Sanjala sam o maloj, lepoj radnji na obali mora i moj san je polako počeo da se ostvaruje sa brendom Aqua – Ekaterina Stankevič
Petak
04.12.2015.
Pored suvenira, Ekaterina Stankevič je sa Jadrana „ponela“ i želju da otvori franšizu hrvatskog brenda Aqua. Prva radnja je ubrzo osvanula na Krimu, da bi se biznis, posle nedavnih previranja, preselio u Bugarsku.
 

U septembru 2011. Ekaterina Stankevič, poreklom iz Moskve, putovala je sa svojim suprugom i upoznavala Jadransku obalu. Prvo su obilazili Crnu Goru da bi odmor nastavili u Hrvatskoj. U starom gradu u Kotoru prvi put su videli radnju brenda Aqua. Prodavnica ih je privukla pre svega svojim jedinstvenim „pomorskim“ dizajnom, svežinom i originalnošću. Posetili su je i kupili nekoliko stvarčica za sebe. – Bili smo impresionirani konceptom male turističke radnje u kojoj svako može da pronađe nešto korisno za odmor na moru, kao i veoma lepe suvenire i poklone – objašnjava Ekaterina Stankevič.

Tokom putovanja svuda su nailazili na Aqua radnje – u Dubrovniku, ostrvu Korčuli, Splitu, Trogiru. U svakoj radnji su kupili nešto novo za sebe, porodicu i prijatelje. – Svi proizvodi su bili veoma lepi, stilizovani, a ujedno visokog kvaliteta. Naravno, poželeli smo da saznamo više o brendu Aqua – kaže ona.

Prve informacije su pronašli na internetu, a na zvaničnoj stranici kompanije su videli da bi mogli kupiti i franšizu. – Franšizni uslovi su nam delovali veoma privlačno – sa relativno niskim troškovima otvaranja radnji, bez franšiznih naknada i velikom podrškom davaoca franšize, kompanije Aqua Maritime, i to po pitanju opremanja radnje, obukama radnika i svim ostalim što je neophodno. Sanjala sam o maloj, lepoj radnji na obali mora i moj san je polako počeo da se ostvaruje sa brendom Aqua – kaže Ekaterina Stankevič.

Pozvali su kompaniju i predložili im da otvore jednu ili dve radnje na obali Crnog mora na poluostrvu Krim. Vrlo brzo su dogovorili sastanak i otišli na pregovore u Zagreb. – Taj sastanak promenio je ceo naš budući život. Zaista smo bili impresionirani atmosferom u kompaniji – njihovim direktorima, profesionalnim osobljem, prijateljskim stavom i željom da podele svoje iskustvo. Nakon tog susreta bila sam apsolutno sigurna da želim da radim sa njima – priča Ekaterina Stankevič.

Pre nego što se upustila u novu – franšiznu avanturu, radila je kao viši menadžer u velikoj trgovinskoj kompaniji u Moskvi, distributeru poznatih evropskih modnih i kozmetičkih brendova za tržište Rusije (Clarins, Yves Saint Laurent, BPI, Chantelle). Njen suprug, koji joj je pomogao u vezi sa pravnim pitanjima oko Aqua franšize, advokat je po profesiji. U Moskvi su živeli sve do te 2011. i sudbonosnog putovanja na Jadransku obalu.

Foto: Aqua – Zlatni Pjasci, Sunčev breg i Varna

Za pokretanje biznisa na Krimu su se odlučili jer su tamo provodili dosta vremena – imali su i svoj apartman u kojem su boravili tokom leta, te su jako dobro poznavali region. U to vreme, Krim je bio veoma dobro mesto za razvoj brenda kao što je Aqua. Priroda na Crnomorskoj obali na Krimu je jedinstvena i prelepa, priča Ekaterina Stankevič, klima suptropska, sa veoma opuštenom atmosferom. Letovališta su bila popularna među turistima iz ostalih delova Ukrajine, Rusije i drugih zemalja bivšeg Sovjetskog Saveza, nekih zemalja Istočne Evrope i Turske. Broj turista je, prema njenim rečima, svake godine rastao i Krim je postojao turistički razvijena destinacija.

– Odlučila sam da u početku otvorim dve radnje – jednu u gradu Jalte i drugu u Balaklavi, delu Sevastopolja. Sa velikom podrškom Aqua tima, u maju 2012. radnje su otvorene. Bile su na izuzetno dobrim lokacijama i već u prvoj sezoni postigle odličan uspeh. Postale su popularne i među turistima i među lokalnim stanovništvom – kaže ona. Bio je to razlog što se odlučila da otvori još jednu radnju sledeće sezone – u rizortu Gaspra, nedaleko od Jalte.

