Nova uloga u franšizi

Na ideju da pokrene sopstveni posao i da, kao primalac franšize, otvori dijetetski centar Naturhouse, Radka Tabačekova došla je posle sedamnaest godina rada u branši koja nije imala nikakve veze sa zdravom prehranom ili mršavljenjem. Nakon porodiljskog odsustva, naime, odlučila je da napusti IT kompaniju u kojoj je do tada radila i potraži posao u kom bi, kako kaže, mogla i da uživa i zaradi za pristojan život. Najviše ju je ipak motivisala želja da se osamostali. – Ideje za posao sam tražila na internetu, a pre svega me je zanimala ponuda franšiza. Iz onoga što se nudilo i što je bilo dostupno u Slovačkoj, privukla me je oblast zdrave ishrane i kompanija Naturhouse – priča Radka Tabačekova o počecima.
Lokacija kao važan faktor
Kontaktirala je franšiznog menadžera kompanije Naturhouse u Slovačkoj i ugovorila sastanak. Tom prilikom je dobila sve potrebne informacije o sistemu, ali i o lokalu koji bi trebalo da preuzme ako se odluči za franšizu. Prostor nekadašnjeg skladišta bio je, međutim, u veoma lošem stanju, i trebalo ga je potpuno renovirati i prilagoditi novom konceptu. Pored toga, nalazio se i na „skrajnutom“, manje prometnom mestu, ali rizik koji je Radka Tabačekova prihvatila, na kraju joj se i isplatio – ispostavilo se da je klijentima Naturhouse-a, koji su uglavnom dolazili zbog problema s prekomernom težinom, više odgovarala diskretna lokacija, koja nije bila izložena „radoznalim pogledima“.
U posao je ušla iako nije imala iskustva u oblasti dijetetike ili trgovine. Prednost je, međutim, bilo to što su je zdrava ishrana i zdrav način života i pre toga zanimali, a za ulazak u franšizni sistem se odlučila jer je želela, kako kaže, novu rolu u životu. Do tada je bila zaposlenik kome su govorili šta da radi – sada je stajala na drugoj strani.
Najveću podršku u novoj ulozi preduzetnika i savetnika za ishranu dobijala je pre svega od svoje porodice.
– Moja deca znaju koliko mi je zdrava ishrana važna. Suprug mi je, s druge strane, presudno pomogao oko finansija, on je bio alfa i omega celog projekta, podržavajući i mene i moje prve preduzetničke korake. Ušli smo u posao znajući da ću raditi ono što volim, imati vremena za decu, i da ću zaraditi barem onoliko koliko sam do tad zarađivala – objašnjava Radka Tabačekova.
Klijenti od prvog časa
Osim papirologije koja ju je „sačekala“ zbog renoviranja poslovnog prostora, nije imala nikakvih većih problema. – Od potpisivanja franšiznog ugovora pa do danas, saradnja sa centralom teče besprekorno – naglašava Radka Tabačekova. Naturhouse centar, sa savetovalištem i prodajom dijetetskih preparata i suplemenata, otvorila je u septembru 2013. godine, a prva mušterija se pojavila već u prvim satima – jedna gospođa je, priča Tabačekova, još dok se radnja renovirala, primetila da se „u komšiluku otvara nešto za zdravo mršavljenje“, pa je svakako želela da proba. Radka je s njom obavila početne konsultacije, da bi sat vremena kasnije, gospođa poslala i svog sina, a popodne, i dve svoje prijateljice. Posao je krenuo od prvog časa.
Prvi zapažen uspeh doživela je šest meseci kasnije, kada je uspela da ostvari isti promet kao pojedine Naturhouse poslovnice koje u Slovačkoj rade već nekoliko godina. U sledećoj fazi, Radka Tabačekova je uspela da nadmaši konkurenciju i zauzme dobru poziciju na tržištu, koju sada želi i da održi.
Recept za uspeh
Da bi dobro poslovala, Tabačekova kaže da u centru treba da vlada prijatna, prijateljska atmosfera. – Naravno da moramo postići i dobre rezultate u mršavljenju, što će nas i preporučiti novim klijentima. Međutim, mi ne prodajemo hleb i mleko, već radimo s ljudima. Često mi se čini da smo pre svega psihološko savetovalište, pa tek dijetetsko. Zato je vrlo važno razviti blizak odnos s klijentima. Ovaj se posao mora raditi srcem – kaže ona.
Uprkos tome što je sve donedavno bila uveliko zavisna od centrale Naturhouse-a, već planira buduće samostalne korake. – Centrala mi je pomogla u svemu. Uređenju lokala, izboru radnika i stručnom osposobljavanju – kaže Radka Tabačekova, dodajući da joj centrala i dalje pomaže u marketingu, oko tehničkih pitanja, kao i dalje edukacije. – Želela bih prvo da stabilizujem poslovanje i izgradim dobar tim stručnog osoblja. Posle toga ću svakako razmišljati o otvaranju još jednog centra – s optimizmom najavljuje RadkaTabačekova.
Izvor: Franchising.sk
Priredila: N. Bogojević
POGLEDAJTE ČLANKE

Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
Pre gotovo 15 godina u Srbiji je otvoren franšizni centar za odvikavanje od pušenja po čuvenoj metodi koju je razvio Alen Kar. Dobri rezultati i na hiljade ljudi koji sada žive bez nikotina, omogućili su da ova franšiza u Beogradu radi i dan-danas.
Franšizing je moguć čak i u „osetljivim“ oblastima kao što je psihoterapija. Potvrđuje to i primer Psihološkog savetovališta „Centar“ iz Beograda.
Prodajna mreža slovenačkog brenda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dve licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Španski Naturhouse, lanac centara specijalizovanih za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna mreža se i dalje širi.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Da li postoji jasna granica između distribucije i franšize? Ako postoji, po čemu se one razlikuju?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.