Cilj nam nije naglo širenje – u narednoj godini bismo želeli da otvorimo pet do deset objekata. Prioritet su, najpre, veći gradovi u Srbiji. Međutim, ukoliko se pojave i zainteresovani iz manjih gradova, a procenimo da postoji potencijal, otvoreni smo za saradnju.
Dragomir Stanković
Petak
25.12.2015.
U kojim mestima je dostupna franšiza Trafike, koji su uslovi za potencijalnog primaoca franšize i kakvu će podršku dobiti, govori Dragomir Stanković iz GrafArta
 

Kada je kompanija GrafArt poželela da unapredi prodaju stripova koje su štampali, kao i da nađe mesto za prodaju njihove remitende, rodila se ideja o maloprodajnim objektima koje su, jednostavno, nazvali „Trafika“. Ideja je bila da se kreira asortiman uobičajen za format trafike, ali je, ipak, osnovni cilj bio da ova mesta postanu prepoznatljiva kao stripoteke, gde će se, pored izdanja GrafArta, naći i većina domaćih izdavača stripova. Posle dve godine, otvorili su blizu 30 objekata, ali je upravljanje tim objektima, koji su zapošljavali oko 100 radnika, postalo suviše komplikovano i neefikasno. Zbog toga se, krajem 2014, odlučuju da naprave iskorak i pređu na franšizni model poslovanja – upravljanje maloprodajnim objektima prepuste primaocima franšize. Prve primaoce su tražili među svojim zaposlenima. Posle nešto više od godinu dana, „Trafika“ ima 21 franšizni objekat, dok su četiri ostala u vlasništvu kompanije, ali bi i one trebalo da pređu u ruke primalaca franšize. Među franšiznim objektima nalaze se i dve novootvorene franšize – u Bogatiću i Kuli.

Prema rečima Dragomira Stankovića, glavnog koordinatora partnerskog razvoja u kompaniji Grafart, vlasnika franšize „Trafika“, od sledeće godine „Trafika“ želi da maloprodajnu mrežu proširi širom Srbije, otvarajući vrata svog sistema za sve zainteresovane. Koje uslove treba da ispuni potencijalni primalac franšize „Trafika“, na kakvu podršku može da računa, kakve su mogućnosti zarade i u kojim gradovima traže partnere, odgovara Dragomir Stanković.

Možete li nam pojasniti šta podrazumeva franšizni sistem „Trafika“ – šta je to što sistem nudi primaocima franšize, a šta partneri treba da ispune?

Idealno je da primaoci imaju svoj lokal na prometnoj lokaciji koji bi bio garancija za ulazak u franšizni sistem. Troškovi poslovanja bi u tom slučaju bili niži, što nije zanemarljiva stavka, jer je najam lokala na dobrim lokacijama jako skup. To ne isključuje i one koji bi lokal uzeli u zakup, jer upravo takav slučaj imamo u Bogatiću koji je posle mesec dana rada počeo da posluje „u plusu“. Za takve primaoce, kao jedan od uslova, bila bi ulazna franšizna naknada.

Obaveza primaoca franšize je da radnju uredi u bojama „Trafike“ i postavi osvetljenje po našim standardima. Naime, zbog uštede energije, u svim radnjama se postavlja led osvetljenje jer se pokazalo da je to investicija koja se brzo vrati.

Druga opcija je da ljudi koji već upravljaju sličnim objektima počnu da posluju pod našim brendom. U tom slučaju, mi bismo otkupili njihovu robu i preuredili i opremili lokal prema našim standardima.

S druge strane, mi, kao davaoci franšize, obezbeđujemo kompletan nameštaj, robu u lokalu, video-nadzor, alarmni sistem, kase, kompjutere, reklame, tendu, to jest, sve što je neophodno da bi radnja poslovala. Sve navedeno je naša investicija.

Predviđeno je da zaradu delimo po unapred dogovorenom principu. Zarada je novac koji ostaje nakon što se odbiju svi tekući troškovi, uključujući i osiguranje objekta, osim plata radnika koje primaoci izdvajaju iz dela profita koji im pripada.

