Drugačije potrebe, drugačija misija

U oktobru 2015. prvi Domino's je otvoren u Milanu. Danas, na teritoriji Italije posluje 28 Domino's restorana.
Utorak
01.09.2020.
Alesandro Lacaroni, primalac master franšize brenda Domino's za tržište Italije, otkriva kako izgleda razvijati mrežu američkih picerija u zemlji koja je – „izmislila“ picu
 

Na matičnom tržištu SAD-a Domino's Pizza spada u jedan od tri najveća lanca kojima je osnovni proizvod pica, pored toga što je lanac br. 1 na svetu po usluzi dostave pice. Domino's ima više od 17.000 restorana, od toga, gotovo 11.000 je na inostranim tržištima, dok 97% jedinica vode primaoci franšize. Krajem jula, prvi Domino's je otvoren i u Hrvatskoj. U poređenju s drugim lancima, za Domino's se može reći da prednjači u inovacijama u domenu usluge – prvi je 70-ih godina prošlog veka uveo pravilo „30 minuta dostave ili besplatna pica“, a u novom milenijumu neprestano „pomera granice“ u dostavi, oslanjajući se često na savremenu tehnologiju (upotrebu dronova, rovera, kamere za ocenjivanje kvaliteta pice). 

Kako nam priča Alesandro Lacaroni, ništa nije bilo slučajno kad je pre šest godina odlučio da uzme franšizu lanca Domino's za tržište Italije.  – Dugo godina sam radio na poslovima koji su uvek bili usko povezani s hranom. Ovi sektori, a posebno prodaja hrane, zahtevaju od menadžmenta visok stepen prilagodljivosti, brzinu i agilnost. Isti mentalni stav je potreban za primaoca franšize. Brzina i prilagodljivost su, zapravo, ključne preduzetničke odlike, pored strasti i želje da se bavite biznisom. Te 2014. osećao sam da sam dostigao određenu poslovnu zrelost i iskustvo koje me je navelo da razmišljam o novim poduhvatima. Okupio sam nekoliko članova porodice i bliskih prijatelja koji su gajili isti san, imali istu ambiciju. Odlučili smo da otvorimo Domino's u Italiji – ovako počinje poslovna avantura Alesandra Lacaronija, koji je postao primalac master franšize američkog brenda i čiji je zadatak danas da razvija mrežu Domino's picerija na italijanskom tržištu. 

Zašto Domino's Pizza? 

Dugo smo proučavali tržište i ponude postojećih lanaca brze hrane i zaključili da Domino's ima najveći potencijal. I sami smo osetili i potvrdili da na tržištu postoji jedna vrlo jaka potreba, odnosno, da na tržištu nedostaje kvalitetna usluga dostave pice na kućnu adresu. Pogotovo što se ovo podudarilo s rastućim trendom naručivanja od kuće, a posebno s trendom naručivanja onlajn. Domino's je u tom pogledu nudio najbolji know-how i tehnologiju koja je mogla da opravda obećanje brenda – Dostavljamo svežu, ručno pravljenu picu na vreme, vruću i izvrsnu kao da je upravo izašla iz peći.

Kad posmatrate Domino's s pozicije primaoca franšize, šta vas je privuklo njihovom poslovnom modelu?

Snaga modela leži upravo u činjenici da Domino's zahteva prilagođavanje modela (smeh). Tačnije, poštuju se i održavaju svi standardi koji se odnose na uslugu, kao što je brzina dostave, metodologija i vreme pripreme narudžbine, definisanje područja dostave i slično. Sve ostalo je, međutim, „lokalizovano“ i cilja se na potrebe i ukuse samog tržišta. Na primer, naša pica se priprema od testa koje sami pravimo, na osnovu tradicionalnog recepta, to jest, mesi se s domaćim kvascem koji se koristi za pripremu poznatog Altamura hleba – pane di Altamura. I recepti i sastojci za pice su, dakle, prilagođeni ukusu italijanskih potrošača. U ponudi su najpoznatije italijanske pice, ali i Domino's Legend, vrlo inovativan i specifičan recept, delimično prilagođen da ugodi omiljenim ukusima i potrošačkim navikama kupaca iz Italije.

S kakvim ste se poteškoćama do sada susretali?

