokacijama ili prestižnim i profitabilnim radnjama – bez obzira koliko se radilo o kvalitetnim, zanimljivim i originalnim proizvodima. Ovo saznanje navelo je dva preduzetnika iz Austrije Kristijana Hamera i Markusa Bauera da osmisle i u oktobru 2015. u Beču otvore 's Fahl – specijalizovanu prodavnicu koja će okupiti i prodavati proizvode malih i regionalnih proizvođača.

Poslovni model se zasnivao na jednostavnoj ideji: mali proizvođači dobijaju mogućnost da u okviru radnje iznajme mali prodajni prostor. Najčešće, radi se o rustičnoj drvenoj kutiji-polici, koja je vrlo prepoznatljiva i atraktivna, i koja je postala simbol Fahl koncepta. Na taj način, s minimalnim rizikom i finansijskim sredstvima, proizvođači dobijaju jedinstven prodajni kutak, a time, i preko potrebnu vidljivost i put do većeg broja potrošača.

Koncept je za kratko vreme pobrao simpatije javnosti i medija, a osim obilja kreativnih i dizajnerskih proizvoda i regionalnih delicija koje je ponudio, Fahl je pažnju privlačio i svojim šarmantnim uređenjem. Ljudi koji su želeli da otvore i vode svoj Fahl, javljali su se svakodnevno. Bila je to zgodna prilika da se dućani relativno brzo otvore i u drugim gradovima Austrije te je kompanija ponudila i franšizu.

Danas, pod brendom Fahl posluje devet franšiznih radnji – šest ih je u Austriji, dve su u Nemačkoj, jedna u Švajcarskoj. Osim toga, na domaćem tržištu, u Austriji, postoji i šest franšiznih kornera (po principu „radnja-u-radnji“).

Potraga za novim franšiznim partnerima se nastavlja, potvrđuju iz sedišta kompanije, a razvoj je sada usmeren na nova tržišta. Na franšiznoj mapi nalazi se i ova regija. – Ovo je koncept koji bi mogao da funkcioniše bilo gde u Evropi – kaže Merima Ribić, marketing menadžer kompanije. – Spremni smo za dalje širenje i franšiza je već dostupna na tržištu Hrvatske – ističe Ribić, koja će i biti zadužena za dalji razvoj, poboljšanje i širenje koncepta u Hrvatskoj.

Najbolji promoteri regionalnog blaga

Hrvatska ima puno malih proizvođača ulja, džemova, meda, maslinovog ulja, sira, nakita… – sve su to proizvodi koji bi se mogli naći u Fahl radnjama – napominje Merima Ribić i ističe da je to najbolji podsticaj za njihove buduće partnere – preduzetnike koji bi želeli da uzmu franšizu, otvore i vode svoj Fahl dućan u Hrvatskoj.

Franšizni koncept je, kako kaže, prilagođen širokom profilu kandidata. Primalac franšize ne mora da ima neko određeno poslovno iskustvo, bitno je da dobro poznaje svoj grad i regiju u kojoj živi, zna potrebe i navike svojih sugrađana i, što je najvažnije, da ima preduzetničkog duha. – Nama je bitno da partner bude motivisana osoba, da gaji ljubav prema svom kraju i proizvodima koji potiču sa tog podneblja. Poželjno je da to bude društvena osoba, pošto neće biti samo u kontaktu sa svojim klijentima – proizvođačima i kreativcima – već i sa kupcima. Naravno, uz sve to, bitno je da ima želju da radi i vodi svoj biznis, a mi ćemo biti uz njega kao stalna podrška – objašnjava Ribić ko bi bio „idealan primalac“ ove franšize.

