Organizacija je ključ uspeha
Uroš Tripković je u svet sporta ušao kao dečak, dok je. kao i mnogi njegovi vršnjaci, istraživao kojim bi sportom mogao da se bavi. Otišao je na nekoliko treninga fudbala, karatea, ali se u košarku – zaljubio. Pošto je dete visokih roditelja, možda je bilo, kako kaže, i najlogičnije da se opredeli za taj sport. I nije pogrešio, jer je sa KK „Partizanom“ osvojio sedam titula državnog prvaka, dva Kupa Radivoja Koraća i tri Jadranske lige. Nakon toga se obreo u inostranstvu gde je igrao u Huventudu, Unikahu, Valjadolidu, Fenerbahče Ulkeru i na kraju u italijanskom prvoligašu Vanoli Kremoni. Igrao je i za seniorsku reprezentaciju Srbije. Zbog dve iste povrede morao je da završi sportsku karijeru sa svega 28 godina. Danas je suvlasnik u kompaniji Digitel iz Čačka, odakle je i rodom, a poseduje i poljoprivredno gazdinstvo.
Rekao bih da je teže baviti se biznisom nego sportom. U sportu, drugi sve organizuju za vas, a vaše je samo da trenirate i dobro igrate, a ako ste dobri, onda ćete dobro i da zaradite. Kada se uđe u sferu biznisa, bar iz mog dosadašnjeg skromnog iskustva, vi ste taj koji mora mnoge stvari dobro da organizuje, pripremi, pronađe ljude sa kojima će sarađivati.
Foto: Uroš Tripković, iz privatne kolekcije
Kada ste 2014. završili karijeru, da li ste odmah odlučili da se vratite u Srbiju?
Jesam. Već sam imao jedno dete. Porodica i prijatelji su nam bili u Srbiji. Mogao sam, da sam želeo, da nastavim karijeru u sportu u inostranstvu. Nisam video sebe u inostranstvu, prvenstveno zbog ljudi koji me ovde okružuju, jer imam mnogo prijatelja sa kojima se družim još od vrtića.
Ipak, ni u Srbiji se niste opredelili za rad u sportu, već ste razmišljali u drugom pravcu, uprkos tome štonije lako poslovati u ovoj zemlji. Zašto takva odluka?
U Srbiji, kada je sport u pitanju, nema velikih mogućnosti, naravno, ako pričamo o košarci. Naša liga, osim „Partizana“ i „Crvene zvezde“, vodi skoro ka amaterizmu i prilično je zapostavljena. S druge strane, iskreno, ovo što trenutno radim, mnogo me više inspiriše. Naravno, svestan sam kakvo su ekonomsko okruženje, standard ljudi, ali zaista verujem da će se nešto promeniti. Kada sam igrao u inostranstvu, mnogo mi je teško padalo kada dođem u zemlju i vidim neraspoložene ljude, ali mislim da svi zajedno nešto možemo da učinimo da se i to promeni. S tom nadom sam se i vratio u Srbiju.
Kako ste postali deo kompanije Digitel?
Osnivač kompanije Digitel je bio moj otac sa još dva partnera, ali je udeo u vlasništvu kasnije preneo na mene. Kada sam završio profesionalnu košarkašku karijeru, nekoliko meseci sam bio angažovan u kompaniji svakodnevno i tražio sam sebe u tim poslovnim tokovima. Iskreno, nisam sebe pronašao u poslu koji je uglavnom vezan za kancelariju, mislim da bi me to nezadovoljstvo sputavalo, pa sam odlučio da ostanem u suvlasništvu, ali i da investiram u drugi posao. Još tada sam razmišljao o ulaganju u voćarstvo.
Registrovao sam poljoprivredno gazdinstvo i već u zimu 2015. sam posadio borovnicu na 40 ari u okolini vikendice nadomak Čačka. To je postalo moje opredeljenje – oduvek sam mnogo voleo prirodu, planinu, zelenilo, i poljoprivreda me u potpunosti ispunjava. Svakodnevno učim o uzgoju borovnica i ove jeseni planiram da proširim postojeći zasad.
Zašto ste se baš opredelili za uzgoj borovnica?
Kada sam počeo da razmišljam i čitam o voćarstvu, gledao sam da izaberem proizvod kojeg nema mnogo na tržištu, a da ima potražnju i dobru cenu, to jest, da bude finansijski isplativ. Svedoci smo da iz godine u godinu brojne voćarske kulture, kao šljiva na primer, imaju mizernu cenu, pa na kraju ljudi odustaju i od branja, jer se ne isplati. Potražnja za borovnicom raste i u Evropi i svetu, tako da sam mogao da računam da će u narednim godinama to biti „dobra priča“.
Poljoprivreda je grana koja ima izuzetan potencijal i mislim da u nju treba ulagati.
