Dalmatinska poslastica širom sveta / ​„Želja nam je da putem franšiznog poslovanja omogućimo da što više ljudi na svetu proba naše fritule“, kaže Teo Vuković, tvorac koncepta Jeti fritule
Subota
26.09.2020.
Priča o „Jeti fritulama“ iz Makarske dobar je primer kako se od malog porodičnog biznisa može napraviti franšiza. Kako se gradio ovaj koncept, šta je potrebno za profitabilno poslovanje i ko bi bili poželjni primaoci franšize?
 

Kad vidite reakciju ljudi koji probaju naše fritule, odmah vam je jasno da su posebne – kaže tvorac koncepta Jeti fritule Teo Vuković, član mlađe generacije Vukovića, porodice  koja je u Makarskoj, inače, dobro poznata po svom izvrsnom muzičkom ukusu, preduzetničkom duhu i gostoprimstvu. Ne samo što godinama vode kultni džez kafić Yeti te istoimeni hostel, već učestvuju i u organizaciji Makarska Jazz Festivala, a od pre nekog vremena su se pročuli i po svojim „čarobnim“ fritulama. Ova tradicionalna dalmatinska poslastica od prženog testa, koja se najčešće priprema u vreme karnevala i praznika, uvela je, naime, porodicu Vuković u novi preduzetnički poduhvat, a sada, sa znanjem, iskustvom i rezultatima koji su potvrdili da se od ove vrste malog biznisa može lepo živeti i zaraditi, spremni su da svoj „recept“ podele s drugima – i to, kroz franšizu.

Od malog znaka pažnje do biznisa

Fritule su se, međutim, priča nam Teo Vuković, sasvim slučajno „umešale“ u njihov dotadašnji biznis.
Kad smo otvorili hostel, moja majka Lovorka je u večernjim satima znala pomagati na recepciji i često bi u znak dobrodošlice dočekivala goste fritulama koje je sama pripremala. Gosti su bili oduševljeni ukusom fritula, kao i svi drugi koji su ih probali – kaže on.   

U početku nisu ni slutili da se od fritula može razviti dodatni biznis, ali se sve promenilo u decembru 2016. tokom proslave Adventa u Makarskoj. Vukovići su tada ispred svog kafića na Trgu Kačića Miošića postavili drvenu kućicu i ponudili svoju verziju poznatih dalmatinskih mini-krofnica. – Mama i jedna žena su pripremale fritule u dve friteze, mislili smo da će to biti dovoljno – ali nije! Isped naše kućice je sve vreme bila ogromna gužva – priseća se Teo.

Poučeni ovim iskustvom, već sledeće godine su pojačali radnu snagu, dodali još jednu fritezu – i shvatili da ni to nije dovoljno. – Međutim, već tada smo videli da naše fritule zaslužuju posebnu pažnju, pa smo za njih osmislili logo i sve što ide uz brend te su sada poznate kao Jeti Fritule – Mini donuts – objašnjava Vuković. Ističe da su, zapravo, iz godine u godinu, uvek po nešto dodavali, poboljšavali koncept. – Za sledeći Advent smo nabavili i posebnu mašinu koja pravi 80 fritula u jednoj minuti, prilagodili recept i dobili mešavinu koja se može lakše koristiti. Tako smo puno brže i lakše pravili fritule te smo puno više ljudi posluživali i – zarađivali više novca – kaže Vuković.

Dobar proizvod je, prirodno, privlačio mnogo kupaca, a po interesovanju i broju ljudi koji su se neprestano raspitivali da li se Jeti fritule mogu kupiti i tokom cele godine, Vukoviću su dobili potvrdu da se posao s fritulama može proširiti i osamostaliti. Iznajmili su mali prostor pored rive i 2018. otvorili svoj lokal.

Ulični dezert za sladokusce

Jeti fritule se pripremaju od jedne vrste testa, ali uz 10 vrsta preliva i 10 vrsta slatkih posipa, može se napraviti 100 različitih kombinacija, objašnjva Teo Vuković. U ponudi su, na primer, fritule sa čokoladnim prelivom i posipom od pečenog lešnika ili fritule s prelivom od jagode i posipom od kokosa... Svi prelivi i slatki posipi su besplatni, osim lešnika i oraha.

– Međutim, radimo na tome da uskoro u ponudu uvedemo i Jeti „donut fries“, koji bi se pravio od iste smese kao i fritule, s tim što bi izgledom podsećao na pomfrit. Planiramo, uz to, ubaciti i Jeti smrznuti jogurt, milkšejkove, kafu za poneti i i sokove – potvrđuje Vuković da rad na razvoju koncepta i ponude nikad ne prestaje.

Uz fritule i franšiza

Otvaranje lokala u Makarskoj označava, zapravo, i trenutak kada su ozbiljno počeli da razmišljaju o razvoju i davanju franšize. – Glavni pokretač je, ponovo, bila moja mama Lovorika, a ja sam odmah podržao ideju, jer smo se već uverili u potencijal našeg proizvoda. Izgleda da zaista imamo ukusan proizvod, jer, kad kupac jednom kupi naše fritule, uvek se vraća po još – kaže Teo Vuković i ističe da samo ova činjenica može biti prva preporuka za buduće primaoce franšize.

