Najviše franšiznih sistema iz SAD

Analiza tržišta franšiza u Srbiji grupacije PROFIT system pokazuje da su na kraju 2020. na ovom tržištu, po broju aktivnih franšiznih sistema, dominirale strane franšize – od ukupno 255 franšiznih sistema koji su aktivno poslovali, njih 163 je poreklom iz zemalja van Srbije. Franšizni sistemi dolaze iz ukupno 39 različitih zemalja, sa svih kontinenata. Prethodno istraživanje pokazalo je da su na kraju 2018. godine u Srbiji poslovala 123 strana franšizna sistema, te je time u periodu između dva istraživanja (dve godine) broj stranih franšiznih kompanija porastao za 32,5%, odnosno, broj stranih franšiznih brendova uvećan je za skoro celu trećinu.
Najveći broj franšiznih brendova – njih 35 – poreklom je iz Sjedinjenih Američkih Država. Po prethodnom istraživanju, u Srbiji je poslovalo 26 franšiznih brendova iz SAD, te je i tada to bila zemlja sa najvećim brojem brendova, a rast broja brendova iz SAD od 35% koji se desio u periodu između dva istraživanja, korespondira sa rastom ukupnog broja stranih franšiznih brendova.
Sledeća na listi zemalja sa najviše franšiznih brendova je Francuska (17 brendova), čime je ova zemlja u periodu od protekle dve godine, pretekla Italiju. Italija je sada na trećem mestu po zastupljenosti, sa ukupno 14 franšiznih brendova. U apsolutnom broju, broj brendova iz obe ove zemlje je u porastu u odnosu na prethodno istzraživanje, s tim da je rast broja brendova iz Francuske zaista impozantan – sa 10 na 17, odnosno, čitavih 70%.
Četvrto i peto mesto po zastupljenosti brendova dele Hrvatska i Nemačka, sa po 10 franšiznih sistema, s tim da je u periodu od prethodnog istraživanja broj franšiznih sistema iz Hrvatske rastao nešto intenzivnije (povećan za 3), dok je broj brendova iz Nemačke porastao tek za jedan.
Na listi najzastupljenijih zemalja slede Slovenija i Velika Britanija sa po 8 franšiznih brendova, gde je broj franšiznih brendova iz obe zemlje značajno porastao u periodu od dve godine – rast od 100% u slučaju Britanije i 60% u slučaju Slovenije.

Franšizni brendovi iz Hrvatske i Slovenije su najzastupljeniji u Srbiji i kada posmatramo sisteme iz zemalja Centralne i Istočne Evrope (CEE), kojih je ukupno 35 (bez brendova iz same Srbije). U Srbiji, inače, posluju franšizni sistemi iz još 13, odnosno, ukupno 14 zemalja regiona CEE, uključujući i Srbiju.
Posmatrano prema vrsti delatnosti inostranih franšiznih brendova, na tržištu Srbije su zastupljenije strane franšize iz oblasti usluga. Grafikon ispod prikazuje udeo brendova iz uslužnih i trgovačkih delatnosti u ukupnom broju brendova koji dolaze iz svake od zemalja:
Jedino kod brendova poreklom iz Italije i Španije dominiraju trgovački franšizni sistemi, što je svakako posledica zastupljenosti modnih brendova iz ovih zemalja koji su u Srbiji uglavnom prisutni putem franšizinga. U odnosu na prethodno istraživanje, interesantno je da na listi najzastuplljenijih zemalja više nema niti jedne zemlje iz koje u Srbiju dolaze samo uslužni ili samo trgovački franšizni sistemi.
Ukoliko, pak, pogledamo strukturu brendova iz tri najzastupljenije zemlje po branšama, situacija je na kraju 2020. godine bila sledeća:
Među brendovima iz SAD dominiraju uslužne franšize, a najviše (9) je brendova iz branše usluga za individualne klijente (B2C) u koju spadaju i usluge posredovanja u nekretninama, rent-a-car, itd.
Slično je i sa brendovima poreklom iz Francuske, gde takođe dominira branša usluga za individualne klijente, ali je nešto veći udeo brendova i iz oblasti trgovine.
Drugačija je situacija sa brendovima koji dolaze iz Italije. Među italijanskim franšiznim brendovima dominiraju oni iz oblasti trgovine, a tu je, očekivano, najzastupljenija modna branša. Ipak, za razliku od prethodnog istraživanja od pre dve godine, na kraju 2020. u Srbiji su poslovala i dva uslužna franšizna italijanska brenda – jedan iz oblasti gastronomije (sladoled) i jedan iz usluga nege lepote.
POGLEDAJTE ČLANKE

U Srbiji je na kraju 2020. godine aktivno poslovalo ukupno 255 franšiznih sistema, pokazuje analiza tržišta grupacije PROFIT system.
Modni franšizni brendovi čine gotovo četvrtinu (23,5 odsto) ukupnog broja franšiznih sistema koji posluju u Srbiji. Kakva je zastupljenost franšiza u drugim branšama?
Među franšiznim sistemima koji posluju u Srbiji zastupljeniji su strani brendovi – oni čine 62% ukupnog broja franšiza. Iz koje zemlje, pak, dolazi najveći broj?
U Srbiji je u 2018. godini poslovalo 200 franšiznih sistema, što je rast od oko 22 odsto za period od pet godina, pokazuje analiza tržišta koju je uradila kompanija PROFIT system.
Svaki treći franšizni sistem i svaki drugi primalac franšize iz Srednje i Istočne Evrope potiču - iz Poljske, pokazuje Izveštaj o tržištu franšiza kompanije PROFIT system.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.