TUNAHOLIC Fish bar
TUNAHOLIC Fish bar / Koncept baziran na entuzijazmu, originalnosti, spoju moderne kuhinje i tradicionalne namirnice, na zdravom i glavnom sastojku – ribi
Sreda
14.04.2021.
Spojili su ljubav prema ribi, moru i gastronomiji i pokrenuli ulični riblji bar Tunaholic. Ovaj gastro kutak, osmišljen do najsitnijih detalja, brzo je razvio i ponudio franšizu. Koje uslove treba da ispune potencijalni franšizni partneri Tunaholic-a?
 

Kada se pojavio, svima je bilo jasno da je gradu nedostajalo jedno ovakvo mesto. Riblji bar Tunaholic, otvoren 2020. u Poreču, od samog početka je bio prva gastro senzacija i privukao pažnju sugrađana, turista, medija. O Tunaholic-u se pisalo da je „genijalno mesto zbog kojeg se isplati doći do Poreča” te da može biti uzor drugim ugostiteljima, budući da bi, „tako nešto trebalo biti u svakom mestu na Jadranu” – prenosili su hrvatski mediji.

Iako su ih prve reakcije u određenoj meri i iznenadile, porodica Finderle, koja stoji iza Tunaholic-a, kaže da se u njihovoj „formuli uspeha“ ne krije neka velika tajna, već da je sve ovo proizvod ljubavi, znanja, iskustva, ali i potrebe. – Primetili smo da su u našem gradu ljudi uglavnom mogli pojesti specijalitete od ribe samo ako sede u restoranu. Nije bilo mesta gde bi se, recimo, sardele, girice ili riblji burgeri mogli pojesti, onako, „s nogu“ – objašnjava Vesna Janko Finderle šta su zapazili te šta ih je uverilo da bi trebalo da razmisle o pokretanju uličnog (street food) koncepta.

Godinama smo se, naime, pitali i zašto se na svakom uglu može kupiti mesni burger, a ne može riblji burger, iako su podjednako dobri. Uz to, koncept street food-a toliko je popularan u svetu i postoji na svakom koraku, dok je kod nas retka pojava. Pri tom, ne treba posebno naglašavati kako bi na Jadranu i Istri riba trebalo da bude na vrhu našeg menija – ukazuje Janko Finderle na sve okolnosti koje su ubrzale pokretanje Tunaholic-a.

Moglo bi se, s druge strane, reći da je otvaranje ribljeg bara i ulazak u oblast gastronomije bio logičan sled događaja u istoriji porodice Finderle. Ne samo što imaju više od 29 godina iskustva u lovu ribe na Jadranu, već i u hobi ribarenju i turizmu, budući da za turiste, željne avanture, organizuju fishing charter, lov na tune i rekreativni ribolov. – Kada smo odlučili podići ribarenje na viši nivo te svoje doživljaje i iskustva podeliti s gostima, ideja o ribljem baru, koja nas je opsedala gotovo deset godina, konačno je došla na red – potvrđuje vlasnik Tunaholic-a Patrik Finderle, koji je u ovoj priči zaslužan i za osmišljavanje menija, kao i pripremu svih delicija od ribe.

Originalno i jednostavno

Osnovna odlika našeg menija je jednostavnost – ističe Vesna Janko Finderle. – Riba i morski plodovi su baza, a jela su napravljena na jednostavan i inovativan način. Usmerili smo se na čisti užitak mora i jednostavnost na tanjiru – obroke koji se mogu jesti i dok šetate, grickajući ribice iz Tunaholic korneta – objašnjava ona.

Tunaholic je sada već nadaleko poznat po svojim burgerima od tune, sabljarke, morskog psa, sardela, lososa – koji su osmišljeni u blažoj, ali i ljutoj varijanti. Prepoznaje se i po fish&chips ponudi pohovanih sardela, lignji, morskog psa, a mogu se kupiti i salate u više verzija, s ispečenom tunom te mariniranim i slanim sardelama. Nedavno su uveli i jelo s tunom i pirinčem bez glutena te još jedan novitet – salatu od folpi.

Foto: Riba i morski plodovi su baza, a jela su napravljena na jednostavan i inovativan način

Pored svih delikatesa, mušterijama pažnju privlače i vrlo zanimljiva imena jela: burger od sardela je Peškera, losos burger Parentino, burger morskog psa Predol, pohovane sardele Maximus, girice Decumanus, lignje Giostra, kozice Euphrasiana, morski pas Marafor, riblji mix Rivetta, desert Pusterla, Pjat Sv. Eleuterij... – Kod nas nećete čuti reč burger ili morski pas – naručuje se Marafor, Pusterla, Rivetta, na šta smo izuzetno ponosni – kaže Vesna. – Sva jela smo osmislili sami, a nazive smo davali po starim ulicama, kvartovima i nekim značajnim događanjima Poreča – pojašnjava Vesna Janko Finderle.

