Po prvi put radim za sebe i osećaj je potpuno drugačiji. Ima više stresa i brige, ali sam i daleko više motivisana. Uživam u svakom radnom danu i novim izazovima. Nataša Mullings
Sreda
27.02.2013.
Iako franšizna radnja City Fashion Jewellery u Sarajevu radi tek od jula prošle godine, nakit ovog brenda je već postao sinonim za glamur.
 

Oni koji su pokušali da pokrenu sopstveni posao u Bosni i Hercegovini kažu da je to ponekad ravno avanturizmu. Nataša Mullings, vlasnica franšizne radnje za prodaju nakita City Fashion Jewellery, potvrđuje da BiH ima vrlo komplikovano državno uređenje, što značajno otežava rad svim preduzetnicima. – Mislim da ovo ipak nikog ne iznenađuje. Kad znate šta se dešavalo 90-tih i koliko je zemlja bila razorena, ne čudi što je tempo razvoja i dalje sporiji nego u zemljama u našem okruženju. Samim tim, i naši izazovi su veći - objašnjava ona.

Ohrabruje, stoga, svaki novi pokušaj pokretanja sopstvenog posla, što je u julu prošle godine učinila i Nataša Mullings. Smatrala je da će joj, kao početniku u privatnom poslu, ipak, biti lakše i sigurnije ako uzme franšizu, jer je u tom slučaju poslovni model već osmišljen, a brend poznat.

- Mnogo je lakše kada radite sa brendom koji je na tržištu već postao prepoznatljiv po svom kvalitetu i dizajnu, kada vam iskusan tim pomaže da pravilno započnete posao - od izbora lokacije za radnju, preko izgleda radnje i načina izlaganja artikala, pa do obuke koja će vas pripremiti da izmenite ili popravite nakit po želji kupca – kaže Mullings.

Franšizni koncept poslovanja je, kako kaže, u poslednjih pet-šest godina sve zastupljeniji na tržištu Bosne i Hercegovine. Veći broj franšiza stigao je u vreme kad su otvoreni veliki tržni centri. I njena franšizna radnja smeštena je u jednom do vodećih tržnih centara u Sarajevu Alta Shopping Centru, koji se nalazi u samom gradskom jezgru, u neposrednoj blizini glavnih državnih institucija.

Sa franšiznim načinom poslovanja upoznala se radeći kao menadžer u franšiznim radnjama stranih brendova. Tu je, kako kaže, naučila mnogo o franšizama, uslovima, pravilima, ali i o trgovini uopšte. U poslovanju joj pomaže i to što je dugo radila kao prevodilac engleskog jezika u međunarodnim organizacijama. Radeći za strance, kako kaže, prihvatila je i počela da primenjuje „zapadnjački“ odnos prema poslu, njihovu radnu etiku i standarde koji su drugačiji od onih iz domaćeg okruženja.

- Mislim da mi je kombinacija ovih poslova pomogla da se oslobodim u poslovnom svetu, preuzmem rizik i započnem privatni biznis. Sve ovo je za mene bilo novo iskustvo, ali ujedno i veliki izazov. Danas, kao primalac franšize, po prvi put radim za sebe i osećaj je potpuno drugačiji. Ima više stresa i brige, ali sam i daleko više motivisana. Uživam u svakom radnom danu i novim izazovima – priznaje Mullings.

Mullings za sebe kaže da je zaljubljenik u modu i umetnost, stoga, nije neobično što je odlučila da uzme franšizu koja je na neki način povezana sa njenim afinitetima. – Volim nakit, posebno kad je unikatan i drugačiji. Pre nego što sam uzela franšizu City Fashion Jewellery, bila sam njihova stalna mušterija, kupovala sam i za sebe i za prijateljice. Svideo mi se njihov dizajn, jedinstven, originalan. I ta kombinacija različitih materijala i boja i spajanje naizgled nespojivog... Ja sam se uvek osećala posebnom i poželjnom kad bih nosila City Fashion Jewellery. Verujem da me je sve to indirektno i dovelo do odluke da uzmem CFJ franšizu – kaže Mullings.

Dodaje, međutim, da je odlučujući faktor za uzimanje CFJ franšize bilo i to što iza brenda stoje pouzdani i uspešni partneri. Takođe joj se svidelo to što samo ime brenda izaziva asocijaciju na glamurozan i unikatan nakit. U poslovanju joj najviše znači što, kako kaže, postoji uhodan sistem transporta i dostave robe, kao i što dobija preporuke i savete u vezi sa maloprodajom, cenom, izlaganjem robe, narudžbinama.

Mullings kaže da su reakcije na nakit pozitivne. Sarajkama se, kako kaže, dopada CFJ nakit, ali u njenu radnju često svraćaju i turisti iz zapadnih zemalja, Azije i zemalja Bliskog istoka. - Zadovoljni smo dosadašnjim rezultatima. Brend CFJ zaista izgleda svetski, i bez sumnje može da konkuriše svim sličnim brendovima modne bižuterije u svetu – dodaje ona.

Svesna je i da će ova godina, kako najavljuju i vodeći ekonomski stručnjaci, biti izuzetno teška, ali je „crna predviđanja“ ne plaše. Njen moto joj ne dozvoljava da bude pesimista: potrudi se da budeš prvi u svemu, koliko te god to truda stajalo.

- Istina, ljudi danas izdvajaju mnogo manje novca za sve, a ne samo za nakit. S druge strane, popularnost nakita od zlata i dragog kamenja opada - prvo, jer je skuplji, a drugo, ne dopušta mnogo kreativnosti pri izradi. Ovo, naravno, ide u prilog firmama koje se bave izradom i prodajom bižuterije koja je itekako lepa, prilagođena svakoj prilici, a pri tom, mnogo efektnija od nakita koji ima daleko veću vrednost – zaključuje Mullings.


Vesna Lapčić
saradnik

NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Prilika za biznis s malom investicijom /26.12.2023.

Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.

Perionica veša kao siguran biznis /27.07.2020.

LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.11.2023.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?