Rast uz proveren sistem
Aleksandar Denčić
Aleksandar Denčić je znao da mora nešto da uradi kako bi poslovanje sopstvene agencije za posredovanje nekretninama podigao na viši nivo. Prateći dešavanja na tržištu Evropske unije, Amerike i Rusije, shvatio je da bez prepoznatljivog brenda i proverenog metoda rada nema napretka ni na tržištu Srbije. Odlučio je da pristupi jednom od najpoznatijih franšiznih sistema u oblasti posredovanja nekretninama – Century 21, između ostalog i zbog saradnje sa inostranim klijentima.
- Dolazeći u kontakt sa ljudima koji žive u Evropskoj uniji, Americi i Rusiji video sam da se građani tih zemalja veoma teško odlučuju za saradnju sa agentima i agencijama za nekretnine za koje nikada nisu čuli. Zbog toga sam, pre oko godinu dana, odlučio da pristupim franšiznom sistemu američke kompanije Century 21. Sada, uz moju agenciju stoji poznati svetski brend u oblasti nekretnina, a potencijalni klijenti iz inostranstva znaju da se radi o kompaniji koja je sinonim za profesionalno poslovanje i pridržavanje najviših etičkih principa – objašnjava Denčić.
Sa detaljima franšiznog poslovanja upoznao se tek po stupanju u kontakt sa primaocem master franšize Century 21 za Srbiju. - Izuzetno je teško početi bilo koji posao od nule. Daleko je lakše pristupiti nekom proverenom sistemu. To, svakako, ne znači da preduzetnik može da se opusti i očekuje da posao sam dođe do njega. Tek uz mukotrpan rad, ali i savete i podršku, može da očekuje povoljan rezultat – ističe Denčić.
Poslovanje pre pristupanja franšiznom sistemu se, kako kaže, dosta razlikovalo od onoga kako rade sada. - Ranije smo nepotrebno gubili vreme na detalje koji nisu bili bitni za samo funkcionisanje agencije. Sada za svaki problem mogu da se obratim obrazovanim i stručnim osobama, na koje mogu, u tom smislu, uvek da se oslonim. Od davaoca franšize dobijamo punu podršku, a njihov tim ljudi brine da imamo konstantan rast poslovanja - kaže Denčić.
- Pored toga, omogućena nam je i obuka, a prilike za edukaciju i konstantno usavršavanje se poklapaju sa našim naporima da u poslovanju posebnu pažnju posvetimo zadovoljstvu naših klijenata. Pristupanjem franšizi smo, zapravo, uspeli da maksimalno iskoristimo svoje resurse – navodi Denčić sve prednosti pristupanja poznatom franšiznom sistemu.
Podrška koju dobijaju od davaoca franšize ogleda se i u konstantnom naporu da poslovanje agencije podignu na viši nivo. – Davaoci vode računa o marketingu, edukaciji agenata, promociji samog brenda kroz humanitarne akcije i dobrotvorne večeri. Naša obaveza je da se pridržavamo određenih poslovnih kodeksa koje dokazano pospešuju poslovni rast – objašnjava on.
Međutim, brend Century 21 u Srbiji još uvek nije poznat kao u svetu, gde je, uz RE/MAX, zapravo najpoznatiji brend u poslu prilikom posredovanja u prometu nekretnina, kaže Denčić. - Kao i u svakom poslu, potreban je dugi niz godina marljivog i predanog rada da se sve postavi na čvrste osnove. Mada, primećujemo da klijenti polako počinju da nas doživljavaju i prepoznaju kao agenciju koja vodi računa o njihovim interesima i kao nekoga ko će svom snagom doći do zajedničkog cilja. To nas raduje – ističe on.
Agenciju za nekretnine Denčić je otvorio i da bi pokušao da unapredi ovu vrstu poslovanja. Kako kaže, na nesreću po klijente, a i registrovane agencije, veliki broj ljudi ovaj posao još uvek radi nesavesno i nestručno. Očekuje, međutim, da će tržište nekretnina biti nešto uređenije posle donošenja i stupanja na snagu relevantnih zakona, barem kad je kvalitet usluge u pitanju. - Zakon o posredovanju u prometu i zakupu nekretnina je stupio na snagu početkom novembra prošle godine i nadamo se da će naročito pomoći agencijama koje ovaj posao rade pošteno. Zakon o uređenju prostora i izgradnje je na javnoj raspravi, a od njega očekujemo brže i jednostavnije dobijanje građevinskih dozvola, kao i konačnu primenu zakona u praksi, te regulisanje postupka legalizacije na lakši način – objašnjava Denčić.
Plivati u preduzetničkim vodama, prema njegovim rečima, nije nimalo lako, o čemu svedoči veliki broj zatvorenih firmi tokom prošle godine. - Država nameće sve više obaveza, jer jedino tako i može da dođe do nekih sredstava kojima bi popunila budžet – kaže na kraju Denčić.
POGLEDAJTE ČLANKE
Jedna od najvećih franšizinih agencija za promet nekretninama u svetu, američki RE/MAX, nedavno je započeo poslovanje u Srbiji, a cilj je da se mreža poslovnica na ovom tržištu proširi i kroz pojedinačne franšize.
Srbija je, pored Crne Gore i Letonije, jedna od tri najnovije članice RE/MAX franšizne porodice.
U Srbiji je do sada poslovalo nekoliko velikih franšiza iz oblasti nekretnina, ali nijedna nije uspela da se održi. Nedavno je evropska franšiza Von Poll, specijalizovana za promet luksuznim nekretninama, rešila da okuša sreću.
Kompanija za prodaju luksuznih nekretnina Sotheby’s International Realty Affiliates dala je nedavno franšizu kako bi proširila poslovanje u Istočnoj Evropi. Prve poslovnice su otvorene u Hrvatskoj i Češkoj.
Century 21 širi svoj „globalni otisak“. Nove franšize su uspostavljene u Aziji, Africi i Južnoj Americi.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.