U leto 2013. vodili su tri veoma uspešne suvenirnice na Krimu i bili spremni za dalje širenje brenda Aqua u Ukrajini. Pošto su imali veliku potražnju potrošača iz Odese, izabrali su ovaj, kako kaže, prelepi grad kao sledeću destinaciju za radnju u Ukrajini. – Dakle, početkom 2014. naša kompanija je imala tri radnje, spremali smo se za novu sezonu i pripremali otvaranje radnje u Odesi. Nažalost, ruska aneksija Krima je srušila naše planove – kaže Ekaterina Stankevič.

Ekonomija Krima je, kako kaže, odmah doživela kolaps, sve banke su bile zatvorene, a račun firme blokiran. Svi međunarodni letovi su bili otkazani i međunarodna trgovina zaustavljena. – Postalo nam je potpuno jasno da Krim u bliskoj budućnosti ne može da bude turistička destinacija u razvoju kao ranije. Umesto toga, Krim je postao „siva zona“ i shvatili smo da Aqua ne može više da posluje na Krimu – objašnjava Ekaterina Stankevič.

Prvi koji su ih pitali kako bi mogli da im pomognu u toj situaciji bili su Žuva i Gordan Kolar, vlasnici kompanije Aqua Maritime. – Ne mogu da pronađem dovoljno reči zahvalnosti njima i svim ljudima iz Aque za njihovu bezrezervnu pomoć i podršku u tom veoma teškom momentu – priseća se Ekaterina Stankevič.

Ona kaže da su tada imali dva cilja – da spasu svoju kompaniju i prisustvo brenda Aqua u Ukrajini i da nastave sa svojim načinom života i saradnjom sa hrvatskom kompanijom. Nije želela da se vrati u Moskvu, nije čak ni razmatrala tu mogućnost.

S obzirom da je radnja u Odesi bila spremna za otvaranje, uz pomoć davaoca franšize, upoznali su Irinu Stratenko iz tog grada, koja je takođe sanjala da otvori Aqua radnju. Uz dozvolu davaoca franšize, kontaktirali su je i predložili da zajedno otvore radnju i da njihova ukrajinska kompanija pređe u njene ruke. Dogovor je uspeo i ubrzo su zatvorili sve svoje radnje na Krimu, a opremu i zalihe poslali u Odesu, gde je kompanija i preseljena. Na mesto direktora imenovana je Irina Stratenko u čije vlasništvo uskoro prelazi i kompanija. Uprkos svim poteškoćama u maju 2014, radnja u Odesi je počela sa radom i do danas posluje uspešno.

Foto: Aqua – Nesebar, Bugarska

U isto vreme, sa davaocem franšize odlučuju da poslovanje pokrenu na obali Crnog mora u Bugarskoj. Tu zemlju su izabrali zbog dugačke obale, dobro razvijenih i popularnih rizortova, ali i zakonodavstva koje je veoma naklonjeno biznisu. Poslovanje su započeli već krajem aprila 2014.

Bila je to potpuno nova zemlja i novo tržište za mene. Bilo je veoma interesantno započeti posao sa Aquom u novim uslovima, nimalo jednostavnim. Nismo imali dovoljno vremena da pronađemo odgovarajuće lokacije, radnike, niti da završimo sva pravna pitanja – objašnjava ona.

Bez obzira na sve, uz pomoć davaoca franšize, u julu 2014. otvorili su tri franšizne radnje – u Varni, rizortu Zlatni Pjasci i Sunčev breg. Sve vreme su imali snažnu podršku i pomoć davaoca franšize. Pored ovih radnji, danas imaju još jednu, u starom gradu Nesebara.

Franšizing je za nju postao prilika da se tržišta širom sveta upoznaju sa novim idejama, poslovnim rešenjima, uz minimalan rizik, budući da se koristi uspešan poslovni model. – Na primer, nama je davalac pomogao u pravom izboru lokacija, izgledu radnje i početnim zalihama. Dizajneri davaoca su napravili finalne pripreme pred otvaranje radnje, a treneri su obučili radnike. Za nas je veoma važno da možemo uvek da se obratimo za savet i da ga dobijemo – kaže ona.

Bugarska, prema njenim rečima, ima dobro poslovno okruženje, jasnu regulativu i relativno niske poreze. Brine je, međutim, što se negativan uticaj političke i ekonomske krize u Rusiji i Ukrajini odražava i na turistički promet u ovoj zemlji. I pored toga, kako kaže, za brend Aqua budućnosti svakako ima.


Vesna Lapčić
saradnik