Ovog leta, prva franšizna jedinica otvorena je uz plažu u Trogiru. Zanimljivo je, međutim, da je radila samo 39 dana – pandemija koronavirusa je, kao i svuda u svetu, vlasnicima biznisima potpuno poremetila planove. – Uprkos svemu, primaoci su prezadovoljni! Oni su, inače, sami napravili malu konstrukciju, a mi smo ih opremili svim potrebnim sadržajima, organizovali obuku, tako da su uspeli izvući maksimum iz ovo malo vremena što se radilo – kaže Vuković, uveren da trenutna situacija neće dugoročno uticati na širenje franšizne mreže.

Otvoreni su za partnere i sa domaćeg tržišta, ali i iz svih krajeva sveta, a za početak, kako kaže, rado bi pronašli primaoce iz bliskih evropskih zemalja, pre svega iz onih u kojima su potrošači već naviknuti na neke od lokalnih varijanti mini-krofnica, sličnih dalmatinskim fritulama. – Najinteresantnija bi nam, stoga, bila Italija, potom Španija i Holandija, ali i Nemačka , Velika Britanija… – precizira Vuković.

Recept za uspeh

Kad razmišljaju o profilu idealnog kandidata za franšizu, Teo Vuković kaže da bi to, u najkraćem, bile osobe koje imaju želju da pokrenu sopstveni posao. – To mogu biti mlade porodice, preduzetnici koje žele da prošire postojeći biznis ili osobe koje žele dodatno da zarade – kaže Vuković.

Bitno je, naglašava, da primalac bude odgovorna osoba, fokusirana na biznis, koja će poštovati smernice i standarde franšiznog koncepta. – Posebno iskustvo i znanje nije toliko potrebno koliko je bitno da se primalac franšize ponaša odgovorno i prema uputstvima davaoca franšize – poručuje Vuković i dodaje da će primalac, uz dobru i opsežnu obuku, kao i detaljan operativni priručnik, biti u potpunosti spreman da samostalno vodi posao.

Međutim, on napominje i da će primaoci moći da računaju na njihovu pomoć tokom čitavog trajanja saradnje – bilo da se radi o odabiru odgovarajuće lokacije, izradi plana prostora, opremanju lokala, obuci zaposlenih... – Primaoci će, takođe, od nas dobiti 90% namirnica, što uključuje ono najvažnije: mešavinu za fritule, prelive, slatke posipe, ambalažu, štapiće za fritule, šećer... Za ostalih 10% potrepština će dobiti smernice, šta i gde ih treba nabaviti. Želimo naglasiti i da će cene svih sirovina biti prilagođene tržištu, tako da svaka strana bude zadovoljna i da ima koristi – navodi Vuković.

Pri odabiru lokacije, kako kaže, treba imati na umu da su za ovu vrstu biznisa najpogodnija prometna mesta, pa se preporučuju lokacije uz plaže, gradske zone s velikim protokom ljudi, skijališta, razni sajmovi i ulične manifestacije. Primaocima se, pak, nude tri formata prodajnog objekta: mali modul po principu „sve u jedan“, pogodan za lokacije s malim brojem kvadrata ili u sklopu nekog fiksnog objekta, kao dopuna asortimana; kiosk ili prikolica, opremljena svim sadržajima, fiksna ili pokretna; fiksni objekat, površine od 7 m2 pa do 30 m2.

Koliko će novca primalac morati da investira u pokretanje franšizne jedinice zavisi upravo od vrste formata za koji se odluči, a početno ulaganje se kreće od 8.000 pa do 20.000-30.000 evra. Što se redovnih franšiznih naknada tiče, primalac bi imao obavezu da izdvaja tek 2% prometa, budući da mešavinu za fritule i ostale sastojke nabavlja od davaoca franšize.

Sve u svemu, naša franšiza može biti stalan posao od kojeg se može lepo živeti, ali i zgodna prilika za dodatnu zaradu – ističe Teo Vuković.

Od vrste prodajnog formata i lokacije zavisiće, najzad, i broj radnika. Iskustvo pokazuje da na izrazito prometnim lokacijama treba imati dva do tri radnika po smeni. S umerenim prometom i manjim modulom, posao lako može da vodi i jedan radnik po smeni. – Letos je franšizna jedinica u Trogiru imala jednu radnicu po smeni. Za vreme Adventa, pak, kod nas radi troje ljudi – jedan radnik je zadužen za testo, drugi priprema fritule, treći prodaje – navodi primere Vuković i dodaje da je jedino bitno da su radnici dobro uvežbani. – Mi svakako organizujemo obuku za primaoca i njegove zaposlene, u trajanju od sedam do 10 dana, a ako treba, i duže – kaže on.

Na kraju, svojim budućim primaocima franšize poručuje da ulaskom u sistem mogu računati na tri ključna „stuba“ koja u velikoj meri garantuju da će biznis biti stabilan i profitabilan. – Nudimo proizvod koji je po ukusu bez konkurencije na tržištu. Imamo već uhodan biznis i proizvod koji se dobro prodaje. S našom obukom, primalac franšize će biti spreman da pristojno zarađuje – zaključuje Teo Vuković.


Ukusan proizvod, uhodan model poslovanja i stalna podrška / Tri ključna „stuba“ franšiznog sistema Jeti za stabilan i profitabilan biznis

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.