Spoj omiljenih ukusa
– Prvi u Subotici doneli smo novi gastronomski pravac street food koncepta, koji je u startu počeo samo sa burgerima, a vremenom smo širili priču novim jelima, pa iz malog prostora od 40-tak kvadrata, poslovanje nastavili u preko 100 kvadrata. Ideja je bila da budemo pre svega originalni i jedinstveni na tržištu i ponudimo uličnu hranu na moderan i kvalitetan način. Pretpostavka je bila da će popularnost street food-a sve više rasti, a razlog je jednostavan – brza, zdrava, raznolika hrana koja se može konzumirati u lokalu i s nogu. Odatle je sve krenulo – pričaju za naš portal Snežana i Srđan Drljača, supružnici i vlasnici Fabrika burger & pizza bara.
Start sa burgerima doneo im je puno izazova, jelovnik su dopunili domaćom kobasicom, salatom, a onda su osluškivali tržište i napravili jedinstveni spoj burgera i pizze. – To su dva najpopularnija jela street food-a. Bezuslovno, svako voli pizzu, a mi smo se ovoga puta odlučili da ponovo budemo kreativni i jedinstveni i po izvornoj recepturi pravimo napolitanske pizze. Umetnost pravljenja čuvene pizze napolitane ušla je na Uneskovu listu nematerijalnog kulturnog nasleđa, kao priznanje napuljskim pizza majstorima koji su radili na izgradnji i očuvanju reputacije duhovne kolevke najomiljenijeg jela na svetu – objašnjava Srđan Drljača zašto su se odlučili za ovakav meni.
Kao bitan detalj, ističu da su pre početka ove avanture i pravog preduzetničkog života radili dugo godina kao ugostitelji van Srbije. Upoznali su razne kulture, kuvare, probali i istraživali šta bi bilo pogodno za pokretanje samostalnog biznisa u Srbiji. – Bili smo vredni radnici, operativci, ali ono što tog momenta nismo imali je finansijska pismenost i veštinu da istražimo tržište. Otvaranje burger bara je bio ogroman izazov. Radili smo sami, u malom objektu od nepunih 40 kvadrata. Sada smo mi prvi koji nude izbalansiran i zdrav obrok, meso koje smo sami začinjavali i formirali, soseve, brioše, sve je bila naša samostalna proizvodnja – kaže Snežana Drljača.
Lokalno tržište, međutim, nije odmah prepoznalo kvalitet proizvoda i usluge. – Trebalo je puno vremena za pojašnjenje šta je burger i zašto nije pljeskavica. Naša očekivanja su ipak bila velika, jer je to bio moderan koncept. Ali, ubrzo su stigli i finansijski problemi, rad bez sistema, bez kontrole troškova, porodica se širila novim članovima. Pred nama su bila dva izazova: prvi, da zatvorimo, što bi značilo da se predajemo, odustajemo od posla, a i nas samih. Drugi izazov – da krenemo u proces profesionalizacije, da moramo da radimo na sebi, jer koliko je vlasnik spreman da raste i napreduje, tako će i njegov biznis – opisuje Srđan Drljača izazove s početka poslovanja.
Kažu da trnovit put, veoma zahtevan i težak, još uvek traje i da su svesni da će trajati, jer je to neminovan deo preduzetništva. Ipak, odlučnost i povećenost su prevladali. – Počeli smo da se edukujemo, posećujemo seminare. Angažovali smo firmu za konsalting da bismo detaljno analizirali trenutno poslovanje i podesili osnove koje će nam biti metrike za dalji razvoj, promenili smo knjigovodstvo i počeli sami da se edukujemo kako bismo razumeli kako funkcionišu porezi, takse… – objašnjava Snežana.
Sati i sati utrošeni na edukacije rezultirali su ključnim činjenicama: iz malenog prostora su se preselili u mnogo veći; proširili su koncept većom i raznovrsnijom ponudom, boljom i kvalitetnijom uslugom; počeli su da pomno osluškuju tržište i analiziraju potrebe kupaca; postavili hijerarhiju zaposlenih, napravili pravilnik, postavili ceo finansijski tok koji sada efikasno kontrolišu. – Fokus je i dalje na samostalnoj proizvodnji, ali i samostalnom vođenju poslovanja, što nam je velika prednost. Ostali smo originalni i jedinstveni i nikada nismo odustali od kvaliteta i stvaranja povezanosti sa kupcima. Održavali smo odličnu konekciju sa dobaljačima i trudimo se da imamo najbolji poslovni odnos. Ulažemo svako stečeno znanje da poboljšamo poslovanje, da pratimo trendove, i gajimo porodični duh, i među nama i među zaposlenima – ističu Snežana i Srđan Drljača.
