Dairy Queen odnedavno više nema prodajna mesta u Poljskoj. Američki lanac, međutim, nastavlja ekspanziju i već je u potrazi za novim primaocima franšize, širom Evrope.
Sreda
31.08.2016.
Dairy Queen, američki lanac brze usluge, posebno poznat po slatkom meniju, zatvorio je sva prodajna mesta u Poljskoj. Utiče li to na dalje širenje mreže u Evropi?
 

Poljska je bila prva zemlja u Evropi koja je, posle 15 godina zatišja, dobila Dairy Queen. Dogodilo se to u septembru prošle godine. Američki lanac je licencu za razvoj poslovanja i jačanje brenda poverio primaocu master franšize – poljskoj kompaniji Sparrow 4, koja se nalazi u vlasništvu Bastion Venture fonda. Za kratko vreme, Sparrow 4 je otvorio tri prodajna mesta – dve Dairy Queen poslastičarnice (DQ® Treat) i jedan restoran brze hrane (DQ Grill & Chill®) – sva tri u Varšavi. Odziv je, bar u početku, bio zadovoljavajući. Predstavnici kompanije su u to vreme za lokalne medije najavljivali da će u narednih pet godina otvoriti više od 20 jedinica, a pominjali su se i planovi o širenju van Poljske. – Mnogo je izazova ovde, u Poljskoj. Ako poslovanje krene dobro, i ako za regione južno i istočno od Poljske u međuvremenu ne budu pronađeni primaoci master franšize, svakako ćemo u obzir uzeti i mogućnosti van Poljske. Ne isključujem da ćemo pokušati u nekoj drugoj zemlji – izjavio je za lokalni poslovni portal u oktobru 2015. predsednik kompanije Anžej Uriga, dodajući da ne isključuju ni davanje pojedinačnih (single-unit) franšiza zainteresovanim preduzetnicima iz Poljske. 

Planovi su se, u međuvremenu, u potpunosti izjalovili. Sve tri jedinice su, posle manje od devet meseci rada, iznenada zatvorene. Nije jasno zašto – sa predstavnicima i osobama zaduženim za franšizni razvoj u kompaniji Sparow 4 nije moguće stupiti u kontakt. Iako je kompanija registrovana u Krakovu, na veb-sajtu Dairy Queen-a navedeni su adresa i kontakti u Varšavi. Nažalost, niko se nije javljao ni na te telefone. Broj telefona koji, pak, vodi do Bastion Venture fonda, ispostavilo se, samo je broj za inicijalni kontakt. – Sve što mogu da učinim je da prosledim vaš zahtev za razgovor – čulo se sa druge strane telefonske linije. Nije uspelo ni slanje e-mejla u Bastion Venture fond, te smo ostali uskraćeni za komentar novonastale situacije.

Dairy Queen, inače, ima poslovnice širom sveta – oko 6.800 jedinica u 29 zemalja, najveći broj na matičnom tržištu, u Sjedinjenim Državama. Glavni investitor ovog lanca i vlasnik brenda je Berkshire Hathaway, kompanija u vlasništvu Vorena Bafeta. Sa takvim pretpostavkama, postavlja se pitanje zašto Dairy Queen nije uspeo na poljskom tržištu.

Otvorili smo kafeteriju u istom tržnom centru i u isto vreme kad i Dairy Queen. Mi, međutim, i dalje radimo i poslujemo dobro – kaže Artur Čoska, direktor franšiznog razvoja Carte d'Or Cafe-a, kafeterije sa sličnim slatkim asortimanom. – Razloga za neuspeh može biti mnogo. Uspeh zavisi od pravilnog odabira primaoca franšize, ali i od lokacije, pozicije u tržnom centru, dobrog odabira osoblja. Da, Dairy Queen je kompanija s ogromnim iskustvom, ali ne na poljskom, pa čak ni na evropskom tržištu. Uglavnom posluju u Americi. Možda je to razlog? – pita se Artur Čoska i dodaje da ne treba zanemariti ni to što je tržište prodaje sladoleda u Poljskoj među najjačima u Evropi. – Imamo neobično veliki broj brendova, uglavnom domaćih proizvođača i prodavaca sladoleda. Ali, i pored toga, ne bih rekao da je tržište u potpunosti zasićeno – kaže on. – Za one koji pružaju usluge i proizvode na visokom nivou uvek ima mesta – ističe.

Čini se da su i u kompaniji American Dairy Queen Corporation (ADQ), koja je davalac franšize, iznenađeni ovakvim razvojem i naglim povlačenjem poljskog partnera. – Dodelili smo master licencu i pružali punu podršku partneru, izgradili potpuno novu mrežu snabdevača za Evropu. Izgledalo je da je biznis počeo da se gradi i dobija oblik,  međutim, usled prebrzog, jednostranog, povlačenja partnera, nije bilo dovoljno vremena da se brend izgradi i ojača na novom tržištu. Razočarani smo zatvaranjem – navodi se u pismu korporacije, koje potpisuje izvršni potpredsednik za međunarodni razvoj Bred Hauzer, uz informaciju da je kompaniji Sparow 4 oduzeta licenca i raskinut ugovor o master franšizi.

ADQ, ipak, ne odustaje od dalje ekspanzije na Starom kontinentu. – Evropa je i dalje snažno ciljno tržište za Dairy Queen, i već radimo na pronalaženju novih kandidata za primaoce franšize i u Poljskoj i u drugim evropskim državama. Sada u tom procesu blisko sarađujemo sa Edwards Global Services (EGS), računajući na njihovo ogromno međunarodno iskustvo i poznavanje evropskog tržišta . Uložili smo veliku količinu novca i vremena u uspostavljanje sigurnog lanca nabavke i prilagođavanje menija propisima EU, tako da verujemo da smo poptuno spremni i da je pravo vreme za ekspanziju. Dairy Queen se dokazao na tako mnogo drugih tržišta, i znamo da će, sa pravim primaocem franšize, brend biti dugoročno predodređen za uspeh u Evropi – ističe Bred Hauzer.