Brend za najzahtevnije klijente
Sam naziv i koncept osmislila je mlada preduzetnica Dragana Milanović, koja je kao student italijanskog jezika mnogo vremena provodila u Italiji, u čiju se modu i način života zaljubila. Dragana, međutim, nije tek tako ušla u preduzetničke vode. Njen otac Dragan Milanović je još 1990. godine osnovao firmu DIS Export-Import u Ivanjici koja je godinama radila uslužno šivenje za poznate brendove, uglavnom italijanske. – Otac je imao proizvodnju i radio je samo uslužno šivenje za strane brendove – Cavalli, Robeta Scarpa, La Martina. Kada rastete uz privatni posao svojih roditelja, možda vam je put i predodređen, iako su se roditelji nadali da ću raditi neke „mirnije“ stvari. Privatni posao zahteva mnogo vremena, davanja i odricanja. Ja sam, međutim, mnogo zavolela posao kojim se otac bavio. Završila sam Filološki fakultet, ali sam i dalje želela da se bavim privatnim poslom, tako da sam upisala master studije na Fakultetu organizacionih nauka kako bih dobila i „teorijsku“ potporu za buduće poduhvate – objašnjava Dragana kako je sve počelo.
Foto: Dragana Milanović (Fotograf: Marko Marković @cap10_011)
Novi početak
Analizirajući tržište shvatila je da u ponudi nedostaje dobrih i kvalitetnih, poslovnih košulja. – To je bila naša ideja vodilja – kaže ona. Od Italijana su, napominje, naučili sve. Radeći godinama za njih sarađivali su sa kontrolorima najvećih italijanskih brendova kod kojih nije bilo prostora za grešku, pa su, na taj način, praktično i „ispekli zanat“. – Mislim da Srbija ima dobro tekstilno nasleđe, odnosno, imamo dragocenu tradiciju u tekstilnoj industriji, što ne treba da prenebregnemo tek tako. Firme iz stare Jugoslavije su „oblačile“ čitav svet – kaže Dragana.
Brend Roberto Baressi zaživeo je 2014. godine. Dragana Milanović je izabrala italijansko ime jer su celu priču, kako kaže, izgradili upravo na vezi sa Italijom i italijanskom kvalitetu tkanina. – Želeli smo da ime bude internacionalno jer želimo da se proširimo i van granica Srbije. Osim toga, tkanine nabavljamo isključivo od italijanskih kompanija, što je sigurno najbolji izbor s obzirom na to da je njihova industrija proizvodnje materijala za košulje, ubedljivo najbolja na svetu. Naši klijenti su ljudi koji imaju iskustva, znaju da prepoznaju vrednost i žele da nose dobru košulju. Oni kupuju kvalitet – objašnjava Dragana Milanović i dodaje da im low cost brendovi nisu konkurencija jer nemaju istu ciljnu grupu.
– Mislim da se srpsko tržište otvara za brendove kao što je naš, gde je presudan kvalitet. Ljudi sve više vole da se dobro obuku i mislim da su se zasitili loših odevnih predmeta i da se vraćaju logici „Hajde da kupim manje, ali da mi traje“ – kaže ona i dodaje da su njihovi potrošači uglavnom muškarci i žene od 30 do 50 godina. – Osim pamučnih košulja za muškarce i žene iz naše standardne ponude, razvijamo i liniju svilenih bluza koje su ukrašene italijanskim madreperla dugmićima sa Swarovski kristalima. Dugmad ručno ušivamo na svaki pojedinačni komad – naglašava Dragana kako se brinu o svakom detalju.