Franšiza otvara put ka drugim tržištima

Tunaholic, međutim, nije običan riblji bar, naglašava naša sagovornica. – To je priča osmišljena do najsitnijih detalja: od pripreme i naziva jela, preko ambalaže i pakovanja, sve do dizajna objekta – kaže ona. Upravo kao koncept koji je u potpunosti uređen i „zaokružen“ u svakom svom segmentu, Tunaholic je bio idealan za razvoj franšize. Vlasnici koncepta, međutim, ne kriju da su na tu odluku u velikoj meri uticali i stalni upiti gostiju. – Kada ne bi smešno zvučalo, rekli bismo da je franšiza birala nas – kaže kroz smeh Vesna. – Naime, odmah nakon otvaranja gosti su nas počeli propitkivati imamo li Tunaholic i u njihovom gradu, čija je ovo franšiza te gde se još nalazimo... – priseća se ona.

Pošto su od samog početka imali zaštićen brend, vrlo su brzo, samo šest meseci od otvaranja, kontaktirali franšiznog savetnika, koji im je pomogao da prođu kroz sve važne faze i postupke kako bi na kraju mogli da ponude franšizu Tunaholic-a i drugim preduzetnicima zainteresovanim za vođenje jednog ovakvog gastro koncepta. – Mi smo počeli s radom 2020, a prva franšiza je otvorena već sledeće godinu u Rovinju. Pregovori su bili u toku i za još par lokacija, za Rijeku i Budimpeštu, a upiti nam svakodnevno stižu i za druge gradove iz Hrvatske, ali i van domaćeg tržišta. Da nije ova situacija s pandemijom kočnica, verovatno bi već bile i te lokacije realizovane – kaže Vesna Janko Finderle.

Foto: „Tunaholic nije običan riblji bar. To je priča osmišljena do najsitnijih detalja: od pripreme i naziva jela, preko ambalaže i pakovanja, sve do dizajna objekta.“

Iako se zainteresovani javljaju sa svih strana, naša sagovornica kaže da pomno biraju franšizne partnere te da se ne žele zaletati u nove projekte koji mogu doneti nesigurnost obema stranama u ovoj saradnji. – Iz tog razloga smo definisali jasne kriterijume i uslove koje potencijalni primaoci Tunaholic franšize treba da ispune pre bilo kakvog ozbiljnog dogovaranja. Štampali smo i franšiznu brošuru kako bismo odmah u startu olakšali svima koji su zainteresovani za našu franšizu – objašnjava ona.

Među poželjnim osobinama i veštinama, koje bi budući primalac franšize trebalo da ima, navode se preduzetnički duh, kao i iskustvo u bavljanju ugostiteljstvom, ali i u prodaji, marketingu ili menadžmentu. Takođe, podrazumeva se da primalac može da obezbedi početni kapital i da u ovaj posao uđe s puno volje i entuzijazma. – Nama, kao davaocima franšize, jako je važno da budući partneri ulože ljubav, trud i inovativnost u ovu priču – ističe Vesna Janko Finderle.

Partneri računaju na punu podršku

Kao i kod svih pažljivo ustrojenih franšiznih sistema, i Tunaholic svojim budućim partnerima obezbeđuje prenos know-how-a i svih elemenata brenda. – S izuzetnom pažnjom odabrane sirovine i recepture, upotreba svežih namirnica, poseban način pripreme jela, pažnja na adekvatnoj i personalizovanoj ambalaži sve je to garancija za uspešnost samog brenda – podseća Vesna na šta primaoci franšize mogu da računaju jednom kad počnu raditi pod brendom Tunaholic-a.

Tim davaoca franšize će, dodaje ona, pratiti kompletan proces, od trenutka potpisivanja ugovora pa do realizacije, kako bi parteru preneli sva stečena iskustva i sistematizovana znanja potrebna za pokretanje i uspešno vođenje posla. Podrška davaoca, stoga, uključuje: odobravanje lokacije za bar, savetovanje prilikom uređenja objekta i pribavljanje opreme, edukaciju partnera o operativnim procedurama i obuku njegovih radnika. Takođe, asistiraće primaocu franšize i pri izvođenju građevinskih radova u objektu, organizaciji i ugovaranju s dobavljačima, kao i otvaranju lokala.

