Prava franšiza ne podrazumeva samo ustupanje poznatog logotipa i brenda na korišćenje, već uspostavljanje partnerskog odnosa u kojem su obe strane, i davalac i primalac franšize, spremni da preuzmu odgovornost za razvoj poslovanja.
Utorak
30.07.2013.
Veliki trgovinski lanci često razviju svoj model franšize i pod isto ime okupe veliki broj malih, nezavisnih trgovaca. Tako, pod brendom Carrefour Express franšizni sistem razvija i kompanija Carrefour.
 

Kao što je početkom ove godine najavljeno, a o čemu smo i pisali, francuski trgovinski lanac Carrefour bi trebalo da uđe na tržište Srbije 2015. godine. Iako je za početak planirano samo otvaranje hipermarketa, koji bi se prostirao na 10.000 kvadratnih metara unutar šoping centra Delta Planet u Beogradu, možemo očekivati da će Carrefour, shodno dosadašnjoj praksi, pokušati da uspostavi i mrežu prodavnica "manjeg formata" – svojih mini marketa i tzv. convenience radnji (radnji sa ograničenim asortimanom). Na taj način Carrefour već "osvaja" tržišta Rumunije i Poljske. Praksa iz ovih zemalja pokazuje da se francuski trgovac, u tom slučaju, najčešće odlučuje za model širenja kroz franšizu.

Primaoci Carrefour-ove franšize u Poljskoj, recimo, najčešće su vlasnici malih trgovinskih radnji, koji ulaskom u franšizni sistem računaju na podršku i znanje kako da ponudu prilagode potrebama klijenta, što, u krajnjem ishodu, treba da pospeši rezultate poslovanja. – Prava franšiza ne podrazumeva samo ustupanje poznatog logotipa i brenda na korišćenje, već uspostavljanje partnerskog odnosa u kojem su obe strane, i davalac i primalac franšize, spremni da preuzmu odgovornost za razvoj poslovanja – kaže Fransoa Vensan, direktor kompanije Carrefour Polska. – Franšizni sistem Carrefour-a garantuje partnerima prenos znanja i pomoć iskusnih profesionalaca koji će pružati savet u svakoj fazi pokretanja posla – dodaje Vensan.

U Poljskoj Carrefour ima oko 350 franšiznih radnji. Međutim, broj primalaca franšize je znatno manji, pošto su neki od njih otvorili više radnji, na različitim lokacijama. Franšizni format mini marketa Carrefour Express može se naći svuda u Poljskoj – i u gradovima i u ruralnim sredinama. Poznat je po svom zelenom logotipu, uglavnom je smešten u prostor od 100 do 500 kvadratnih metara.

Drugi franšizni format Carrefour Express convenience market je tip samouslužne radnje koja se sreće u tipično urbanim sredinama, ima narandžasti logotip i ne zauzima više od 100 kvadratnih metara. Obično nudi i dodatne usluge, kao što su fotokopiranje, mogućnost plaćanja računa ili dopune kredita za telefon. Nedavno, kompanija je proširila mogućnosti franšizne saradnje i vlasnicima malih trgovina ponudila pristupanje u franšizni sistem pod brendom Globi. Ovaj tip franšizne radnje ne treba da ima više od 100 kvadratnih metara i 3.800 proizvoda u asortimanu.

U Rumuniji, Carrefour je primenio nešto drukčiju strategiju – sklopio je partnerstva s tri manja lokalna trgovinska lanca: Rost Com, Angst, koji je bio vrlo uspešan brend u Rumuniji, i Gulliver - i tako u franšizni sistem Carrefour Express uveo 28 radnji. Kompanija, međutim, samo u jednom slučaju nije integrisala sve radnje lokalnog lanca. Naime, iako je početkom juna sklopio ugovor, Carrefour je kasnije procenio da pet od devet Gulliver-ovih radnji ne ispunjava uslove franšiznog sistema i odlučio da rebrendira samo radnje koje odgovaraju korporativnim potrebama. Inače, Carrefour u Rumuniji ima ukupno 120 radnji: 24 hipermarketa, 68 supermarketa i 28 Express radnji.

Da podsetimo, primalac master franšize za zemlje ovog regiona je grčka kompanija Marinopoulos Group, koja je do prošle godine imala joint-venture s matičnom kompanijom Carrefour – CM Balkans. Kao deo CM Balkans-a, 2007. je osnovana kompanija CMB Bulgaria, koja je od 2010. zadužena za širenje i razvoj brenda na području Balkana. Na mesto izvršnog direktora ove kompanije nedavno je postavljen Miloš Ristić, nekadašnji izvršni direktor kompanije Delta Maxi.

CMB Bulgaria je do sada Carrefour brend uvela na tržišta Bugarske, Albanije i Makedonije. U Bugarskoj, Carrefour ima 9 hipermarketa i 11 supermarketa. Prvi hipermarket u Albaniji otvoren je u Tirani 2011, a godinu dana kasnije, i hipermarket u Makedoniji, u Skoplju.