Od kofera do velike franšize

Kada je Predrag Janković osamdesetih godina prošlog veka prvi put pročitao članak da se automobilska stakla mogu reparirati, njegov život se u potpunosti promenio. Zahvaljujući tom članku rodila se i poslovna ideja. I danas se u domu Jankovića čuva kofer u kojem je bio smešten sav alat neophodan za popravku automobilskih stakala. Kofer danas samo čuva uspomene na početke, jer se u međuvremenu mnogo toga promenilo, a Predragu Jankoviću se, naime, u poslu pridružila cela porodica. – Naš otac je prvi doneo tehnologiju reparacije i zamene automobilskih stakala u Srbiju. U to vreme, kada je on počinjao u maloj garaži porodične kuće, tehnologija reparacije vetrobrana, kao i zamene stakala, bila je u razvoju, što je samo po sebi značilo da ulaganje u posao ne obećava ništa više od neizvesnog, a potencijalno isplativog zanimanja. Bez obzira na skromne početke i teška vremena devedesetih godina, od tog novog zanata i „kofera“, prilično je pristojno živela naša porodica – kaže Irena Lazarević, Predragova ćerka, sada zamenica generalnog direktora porodične kompanije Proglass.
Nekoliko godina kasnije, u želji da posao unapredi i proširi, malo porodično preduzeće je ostvarilo prve inostrane kontakte, zahvaljujući prijatelju porodice Janković koji je slučajno doneo Carglass brošuru iz Nemačke. – Nismo nimalo mogli da naslutimo šta sve ulazak u Carglass svet može da donese. Najpre se naša saradnja sa najvećom svetskom kompanijom zasnivala na pristupu modernijim i savršenijim tehnologijama za reparaciju i zamenu stakala, kao i pristupu velikim magacinima automobilskih stakala. Tako je pokrenut značajan uvoz stakala i njihova prodaja u našoj zemlji. Vrlo brzo, spoj obrazovanja i sklonosti ka majstorlucima, velika ljubav prema poslu i preduzetnička sklonost, bili su jedna od ulaznica u Carglass svet – objašnjava Lazarević kako je tekao početak saradnje sa kompanijom Carglass.
Do 2000. godine kompanija Berlon, u čijem je vlasništvu brend Carglass, poslovala je, kako kaže Lazarević, direktno u zemljama zapadne Evrope. Prekretnicu u poslu, međuitm, označio je razvoj franšize u zemljama istočne Evrope, pa su sistemu na taj način pristupile Grčka, Turska i Slovenija. Zahvaljujući savesnom radu, i porodična firma Proglass iz Srbije zaradila je poverenje giganta iz Južne Afrike i 2003. postala primalac master franšize za teritoriju Srbije i Crne Gore. – Naš otac nije želeo da propusti šansu jer je znao da bi zbog toga žalio celoga života – kaže Lazarević.
Prvi Carglass servis je otvoren 2005. godine u Beogradu. Lazarević kaže da je, shodno pravilima franšize, i taj servis uređen i opremljen tako da liči na sve ostale Carglass servise u svetu. Matična kompanija im je, s druge strane, konstantno prenosila svo svoje znanje i iskustvo u rastu i razvoju firme – i danas pomaže oko organizacije posla, savetuje kako da se pridobiju novi, a zadrže postojeći klijenti, daje podršku oko marketinga.
Foto: Carglass Srbija
Od primalaca franšize u Srbiji se, pak, očekuje da slede filozofiju kompanije, koja, pre svega, podrazumeva maksimalnu posvećenost klijentu. – Možemo sa ponosom da kažemo da smo na prvom mestu radili na edukaciji naših klijenata o tome šta znači kvalitetno automobilsko staklo i usluga montaže, kao i što su prednosti reparacije malih oštećenja na prednjem vetrobranu. Nakon deset godina na srpskom tržištu, uspeli smo da ostvarimo saradnju sa svim osiguravajućim kompanijama čiji klijenti imaju osigurana stakla, kao i firmama koje imaju velike vozne parkove. Ta saradnja se isključivo bazira na konstantnom iznalaženju praktičnih, brzih, ekonomičnih rešenja. Međutim, ne radi se samo o pukoj zameni stakala, već o pravom partnerskom odnosu – objašnjava Lazarević.
Kompanija Belron, prema njenim rečima, konstantno radi na istraživanju i inovaciji alata za zamenu i reparaciju stakala koja će tu uslugu dovesti do savršenstva. Automobili su, kako kaže, postali toliko komplikovani da će jednog dana zamenu stakala moći da rade isključivo specijalisti.
Prema franšiznom ugovoru, Srbija bi trebalo da ima pet Carglass servisa, ali je zbog ekonomske situacije tempo razvoja delimično usporen. Za sada, rade dve poslovnice u Beogradu. Sa druge strane, da bi mogli da izađu u susret i klijentima koji se nalaze van Beograda, napravili su saradnju sa lokalnim, postojećim servisima za stakla u 43 grada u Srbiji, koji uslužno, za Proglass, rade montažu auto-stakala. Za sada nije u planu da se prodaju pojedinačne (single-unit) franšize, ali, ne znači da se neće krenuti u tom pravcu, kaže Lazarević.
– Od samog početka do danas, moramo da priznamo da je Carglass Srbija prošla i kroz lepe, ali i one manje lepe trenutke i verujemo da sve poteškoće sa kojima se suočavamo iste su kao one sa kojima se suočavaju ostale firme u Srbiji, naročito u današnje vreme. Iako koče i usporavaju posao, mi se protiv njih svakodnevno borimo i trudimo se da ne utiču na nas, pogotovo da nas ne demotivišu! Odluku smo doneli pre mnogo godina i ne možemo nazad, ali ono što nas održava jesu klijenti koji ne samo da su zadovoljni, već žele i da preporuče naše usluge, a preporuka je oduvek bila najbolja reklama. Takođe smo shvatili da moramo stalno da se menjamo, da unosimo novine u posao. Možda male, ali one mogu da budu značajne za poboljšanje posla i brige o klijentima i njihovim vozilima – ističe Irena Lazarević.
POGLEDAJTE ČLANKE

Andrej Tomljenović iz Osijeka se četiri godine samostalno bavio ugradnjom auto-folija. Razmišljajući da proširi posao, došao je do Car Foil Shop-a. Danas je primalac master franšize ovog brenda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i ugradnju auto-folija, započeo je poslovanje u Hrvatskoj. Primalac master franšize za Hrvatsku biće ujedno zadužen i za teritoriju Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i servis za ugradnju folija, sada ima u ponudi nekoliko franšiznih formata. Jedan od njih je pogodan i za manja mesta.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim gradovima se nudi franšiza ovog brenda i kako vidi dalji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primalac master franšize za Sloveniju
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
I benzin teče kroz franšizu
S kim da komuniciram u vezi frnsuiznog poslovanja
Franšiza za novo ruho automobila
Jako je lepo kad se nešto napiše o ljudima koji pošteno i marljivo rade i pružaju vrhunsku uslugu. Naime, ulepšao sam i osposobio za pojavu na ulici svoj prilično stari...