Otvoreni su, kako kaže, za razgovor sa zainteresovanima iz svih krajeva Hrvatske, ali dućani, naglašava naša sagovornica, ipak najbolje posluju u velikim gradovima i mestima s razvijenim turizmom. – Za nas je vrlo interesantna Rijeka, kao i Zagreb. Osim toga i Split, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Opatija, Hvar, Crikvenica, Dubrovnik, Rovinj, Trogir, Poreč, Šibenik. Svakako, svi zainteresovani nam se mogu javiti pa ćemo zajedno proceniti šta bi bilo optimalno i koja bi lokacija bila fina za Fahl dućan – kaže Ribić.

Za dobar utisak – poseban prostor

Dućan bi trebalo da ima najmanje 80 m2. Iskustvo pokazuje da je najbolje birati lokale bez mnogo uglova, a preporučuju se prostori s dosta prirodne svetlosti i velikim izlogom, jer je to najbolji način da prolaznici odmah uoče šta se sve nudi u dućanu. – Najbitnije je da površina zidova u lokalu bude velika, pošto se na njih postavljaju naše prepoznatljive Fahl kutije. Odabir prostora spada, inače, u zadatke primaoca franšize, ali mi možemo pomoći savetima i preporukama, pošto već imamo iskustva i znamo kakav tip lokala je najbolji – kaže Ribić.

Iskustvo je takođe pokazalo da su najpogodnije lokacije za otvaranje dućana u centralnim gradskim zonama, jer se, prirodno, odlikuju velikim protokom ljudi i velikim brojem turista koji su, pak, uvek radi da probaju i kupe autentične domaće proizvode. – Međutim, mi imamo i jedan dućan u Gracu koji je smešten u tamošnji šoping centar, i taj lokal, recimo, posluje jako dobro. Uvek je potrebno malo više vremena na početku dok se ne pročuje za dućan, ali je svakako sigurnije ako se radnja otvori u centru grada – veća je frekvencija ljudi i veće šanse da ćete privući prolaznike – objašnjava Ribić.

Uz podršku do svog dućana

Da bi otvorio dućan i pokrenuo biznis, primalac franšize treba da investira 35.000 evra. Ovaj iznos se, praktično, računa kao ulazna franšizna naknada i pokriva kupovinu licence, nabavku kutija-polica, softvera i IT opreme, marketinškog materijala, kancelarijskog pribora i drugih potrošačkih dobara.
Pokriveno je, dakle, sve što vam treba za nesmetan početak rada – kaže Ribić.

Iako pokretanje biznisa nikad nije jednostavan proces, pod franšizom je neuporedivo lakše. – Između ostalog, i zbog podrške i pomoći iz centrale – ističe Ribić. Primaoci 's Fahl franšize će dobiti sav potreban marketinški materijal (letke, brošure, posetnice...), optimizovana IT rešenja i stalnu tehničku podršku (24 sata na dan, sedam dana u nedelji). Iako će imati i detaljan operativni priručnik sa svim potrebnim informacijama o poslovanju, primalac franšize mora proći obuku. – Posle upoznavanja i prvih konkretnih koraka, potencijalni primalac franšize se poziva u jednu od postojećih Fahl prodavnica, gde može da vidi kako koncept funkcioniše u stvarnosti. Tom prilikom može da postavlja pitanja, reši nedoumice, vidi kako se dućan može urediti, organizovati. Obuka ne traje dugo. Mi apelujemo na zdrav razum i verujemo da svako ko želi da bude naš partner, biće sposoban da samostalno vodi svoj dućan – uverena je Ribić.

Uostalom, dodaje ona, velika je prednost što primalac može da koristi know-how i iskustvo davaoca franšize – to uliva dodatnu sigurnost i garantuje da će primalac voditi dućan kao pravi stručnjak. – U isto vreme, on zadržava i određen stepen slobode. Primalac, recimo, sam bira lokaciju, zaposlene, proizvođače s kojima će sarađivati, iznos najma kutija i slično. S druge strane, dobija siguran model poslovanja jer primalac ne zavisi samo od prodaje, već računa i na prihod od iznajmljenih kutija – objašnjava Ribić.