Foto: Uroš Tripković, na plantaži borovnice nadomak Čačka, fotografija iz privatne kolekcije
Naravno da nikada ne možemo sa sigurnošću da znamo kakve će biti prilike, ni lokalno ni globalno, ali sam, s druge strane, izabrao posao koji me zanima i koji volim da radim. Tako da sam potpuno uključen u organizovanje svih poslova oko zasada borovnice. Poljoprivreda je, inače, grana koja ima izuzetan potencijal i mislim da u taj segmet treba ulagati i razvijati je, kako mi, kao privatni investitori, tako i država, kroz politiku subvencija, koja je za sada zadovoljavajuća i trebalo bi je zadržati.
Sa ove distance, da li je teže biti profesionalni sportista ili baviti se privatnim poslom?
Rekao bih da je teže baviti se biznisom nego sportom. U sportu, drugi sve organizuju za vas, a vaše je samo da trenirate i dobro igrate, a ako ste dobri, onda ćete dobro i da zaradite. Kada se uđe u sferu biznisa, bar iz mog dosadašnjeg skromnog iskustva, vi ste taj koji mora mnoge stvari dobro da organizuje, pripremi, pronađe ljude sa kojima će sarađivati. Ništa ne sme da se prepusti slučaju – a u profesionalnoj košarci, moja obaveza je bila da dođem na vreme na trening i igram utakmice najbolje što umem. U tom smislu je komotnije i lakše baviti se sportom nego pokrenuti sopstveni biznis, a zajedničko je, što ni u jednom ni u drugom slučaju ne znate da li ćete uspeti, uprkos procenama i prognozama. S tim, što u prvom slučaju ulažete trud i napor, a u drugom sve to, ali i mnogo više novca. Rizik svakako postoji u oba slučaja, što mogu da potvrdim i svojim primerom, jer sam imao tu nesreću da sam dva puta imao istu povredu zbog koje sam morao ranije da završim profesionalnu karijeru.
U Srbiji nisu sjajni uslovi ni za treniranje, pa se nameće logično pitanje – da li je teže napraviti uspešnu sportsku karijeru ili uspešnu poslovnu priču?
Teško je i jedno i drugo, u Srbiji ima mnogo talentovane dece, a malo klubova u kojima mogu da napreduju i da se usavršavaju – tako da jedan od hiljadu njih napravi uspešnu karijeru. Za biznis ne mogu mnogo da govorim, jer nemam mnogo iskustva, ali verujem da, ako si posvećen tome što radiš i voliš to što radiš i održavaš kvalitet usluge ili proizvoda, imaš velike šanse. U košarci, veliku ulogu igra sreća, može se desiti da imate povredu i da vas neki igrač zameni i bude odličan, a vi – ostanete na klupi.
Postoji li nešto što Vam u poslu koristi, a što ste naučili tokom svoje sportske karijere?
To su sigurno istrajnost i upornost da se uspe i da se ne odustaje, čak i kad nema trenutnih rezultata. To sam stekao u sportu i apsolutno može da se primeni u bilo kom biznisu. Osim toga, naučio sam da organizacija čini 80 posto uspeha i u sportu i u biznisu.
POGLEDAJTE ČLANKE
„Kada smo počinjali, uopšte nismo razmišljali o franšizingu kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od tvoraca i vlasnika „Muzeja čula“
Živimo u neverovatnom vremenu gde svaki hobi može prerasti u posao koji će donositi profit i omogućiti lep život prepun zadovoljstva. Šta je potrebno za to, otkriva Milica Lepojević, tvorac i vlasnica koncepta „Savršeno iznenađenje“
Ako tražite posao koji će doneti radost u vaš život, ako razmišljate o tome da pokrenete sopstveni posao, ali vas je strah početnih koraka i mogućih grešaka – možete kupiti franšizu koja na tržišu Srbije uspešno posluje već četiri godine. Zavirite u „Savršeno iznenađenje“.
Želite da izgradite atrakciju koja staje na 100 kvadratnih metara, a privlači posetioce iz svih krajeva sveta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbinjek Černi, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Kada davalac franšize traži idealnog primaoca, on se fokusira na specifičan „profil“ kandidata. Koje se to osobine i veštine uzimaju kao prednost?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Štedljiva i zdrava franšiza
Pozdrav.Da li imate neko prodajno mesto na jugu Srbije ili nekog saradnika gde bi se moglo na licu mesta videti kako zapravo ti paneli funkcionisu?Zainteresovan sam za kupovinu...
Rent-a-car, carstvo franšiza?
Poštovani hitno potrebna ozbiljna Kompanija za poslovnu saradnju na otvaranju Renta-Car poslovnice-podružnice ili zasebne kompanije u Bosni iHercegovini grad...
Duh starog Novog Sada
Svaka cast! Ponosimo se sto je Manual domaci brend!!!
Duh starog Novog Sada
Bravo za Manual! Ponosna sam što je ovakav brend iz Srbije!
U Pariz po poznate brendove
\'Videti i biti vidjen\' jeste pravi naslov, zbog toga sto je to recenica namenjena, odredjena vrlo poznatim dogadjajima, kao sto je to slucaj-Sajam fransiza u Parizu.Novinar,...