Deo odgovora na ova pitanja nalazi se i u našem tekstu „Kako do primalaca franšize?“, posebno u delu koji se odnosi na definisanje tzv. savršenog primaoca franšize. Ako kompanija koja daje franšizu već ima profil idealnog partnera – s definisanim poželjnim preduzetničkim odlikama kandidata, njegovim poslovnim iskustvom i veštinama – proces odabira će biti neuporedivo lakši. Pogotovo ako kompanija to naglasi u materijalima i alatima koje koristi za promociju i predstavljanje franšizne ponude. Međutim, koliko god davalac franšize imao precizan odgovor na pitanje kako zamišlja svog idealnog kandidata, postoji velika verovatnoća da će mu se javljati različiti ljudi, s više ili manje jasnim namerama. Kako, onda, davalac franšize treba da uredi proces regrutacije potencijalnih primalaca i na šta treba da obrati pažnju ako želi da rezultat bude dobitna kombinacija za obe strane?
CV nije dovoljan
Ako pođemo od toga da primalac franšize nije radnik kojeg zapošljavate, već partner koji će voditi sopstveni biznis (ali) pod vašim brendom, onda se ni odabir (regrutacija) partnera ne može svesti na klasičnu proceduru zapošljavanja. Za procenu kandidata potrebno je, zapravo, mnogo više podataka od onog što standardno piše u njegovoj biografiji. Davaoci franšize, stoga, često koriste dodatni alat – upitnik. Pre svega, jer pretpostavljaju da svaka profesionalno aktivna osoba već ima pripremljen CV za čije slanje nije potrebno više od nekoliko sekundi, bez obzira da li je pošiljalac ozbiljan u vezi s franšizom ili ne. Davalac franšize, međutim, ima obavezu da pročita i analizira svaki pristigli CV, kontaktira zainteresovane i ugovori sastanak. Ako se pokaže da je kandidat CV poslao „slučajno“, bez nekih ozbiljnih namera, davalac će smatrati da je protraćio dragoceno vreme na kandidata koji to ne zaslužuje. Profesionalno pripremljeni upitnici upravo uklanjaju taj rizik. Ako kandidat zaista želi da se pridruži mreži, onda mu neće biti teško da uloži dodatni napor, ako ne, neće mu biti žao što se nije našao među odabranima. Po pravilu, u dobro pripremljenim upitnicima kandidat bi trebalo ukratko da objasni zašto je zainteresovan za datu franšizu, šta ga je privuklo i šta očekuje, koliko ima kapitala, je li spreman da i sam bude angažovan u poslu, ima li već poslovni prostor ili namerava da iznajmi lokal, i slično. Na osnovu tih podataka davalac franšize već lakše može da napravi uži izbor najboljih kandidata.
...čekam brzi odgovor
Nakon što pošalje upit, koliko će dugo kandidat čekati na odgovor davaoca? Ako budete suviše odugovlačili s kontaktom, kandidat će steći utisak da niste ozbiljni ili da ste neorganizovani – svakako nećete ostaviti dobar utisak niti uliti poverenje. Ne zaboravite, kandidat tu situaciju može lako da projektuje i na buduću saradnju – može se zapitati da li će toliko dugo čekati i na vašu pomoć i podršku jednom kad postane vaš primalac franšize – i odgovor mu se verovatno neće dopasti. Dobra franšizna praksa, dakle, kazuje da bi kandidat trebalo da dobije osnovne povratne informacije najkasnije 24 sata posle podnošenja prijave.
Licem u lice
Nakon analize pristiglih upita, ključni trenutak u procesu odabira primaoca je svakako sastanak s kandidatom. Međutim, uzmite u obzir da je to trenutak kada obe strane imaju mogućnost da provere prethodno dobijene podatke. Ne ocenjujete samo vi koliko je kandidat pogodan za franšizu, već procenjuju i vas kao budućeg poslovnog partnera. Ovo je, stoga, najbolji trenutak da pokažete koliko ste profesionalni i kakav odnos gradite sa svojim poslovnim partnerima.
Prvi pokazatelj može da bude i mesto sastanka. Iako je uobičajena praksa da se davalac i budući primalac prvo sastanu u sedištu kompanije, ovo ne mora da bude pravilo. Možda se sastanak može organizovati u mestu boravka kandidata ili u gradu u kojem želi pokrenuti biznis, jer biste, u tom slučaju, zajedno mogli obići dostupne lokale, proceniti koliko bi trebalo uložiti u renoviranje ili prilagođavanje standardnima franšize.
Sastanak je i idealna prilika da se saradnja formalno ozvaniči, ali ne morate insistirati na potpisivanju ugovora o franšizi, pogotovo ako niste prethodno obavestili kandidata da je i to jedan od ciljeva sastanka. Svakako bi bilo bolje da kandidat prvo potpiše sporazum o poverljivosti podataka jer ćete tako s mnogo više sigurnosti ući u naredne faze pregovora i upoznavanja. Pojedinim davaocima franšize, pak, dovoljan je jedan sastanak (posebno ako se radi o jednostavnim i jeftinim konceptima), drugi predlažu čak tri. U svakom slučaju, nije zgoreg ako se davalac i potencijalni primalac dobro upoznaju, razmotre sve uslove saradnje i usaglase oko svih pitanja. U toku pregovora, preporučuje se i da kandidat poseti jednu od poslovnica i porazgovara s drugim, iskusnim primaocima franšize.
POGLEDAJTE ČLANKE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Sticaj okolnosti naveo je Vojislava Pekovića i Aleksandru Milosavljević da, umesto u Beogradu, otvore školu mentalne aritmetike „Malac genijalac“ u Skoplju. Kažu da potencijala za otvaranje novih škola ima u gotovo svim gradovima Severne Makedonije.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.