Koliko će radnika i prodavaca morati da zaposli, zavisi umnogome od toga da li će primalac franšize želiti i sam da radi u dućanu. – Tokom radne nedelje, jedna osoba je dovoljna. Za vikend bi već trebalo da rade dve osobe, jer tada ima i najviše kupaca i često treba popunjavati kutije – napominje Ribić. Primaoci se često odlučuju da zaposle dva studenta sa pola radnog vremena i jednog do dva prodavca na puno radno vreme.

A kako dolaze do zakupaca – malih proizvođača i kreativaca koji bi bili zainteresovani da prodaju svoje proizvode u Fahl dućanima? – Kao što smo već pomenuli, primaoci uglavnom sami traže i odlučuju kome će iznajmiti Fahl-kutije. Najbitnije je, međutim, da dobro procene šta se traži i šta će se dobro prodavati. U nekim regijama u Austriji, recimo, više se prodaju prehrambeni proizvodi, u drugoj, bolje idu dizajnerski. Mi, s naše strane, možemo pomoći u medijskoj promociji, a dodatno, posredovati u komunikaciji s više od 2.700 naših proizvođača iz Austrije. Verujemo da bi hrvatsko tržište za njih bilo vrlo interesantno, ali i obrnuto – kaže Ribić.

Koliko će, pak, proizvođača biti zastupljeno u jednom dućanu, zavisi pre svega od veličine lokala, tačnije, od toga koliko kutija može da se postavi na zidove prodajnog prostora. U proseku, jedna Fahl prodavnica ima od 250 do 370 kutija. Cena iznajmljivanja kutije biće prilagođena hrvatskom tržištu, a preporuka davaoca franšize je da ona bude jedinstvena na nivou cele države, iako, pojedinačno, primaoci imaju pravo da sami odrede cenu najma. – U Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj, recimo, cena iznajmljivanja je ista u svim Fahl prodavnicama i to zaista odlično funkcioniše – objašnjava Merima Ribić.

Od ovog prihoda, primalac izdavaja određen procenat koji se u vidu redovne franšizne naknade isplaćuje davaocu franšize. Iznos ove nakande, to jest, procenat koji se izdavaja kreće se od 9% do 16% i zavisi isključivo od trenutnog broja zakupaca zastupljenih u radnji.

Bogatstvo je u fleksibilnosti i razmeni

Jedna od ključnih prednosti ovog koncepta, na koju bi potencijalni primaoci franšize iz Hrvatske trebalo da računaju, jeste upravo mogućnost da se i mali hrvatski proizvođači nađu u Fahl prodavnicama i van domaćeg tržišta – za sada, u Austriji, Nemačkoj ili Švajcarskoj.

Franšizna porodica Fahla je, zapravo, jedna velika mreža sa puno partnera i proizvođača koji su preko centrale u Beču jako povezani. Cilj nam je da pomažemo jedni drugima i podstaknemo internacionalnu razmenu proizvođača. Prodavnice u Austriji, mogle bi, recimo, biti zainteresovane za maslinovo ulje iz Hrvatske, dok bi se u Fahlu u Hrvatskoj moglo ponuditi bundevino ulje iz Austrije. Lepota je u tome što se, kroz dinamiku iznajmljivanja prostora, i ponuda proizvoda uvek menja, a ta promena garantuje da će i Fahl prodavnice biti kreativnije i interesantnije za kupce i za proizvođače. Uostalom, naši partneri će vrlo brzo primetiti šta dobro ide, a šta manje, te se prema tome i mogu prilagođavati, biti kreativni i fleksibilni – kaže Merima Ribić.


Zadovoljni primaoci franšize / Primalac franšize primarno zarađuje od iznajmljivanja Fahl-kutija i provizije od prodaje. Osim toga, u okviru svog Fahl dućana može ponuditi i kolače, kafu i druge napitke te računati na prihod i s te strane.