Kandidat po meri
Kako, u najkraćem, teče proces odabira primalaca franšize?
Ovaj proces se odvija u nekoliko faza. Prvi korak je uspostavljanje kontakta i razmena informacija, obično preko imejla ili putem telefonskog razgovora. Naime, kandidat za uzimanje franšize šalje upit, a davalac odgovara slanjem franšizne brošure ili drugih promotivnih materijala iz kojih kandidat može da bolje prouči sistem i uslove saradnje. Posle preliminarne razmene informacija, obe strane procenjuju da li ispunjavaju osnovne kriterijume i, što je najvažnije, da li su i dalje zainteresovani za saradnju. Zatim se ugovara sastanak, tokom kojeg se detaljno razmatraju uslovi i očekivanja i davaoca i primaoca franšize. Sastanak ima i psihološki aspekat. Obe strane, zapravo, tek sada imaju priliku da neposredno formiraju utisak o mogućem partneru, procene kakva je „energija“, koliko se dobro razumeju te da li postoji dovoljan nivo kompatibilnosti – što je vrlo važno u slučaju da dođe do dugoročne saradnje.
Na koje se kvalitete kandidata treba fokusirati prilikom pregovora?
Napomenuo bih da proces odabira primaoca franšize nije jednostran proces. Procenu o kompatibilnosti i mogućnosti saradnje donose, zapravo, obe strane. Kao što davalac franšize ima sliku svog idealnog partnera, tako i primalac sigurno ima skup kvaliteta koji su mu poželjni.
Na primer, možemo reći da je idealan davalac franšize onaj koji ima dobro osmišljen franšizni paket i profesionalno pripremljene informativne materijale. Takođe, koji je transparentan, zna da predstavi i objasni finansijski aspekt biznisa, stavke ugovora o franšizi te da zna tačno kakvog partnera traži. S druge strane, primalac franšize treba da bude preduzimljiv, da pokaže određen stepen posvećenosti, entuzijazma, ali i da bude u stanju da se pridržava principa i pravila sistema. Sve to pod uslovom, naravno, da ima dovoljno finansija i da može investirati u pokretanje franšiznog biznisa.
Na kraju, da biste pravilno procenili drugu stranu, najbolje je ako imate sa čim da uporedite dobijene informacije. Zbog toga se potencijalnim primaocima franšize savetuje i da pretraže internet, posete poslovnice davaoca franšize, razgovaraju s postojećim primaocima, provere šta se piše na forumima.
Gde sve potencijalni primaoci franšiza mogu da se informišu o dostupnim sistemima?
Srećom, danas postoje specijalizovani časopisi i portali koji su posvećeni afirmaciji franšizinga, koji, pored novosti sa tržišta, sadrže i prezentacije o različitim franšiznim sistemima. Sve su to dobri izvori osnovnih informacija o franšizama. U pojedinim zemljama, naravno, tu su i strukovna udruženja – franšizne asocijacije ili franšizne federacije. Ipak, najbolji utisak o dostupnim sistemima možemo dobiti na sajmovima franšiza. Osim velikog broja izlagača-davalaca franšiza i mogućnosti da se direktno razgovara s predstavnicima kompanija, sajam je, zapravo, idealno mesto ako želimo da uporedimo ponude konkurentskih brendova i franšiza iz iste industrije. Najzad, u okviru sajmova se često organizuju i informativno-edukativne radionice o franšiznom načinu poslovanja, što može pomoći i ljudima koji tek razmišljaju o uzimanju franšize.
Na šta treba obratiti pažnju pri konačnoj odluci?
Obe strane bi trebalo posebnu pažnju da posvete ugovoru o franšizi. Davalac, prvo, treba da ima profesionalno pripremljen ugovor, a zatim i operativni priručnik. Treba da bude i spreman za sve naredne korake u vezi sa ulaskom novog partnera u mrežu, to jest, da bude spreman da pruži svu potrebnu pomoć i podršku – baš kao što garantuje ugovorom. Primalac franšize, s druge strane, treba pažljivo da pročita i prouči ugovor. Ne preporučujemo da se odluka donosi samo na osnovu promotivnog materijala, već savetujemo da se ovom zakonskom dokumentu posveti najveća pažnja, jer će se primalac franšize svojim potpisom obavezati na narednih nekoliko godina. U dobrom franšiznom sistemu, ne bi trebalo da imate problem da dobijete ugovor na uvid, a najbolje bi bilo kada bi primalac franšize mogao da prouči i analizira ugovor sa svojim pravnim savetnikom pre potpisivanja.

POGLEDAJTE ČLANKE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Sticaj okolnosti naveo je Vojislava Pekovića i Aleksandru Milosavljević da, umesto u Beogradu, otvore školu mentalne aritmetike „Malac genijalac“ u Skoplju. Kažu da potencijala za otvaranje novih škola ima u gotovo svim gradovima Severne Makedonije.
Evropski modni brend CIPO&Baxx traži primaoce franšize i u zemljama ovog regiona.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.