Nevolje za Dairy Queen

Poljska je bila prva zemlja u Evropi koja je, posle 15 godina zatišja, dobila Dairy Queen. Dogodilo se to u septembru prošle godine. Američki lanac je licencu za razvoj poslovanja i jačanje brenda poverio primaocu master franšize – poljskoj kompaniji Sparrow 4, koja se nalazi u vlasništvu Bastion Venture fonda. Za kratko vreme, Sparrow 4 je otvorio tri prodajna mesta – dve Dairy Queen poslastičarnice (DQ® Treat) i jedan restoran brze hrane (DQ Grill & Chill®) – sva tri u Varšavi. Odziv je, bar u početku, bio zadovoljavajući. Predstavnici kompanije su u to vreme za lokalne medije najavljivali da će u narednih pet godina otvoriti više od 20 jedinica, a pominjali su se i planovi o širenju van Poljske. – Mnogo je izazova ovde, u Poljskoj. Ako poslovanje krene dobro, i ako za regione južno i istočno od Poljske u međuvremenu ne budu pronađeni primaoci master franšize, svakako ćemo u obzir uzeti i mogućnosti van Poljske. Ne isključujem da ćemo pokušati u nekoj drugoj zemlji – izjavio je za lokalni poslovni portal u oktobru 2015. predsednik kompanije Anžej Uriga, dodajući da ne isključuju ni davanje pojedinačnih (single-unit) franšiza zainteresovanim preduzetnicima iz Poljske.
Planovi su se, u međuvremenu, u potpunosti izjalovili. Sve tri jedinice su, posle manje od devet meseci rada, iznenada zatvorene. Nije jasno zašto – sa predstavnicima i osobama zaduženim za franšizni razvoj u kompaniji Sparow 4 nije moguće stupiti u kontakt. Iako je kompanija registrovana u Krakovu, na veb-sajtu Dairy Queen-a navedeni su adresa i kontakti u Varšavi. Nažalost, niko se nije javljao ni na te telefone. Broj telefona koji, pak, vodi do Bastion Venture fonda, ispostavilo se, samo je broj za inicijalni kontakt. – Sve što mogu da učinim je da prosledim vaš zahtev za razgovor – čulo se sa druge strane telefonske linije. Nije uspelo ni slanje e-mejla u Bastion Venture fond, te smo ostali uskraćeni za komentar novonastale situacije.
Dairy Queen, inače, ima poslovnice širom sveta – oko 6.800 jedinica u 29 zemalja, najveći broj na matičnom tržištu, u Sjedinjenim Državama. Glavni investitor ovog lanca i vlasnik brenda je Berkshire Hathaway, kompanija u vlasništvu Vorena Bafeta. Sa takvim pretpostavkama, postavlja se pitanje zašto Dairy Queen nije uspeo na poljskom tržištu.
– Otvorili smo kafeteriju u istom tržnom centru i u isto vreme kad i Dairy Queen. Mi, međutim, i dalje radimo i poslujemo dobro – kaže Artur Čoska, direktor franšiznog razvoja Carte d'Or Cafe-a, kafeterije sa sličnim slatkim asortimanom. – Razloga za neuspeh može biti mnogo. Uspeh zavisi od pravilnog odabira primaoca franšize, ali i od lokacije, pozicije u tržnom centru, dobrog odabira osoblja. Da, Dairy Queen je kompanija s ogromnim iskustvom, ali ne na poljskom, pa čak ni na evropskom tržištu. Uglavnom posluju u Americi. Možda je to razlog? – pita se Artur Čoska i dodaje da ne treba zanemariti ni to što je tržište prodaje sladoleda u Poljskoj među najjačima u Evropi. – Imamo neobično veliki broj brendova, uglavnom domaćih proizvođača i prodavaca sladoleda. Ali, i pored toga, ne bih rekao da je tržište u potpunosti zasićeno – kaže on. – Za one koji pružaju usluge i proizvode na visokom nivou uvek ima mesta – ističe.
Čini se da su i u kompaniji American Dairy Queen Corporation (ADQ), koja je davalac franšize, iznenađeni ovakvim razvojem i naglim povlačenjem poljskog partnera. – Dodelili smo master licencu i pružali punu podršku partneru, izgradili potpuno novu mrežu snabdevača za Evropu. Izgledalo je da je biznis počeo da se gradi i dobija oblik, međutim, usled prebrzog, jednostranog, povlačenja partnera, nije bilo dovoljno vremena da se brend izgradi i ojača na novom tržištu. Razočarani smo zatvaranjem – navodi se u pismu korporacije, koje potpisuje izvršni potpredsednik za međunarodni razvoj Bred Hauzer, uz informaciju da je kompaniji Sparow 4 oduzeta licenca i raskinut ugovor o master franšizi.
ADQ, ipak, ne odustaje od dalje ekspanzije na Starom kontinentu. – Evropa je i dalje snažno ciljno tržište za Dairy Queen, i već radimo na pronalaženju novih kandidata za primaoce franšize i u Poljskoj i u drugim evropskim državama. Sada u tom procesu blisko sarađujemo sa Edwards Global Services (EGS), računajući na njihovo ogromno međunarodno iskustvo i poznavanje evropskog tržišta . Uložili smo veliku količinu novca i vremena u uspostavljanje sigurnog lanca nabavke i prilagođavanje menija propisima EU, tako da verujemo da smo poptuno spremni i da je pravo vreme za ekspanziju. Dairy Queen se dokazao na tako mnogo drugih tržišta, i znamo da će, sa pravim primaocem franšize, brend biti dugoročno predodređen za uspeh u Evropi – ističe Bred Hauzer.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...