Pored toga, sve informacije vezane za posao, standarde brenda, politike i procedure vezane za hranu primalac će dobiti i u obliku Operativnog priručnika, a na raspolaganju će imati i planski odrađenu godišnju marketinšku strategiju, sa svim smernicama za prisustvo na društvenim mrežama.

Budući primatelj franšize ne mora nužno da bude angažovan na svim poslovima u Tunaholic-u, ali se očekuje da je upućen u sve aspekte poslovanja. – Naravno, uvek je lepo kada je vlasnik franšize, pa tako i primalac franšize, uključen u svaki segment u vođenju Tunaholic-a, od nabavke do pripreme. Međutim, svesni smo da nekada to iziskuje puno truda i vremena, tako da će i primalac franšize i njegovi kuvari proći temeljnu obuku, kako bi sve odlično funkcionisalo, a naša jela i dalje bila prepoznatljiva i kvalitetna – objašnjava Vesna i dodaje da je za nesmetan rad bara potrebno zaposliti pet do šest radnika – od toga, tri-četiri kuvara i dva konobara.

Foto: „S posebnom pažnjom odabrane sirovine i recepture, upotreba svežih namirnica, poseban način pripreme jela, pažnja na adekvatnoj i personalizovanoj ambalaži – garancija je za uspešnost brenda.

Obuka se prvo organizuje u prostoru davaoca u Poreču, a zatim na franšiznoj lokaciji. Edukacija i trening trebalo bi, po planu, da traju oko nedelju dana, međutim, trajaće dok god ne uvide spremnost primaoca i njegovih zaposlenih, ističe Vesna Janko Finderle.

Kako se radi o konceptu vezanom za hranu, „osetljivu“ robu o kojoj posebno treba voditi računa, nabavka namirnica i ostale robe je specifikovana i, u dogovoru s primaocem franšize, postoje različite opcije. – Primalac može nabavalji robu na istom mestu kao i mi, ali takođe i preko veledobavljača sa svog područja. Naravno, ambalaža je ista, personalizovana logom Tunaholic-a, namirnice su iste. Ukoliko na lokalnom tržištu primaoca nisu pristupačne neke namirnice, postoji i opcija nabavke u dogovoru s ribarskom zadrugom – pojašnjava Vesna Janko Finderle.

Prepoznatljiv u svakom pogledu

Idealna lokacija za riblji bar Tunaholic može biti strogi centar starog grada ili turistički deo grada, a poželjno je da objekt bude direktno povezan s ulicom, sugeriše naša sagovornica. Međutim, dodaje ona, ako se radi o velikom gradu, postoji i opcija otvaranja objekta u šoping centru. Optimalna kvadratura objekta je od 20 do 40 kvadrata.

Kako je Tunaholic prepoznatljiv i jedinstven i u dizajnerskom i arhitektonskom smislu, franšizni lokali će biti unificirani što se tiče dizajna enterijera, vizuala, marketinga, a u tom delu, primalac će svakako imati našu podršku – kaže Janko Finderle.

Koliko će primalac investirati u opremanje i uređenje objekta po standardima franšize, zavisi najviše od veličine objekta i taj bi trošak trebalo da iznosi između 50.000 i 80.000 evra. U početnu investiciju, međutim, treba uključiti i iznos za ulaznu franšiznu nakandu od 10.000 evra. Kad pokrene posao, primalac će izdvajati i za redovnu franšiznu naknadu (royalty fee – 6,5%), kao i za marketinšku naknadu te oglašavanje na lokanom tržištu, ali ti iznosi nisu unapred definisani.

Dobro došli u franšiznu porodicu Tunaholic-a!

Pored toga što je franšizing način na koji sopstveni posao mogu voditi pod proverenim brendom, potencijalne primaoce franšize trebalo bi da privuče i činjenica da će tokom poslovanja uvek moći da računaju na pomoć i podršku davaoca franšize, smatra naša sagovornica. – U franšiznoj saradnji, partneri ostvaruju povraćaj uloženih sredstava puno brže nego što bi to ostvarili pokrećući potpuno novi posao sa nepoznatim brendom. Naši partneri, na primer, osim što dobijaju testirani poslovni koncept unutar kojeg se većina troškova može precizno predvideti na samome početku, profitiraju i od kolektivne kupovne moći Tunaholic-a – navodi Vesna Janko Finderle dobre strane saradnje.  

Verujemo da je franšiza dobar odgovor našem poslovanju, te verujemo da će se tržište širiti za opcije street food-a u Hrvatskoj i šire. Mislimo da na tržištu ima dovoljno mesta za sve, te da je zdrava konkurencija uvek dobra – kaže Vesna Janko Finderle.