Privatne robne marke u trendu

Gomex trenutno ima 93 artikla pod privatnom robnom markom koje nose razna imena: Panoni, Fado, Twist, Twist&Clean, Twist&Beauty i All Day.
Ponedeljak
22.10.2012.
Srpski regionalni trgovinski lanac Gomex kao najvažniji strateški cilj postavio razvoj i širenje asortimana privatnih robnih marki.
 

Gomex je član CBA Trgovine, mađarske franšize, koja okuplja više domaćih trgovačkih lanaca i brojne franšizne radnje.
U toj kompaniji kažu da proizvodi privatne robne marke (eng: private label ili skraćeno PL) moraju da imaju dobar kvalitet i povoljnu cenu, pa da zbog toga pažljivo biraju dobavljače. Najvažnije im je, kako kažu, da izgrade partnerski odnos sa proizvođačima. --Trenutno, kompletan PL program radimo sa 14 proizvođača iz Srbije. Cilj nam je da, gde god je moguće, angažujemo domaće proizvođače, međutim u nekim segmentima, kako bi bili konkurentniji, pregovaramo i sa stranim dobavljačima -- navode u toj kompaniji.
Za sada je učešće privatnih robne marke u ukupnoj prodaji kod ovog trgovca dostiglo 6,7 odsto sa tendencijama rasta, a najviše se prodaju osnovne životne namirnice.

Privatne robne marke su na zapadnim tržištima veoma popularne i imaju visoko učešće u prodaji. Na evropskom tržištu u proseku učestvuju sa oko 30 odsto, prema podacima SymphoniyIRI Group. U Srbiji su postale popularne tek pre nekoliko godina kada su snažno počeli da ih razvijaju veliki trgovci poput Maxija, Mercatora, Idee i Metroa. Sa padom kupovne moći privatne robne marke, budući da su jeftinije od deset do 40 odsto, sve se češće mogu naći u potrošačkoj korpi. Trgovci zbog toga nastavljaju da povećavaju asortiman pod sopstvenim brendovima, pa tako Delhaize ima 2.100 takvih proizvoda, DIS 510, Metro Cash&Carry 1.100, Mercator više od 1.000, a Univerexport 600. Trgovcima prodaja robe po nižim cenama povećava promet, dok se, s druge strane, proizvođačima otvaraju nove poslovne mogućnosti kroz povećanje upošljavanja pogona. Oni koji se odluče za saradnju sa trgovcima, međutim, moraju biti spremni na nisku zaradu, jer je upravo cilj privatnih robnih marki da budu povoljnije od premium brendova. Proizvođačima kojima kapaciteti nisu uposleni u potpunosti, ipak se isplati da rade za trgovce, ali će sami reći da je najveća zarada upravo na proizvodima koje plasiraju pod sopstvenim brendovima.

Gomex poslednjih meseci snažno širi i svoju mrežu prodavnica, pa je tako u oktobru otvorio radnju u Somboru, u septembru u Novom Sadu, a u avgustu u Jarkovcu kod Sečnja. Prvi Gomex maloprodajni objekat otvoren je 1999. u Zrenjaninu. Danas taj trgovac posluje u 90 maloprodajnih objekata širom Vojvodine i zapošljava više od 850 radnika.

CBA Trgovina – Nacionalni lanac udružene trgovine Srbije je alijansa domaćih trgovaca i jedna od članica Internacionalne alijanse CBA. Osnovana je u maju 2004.
Vlasnici CBA franšize za Srbiju jesu nekoliko firmi koji su ujedno i regionalni distributivni centri. Te firme poseduju sopstvene maloprodajne objekte, ali i franšizno pridružene prodavnice. Franšizne radnje sklapaju franšizne ugovore sa regionalnim centrima preko kojih se i snabdevaju po povlašćenim uslovima. Pored toga što dobijaju uputstva za unapređenje menadžmenta, upravljanje prodavnicama i svakodnevno poslovanje, imaju i obavezu da sprovode promotivne akcije koje su centralno koordinisane.

CBA je mađarski lanac supermarketa osnovan 1992. koji od 2006. počinje da se širi i kroz franšize.
Laslo (Laszlo) Baldauf, predsednik kompanije, nedavno je izjavio da CBA lanac supermarketa ima cilj da ponovo postane najveći domaći trgovac u Mađarskoj. CBA želi da poveća broj franšiznih prodavnica i da modernizuje sopstvene trgovine. Trenutno, CBA u Mađarskoj ima 1.500 franšiznih partnera koji zapošljavaju oko 35.000 ljudi u oko 3.370 prodavnica.

Prošlogodišnji obrt prodavnica CBA u Mađarskoj je bio 565 milijardi mađarskih forinti, deset milijardi više nego godinu dana ranije.
CBA posluje u Srbiji, Sloveniji, Slovačkoj, Češkoj, Rumuniji, Poljskoj, Crnoj Gori, Hrvatskoj i Bugarskoj.


Vesna Lapčić
saradnik