Jednog dana i velika franšizna mreža
Od samog početka su počeli da dobijaju upite za franšizu. – Prva stvar koja je potencijalnim kupcima franšize upadala u oku je naša jedinstvenost, to što smo inovativni, a ne kopija drugih brendova. Vizuelnom identitetu smo pristupali pažljivo i svakom detalju posvetili dovoljno pažnje, vrednost koju dajemo kupcu i održavanje kvaliteta bilo je presudno…. Znači, sve ono što nas je izdvojilo na tržištu – kaže Srđan.
Međutim, njihova vizija je bila da prvo izgrade stabilan sistem i brend i da u svet franšiza uđu potpuno spremni. – Najpre smo se raspitivali i na sajtu Franchising.rs dobili kontakt osobe koja će u naš svet ući bezmalo kao da nam je dugogodišnji prijatelj. Bojana Vuković je specijalizovani konsultant, osoba koja nam je pomogla da uradimo franšizni priručnik i dodatnu dokumentaciju, za koju se ispostavilo da nam je i te kako bitna i u trenutnom poslovanju. Vizija u našim glavama i na papiru nije bila ista. Puno vremena nam je bilo potrebno da sve ove godine rada, uspona i padova definišemo i detaljno opišemo u dokumentaciji. Svakom segmentu pristupili smo jako temeljno, zato smo i dugo radili na franšiznom priručniku, koji se uvek dopunjuje i osnova je franšiznog modela – objašnjava Snežana šta su bili prvi koraci kad su počeli da rade na razvoju franšize.
Ono što je bio ključ uspeha je što nikada nisu odustali, ističe ona. I pred najtežim izazovima, hrabro su ulazili u još veće rizike. – U najtežem periodu, kada smo puno grešili i kada je bilo pitanje opstanka, nismo imali nikakvu podršku, sem vere u same sebe. Zamislite da započnete sopstveni biznis, da ne znate nikog, nemate mrežu dobavljača, a susrećete se sa izazovima tržišta – priseća se Snežana.
Za one koji tek ulaze u preduzetništvo, uzimanje franšize je uvek preporučljiva opcija, jer se radi o proverenim sistemima poslovanja koji su spremni za izazove tržišta. „Fabrika“ iz Subotice je sada jedan od takvih sistema koji će, kroz franšizu, nekim budućim preduzetnicima olakšati pokretanje biznisa.
– Najveća prednost naše franšize je upravo sistem „ključ u ruke“. Primaocima franšize „dajemo“ sve godine aktivnog rada, obuke, materijale – srce biznisa. Vi nama pomažete da brend podignemo za lestvicu više, mi ćemo za vas biti velika podrška – poručuju Snežana i Srđan svojim budućim primaocima franšize.
Naglašavaju da je za primaoca ipak jako bitno da razume posao preduzetnika te da mora biti spreman da uspeh neće doći preko noći. – Mora da radi, da je borben, ne odustaje, jer jedino će tako na kraju biti nagrađen – podseća Srđan.
Svoju „Fabriku“ bi voleli da vide u gradovima kao što su Novi Sad i Beograd, budući da su to veliki i univerzitetski gradovi sa velikom frekvencijom ljudi i mnogo mladog sveta koji prate trendove i uživa u sličnim gastronomskim konceptima. — Voleli bismo, naravno, da primalac franšize bude naš partner i da zajednički i novim idejama, strašću i borbom učinimo brend još prepoznatljivijim – kažu Snežana i Srđan.
Moć dobrog konsaltinga
Kad se posao razvije, kad postane stabilan i profitabilan i kad se uspeh potvrđuje iz godine u godinu, može se smatrati da je biznis spreman za – razvoj franšize. Bez dobro uređenog i uspešnog poslovanja – nema dobre franšize. Sama priprema za franšizno poslovanje je dobra praksa kroz koju se ističu najbolje strane biznisa, a manjkavosti mogu da se otklone.
– Za sve vas koji biznis želite da unapredite i uvedete u novu fazu – iskreni predlog je franšizni model. Pre svega jer ćete uz pomoć konsultanta napraviti model i definisati sve one stvari koje možda samo vi znate, koje stoje negde u glavi, a nikada ih niste zapisivali. Zapisujte sve, poslušajte savete i kritike, osluškujte ljude oko sebe. Jedino tako ćete kreirati pravu viziju i misiju, a tek kada zapišete sve ciljeve, vi i vaš tim ćete ići u tom pravcu. Konsultant je tu da pomogne i da smernice, da fino upakuje vašu ideju, vašu misiju, vaš put, baš kao što je to Bojana uradila za nas – poručuju Snežana i Srđan Drljača.


POGLEDAJTE ČLANKE

Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...