Mi u Dominos'-u volimo da kažemo da se ne suočavamo s poteškoćama, već s izazovima (smeh). Ipak, kad govorimo o tom aspektu, nesumnjivo da se najčešće susrećemo sa skepticizmom. Na prvi pogled, svako bi mogao pomisliti da u Italiji nema potrebe za brendom kao što je Domino's Pizza, s obzirom da su ovde „rođene“ i dan-danas se prave najbolje pice na svetu. Uveriti potrošače da je naša misija drugačija i da nudimo nešto što trenutno ne postoji na tržištu ponekad je zbilja teško, ali naš proizvod i doslednost u održavanju visokog nivoa usluge privlači sve veći broj potrošača, koji se kasnije zaista vežu za brend. Naravno, poznati smo po inovacijama i ponekad naše „čudne“ kombinacije sastojaka mogu delovati kao provokacija, ali u stvarnosti, skepticizam se lako prevazilazi – dovoljno je probati.

Šta Vam predstavlja najveće zadovoljstvo u poslu?

Najveće zadovoljstvo – naravno, uz rast mreže i prodajnih rezultata – pronalazim u saznanju da se našim zaposlenima neprestano pruža mogućnost za razvoj i napredovanje. Mnogi menadžeri koji sada rade na visokim pozicijama u Domino's-u, započeli su svoje karijere kao dostavljači. Napredovanje je za nas temeljna vrednost koja je utkana u samu DNK kompanije. U Sjedinjenim Državama, recimo, 90% postojećih primalaca franšize, to jest, vlasnika franšiznih Domino's restorana, imalo je gotovo istu razvojnu putanju – od dostavljača hrane, preko menadžera do nezavisnog preduzetnika - primaoca franšize.

„Master“ ima obavezu da razvija mrežu restorana na određenom tržištu tako što će tražiti nove, pojedinačne primaoce franšize. Kakav profil partnera traži Domino's?

Budući partneri bi trebalo da budu posvećeni projektu, da dele iste vrednosti: transparentnost, usredsređenost na ciljeve i želju da se bave biznisom dostave. Pored toga, više volimo da sarađujemo s kompanijama i preduzetnicima koji su spremni da direktno uđu i učestvuju u razvoju biznisa, ne tražimo nužno velike investitore, jer početna investicija nije prepreka. Naprotiv. Model koji nudimo je vrlo centralizovan, što primaocima franšize daje mogućnost da se fokusiraju na prodaju i svoje kupce.

Koji faktori najviše utiču na uspešno poslovanje?

Ne postoji jedan određeni faktor, jednostavno, čitavo iskustvo mora da ukazuje na to da biznis funkcioniše. Primalac franšize treba da oseti da iza njega stoji čitava struktura koja aktivno i organski sarađuje, da je njegova investicija sigurna i opravdana, jer samo tako će moći da se fokusira na pružanje kvalitetne usluge i rast prodaje. Kad su primaoci franšize zadovoljni rezultatima i kad imaju želju da otvore više restorana, onda je to i najbolja garancija da je sistem stabilan i da ima sigurnu budućnost.

Da li je u Italiji teško izgovoriti „Domino's Pizza“ pored toliko pica majstora i ljubitelja napolitanske pice?

Da, svesni smo da u Italiji ne živi samo 60 miliona selektora fudbalske reprezentacije, već i 60 miliona stručnjaka za picu (smeh). Mislim da je jedini pravi način reći istinu i objasniti šta naš model podrazumeva: ne želimo da se takmičimo s napuljskom picom, niti s picom iz restorana. Imamo drugačiji cilj: da našim kupcima dostavimo najbolju picu na kućnu adresu. A najbolja isporučena pica je ona koja, na primer, sadrži specifičnu vrstu mocarele, mocarele koju testo ne upija i koja picu neće učiniti gnjecavom. Zato smo vrlo pažljivi kad određujemo područja dostave jer pica uvek mora biti dostavljena brzo, u roku od 30 minuta, namenskim vozilima. Naravno, tu je i naša aplikacija i onlajn platforma dizajnirana za komforno naručivanje od kuće. Sve ovo nije u suprotnosti s dobrom napuljskom picom u kojoj se uživa dok sedite u piceriji, ali mi, jednostavno, govorimo o drugačijim potrebama i drugačijem iskustvu.


Alesandro Lacaroni / „Ne želimo da se takmičimo s napuljskom picom, niti s picom iz restorana. Imamo drugačiji cilj: da našim kupcima dostavimo najbolju picu na kućnu adresu.“

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.