Foto: Trafika 

Kakvu podršku primalac dobija iz centrale?

Da bismo im olakšali poslovanje i da bi što pre počeli da ostvaruju zaradu, u prvih šest meseci kompletan profit ostaje njima. Pored toga, dajemo i zagarantovanu finansijsku pomoć u prvim mesecima kako bi „stali na noge“. Kada radnja počne da ostvaruje zaradu, onda se pravi dogovor oko deobe zarade između „Trafike“ i partnera.

Pored navedenog, značajnu podršku im pružamo u prenosu znanja koje smo stekli u prethodnom periodu. U tom smislu, ukazujemo im, na primer, da su za dobro poslovanje ključne tri stvari: izbegavanje propuštenih prodaja, to jest, kako sprečiti da zbog nedostatka robe dođe do gubitka klijenata, urednost radnje i ljubaznost iznad svega, efikasnije upravljanje troškovima, kao što su štednja električne energije, racionalnije korišćenje potrošnih materijala i slično. Iz našeg iskustva se pokazalo, da su, na primer, računi za struju radnji koje su prešle na franšizno poslovanje bili i 75 odsto niži, upravo zbog efikasnijeg korišćenja energije.

Učimo ih kako da izlažu robu, čime da privuku potrošače, kako da ih uslužuju, zašto je važno da im nikada ne zafali roba i koje su negativne posletice toga. Takođe, i kako bespotrebno velike zalihe mogu ugroziti poslovanje cele firme. Naši menadžeri ih, zauzvrat, svakodnevno obilaze sa namerom da im pruže podršku, ali i da kontrolišu njihov rad. Trudimo se da centrala bude što bolji servis za naše primaoce franšize.

Po čemu se „Trafika“ izdvaja od drugih, sličnih sistema?

Prva velika prednost je što robu partnerima nabavljamo mi, uz njihovo aktivno učestovanje, čime se izbegava da im nedostaje roba i omogućava da uvek bude onoga što se traži – na primer, lokalne novine, lokalna kafa, koja se prodaje u određenim gradovima i sredinama itd. Svaka radnja ima svoje mikro zahteve. Ponuda naših stripova je značajna, što nas i izdvaja od drugih sličnih sistema, i veliki broj se proda upravo kroz naše objekte. Takođe, radimo sa velikim izdavačkim kućama i u ponudi imamo aktuelna izdanja knjiga.

Uveli smo dodatne servise koji partnerima omogućavaju ne samo da dodatno zarade, već i privuku nove potrošače. Prošle godine smo započeli saradnju sa Eventimom, servisom za prodaju karata za sve događaje. Uveli smo projekat „Paket na Trafici“– ljudi mogu da dođu u „Trafiku“ i pošalju paket na bilo koju adresu u svetu. Uveli smo i QVoucher – dopune za online plaćanja, ali i Giftcards, kao i dopune za mobilne telefone. Jedini smo sistem u kojem određeni proizvodi i usluge, poput BusPlusa, mogu da se kupe uz pomoć platnih kartica.

U kojim gradovima „Trafika“ može da posluje profitabilno, odnosno, gde biste želeli da širite franšiznu mrežu?

Cilj nam nije naglo širenje – u narednoj godini bismo želeli da otvorimo pet do deset objekata. Prioritet su, najpre, veći gradovi u Srbiji – ako krenemo ka jugu, pored postojećih, to su Kragujevac i Kraljevo, a zatim Čačak,  Kruševac, Leskovac, Niš. Što se tiče Vojvodine, pored Novog Sada, to bi bili Subotica, Sombor, Vrbas, Vršac. U gradovima koji imaju oko 100.000 stanovnika moguće je otvoriti dve do tri „Trafike“.

Međutim, ukoliko se pojave i zainteresovani iz manjih gradova, a procenimo da postoji potencijal, otvoreni smo za saradnju, jer se i u Bogatiću i u Kuli, koja su manja mesta, pokazalo da „Trafika“ može uspešno da posluje. Nadamo se da ćemo uskoro pronaći primaoce i za preostale naše radnje, pre svega za radnje u Kragujevcu i Kraljevu.