Košulje i još ponešto Iako su proizvodnja i prodaja košulja osnovni program Roberto Baressi brenda, uz njih se sezonski nude i drugi proizvodi poput kravata, haljina, pantalona, džempera. Godišnje predstave po dve kolekcije, ali je u ponudi uvek i „osnovna“ kolekcija koja se nalazi u radnjama tokom cele godine. |
Radnje u Beogradu, proizvodnja u Ivanjici
Prva radnja Roberto Baressi je otvorena u beogradskom naselju Belville, druga se nalazi u TC Eurocentru, a treća u Krunskoj ulici na Vračaru. – Kada smo lansirali brend Roberto Baressi, praktično smo počeli od nule. Sve smo finansirali sopstvenim kapitalom i, u takvoj situaciji, odlučili smo da novac, umesto u najprometnije lokacije, uložimo u kvalitetne tkanine. Naš put do potrošača nije bio ni lak ni brz, ali je bio kvalitetan. Nismo se pokajali zbog takve odluke. Sa klijentima vrlo brzo razvijemo prijateljski odnos jer većina postanu naši stalni potrošači – ističe Dragana.
Foto: Radnja Roberto Baressi (Fotograf: Marko Marković @cap10_011)
Sve Roberto Baressi košulje se proizvode u proizvodnom pogonu koji se nalazi u Ivanjici. – Naša prednost je i što možemo da stanemo iza svakog komada koji proizvedemo jer sve lično nadgledamo. Osim toga, mnogo je velika razlika između serijske proizvodnje i male proizvodnje kakva je naša – svaku našu košulju prekontroliše „ljudska ruka“, čime se dodaje vrednost proizvodu– kaže ona.
U međuvremenu, počeli su da im se javljaju i korporativni klijenti koji uglavnom traže da im se proizvedu kvalitetne uniforme. – Većina korporativnih klijenata je sama došla do nas, jako malo smo mi inicirali kontakt, što nam je jako drago, jer je to još jedan dokaz da smo na pravom putu – dodaje ona.
Budući da je Dragana završila master studije iz odnosa sa javnošću, marketing su vodili sami, koristeći društvene mreže kao što su Facebook, Instagram, LinkedIn. – Na samom početku smo organizovali jedno profesionalno fotografisanje sa manekenima. Nismo se oglašavali po časopisima, nije bilo potrebe. „Kanal preporuke“ možda jeste nevidljiv, ali je njegov značaj za nas bio nemerljiv – naglašava ona.
Porodični biznis
Dragana Milanović je preuzela kompletno rukovođenje poslom, a otac je tu, kako kaže, za konsultacije, jer ima mnogo iskustva koje se ne može zanemariti. – Kada vodite sopstveni biznis, vi ste emotivno vezani za sve što radite. Svaki uspeh vam je još draži, svaki neuspeh još više boli. Imali smo sreću i da smo okupili odličan tim ljudi. Devojke koje rade u našim radnjama su od samog početka sa nama i one su važan deo tima. Marija, Marina, Vesna, Anđelka i Sanja su, zapravo, „duša“ radnji u kojima rade. One nam daju povratne informacije od klijenta i mi konstantno možemo da napredujemo zahvaljujući tome – objašnjava ona.
Posao ne staje
Početkom jeseni, u Beogradu će biti otvorena i četvrta radnja, ovaj put u tržnom centru Stadion. – Prvi put ulazimo u klasičan tržni centar i to će za nas biti potpuno novo iskustvo – kaže Dragana.
O franšizingu, kao načinu širenja mreže, još uvek razmišljaju, ali bi, kako kaže, u Srbiji svakako nastavili da sami otvaraju radnje i najverovatnije ne bi davali franšize. – U poslu, međutim, ne treba biti isključiv. Ukoliko nađemo pouzdanog partnera i vidimo da možemo kvalitetno sarađivati, otvoreni smo i za tu mogućnost. U inostranstvu bismo se širili davanjem franšize. Mislim da, zahvaljujući našoj saradnji sa najvećim italijanskim firmama za tkanine – kao što su Tessitura Monti, Cotonificio Albini, Grandi e Rubinelli – ali i dobroj izradi košulja, bez problema možemo da izađemo na „zapadna“ tržišta. Posedujemo kvalitet koji može da zadovolji najzahtevnije potrošače – kaže ona.
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se
Nova modna franšiza
Postovani BJN, Nedavno sam saznala za brend "GOOSE",koji u svom programu ima prelepu deciju garderobu,koja nema u mom gradu.Izmedju ostalog Vam je u planu da jedan ovakav...