Između zatvorenih vrata i onlajn prodaje

Tudors Srbija
Tudors Srbija / Usled pandemije koronavirusa, gotovo 30 prodajnih mesta Tudorsa u Srbiji i više od 230 u svetu je privremeno zatvoreno
Utorak
14.04.2020.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
 

Bojan Mitić, vlasnik kompanije BJN koja je primalac master franšize turskog brenda košulja Tudors,  kaže da njegova firma stoji pri stavu da trenutno nije vreme za ubrzano donošenje mera i traganje za posebnim strategijama. – Naše radnje su zatvorene, gotovo 30 prodajnih mesta samo u Srbiji i više od 230 u svetu. To treba prihvatiti i sačekati da, pre svega, svi izađemo zdravi, i ostanemo zdravi, a nakon toga ćemo se baviti biznisom. To je ujedno i poruka našim zaposlenima, ostalim privrednicima i celom svetu – jedino što možemo da uradimo sada jeste da budemo disciplinovani, nije vreme za „nužno“ preduzetništvo – poručuje Mitić.

Svestan je da su neki privrednici, koji su do sada proizvodili košulje, u ovom trenutku, zarad opstanka, počeli da proizvode zaštitne maske za lice. – Mislim da time mogu da ugroze više ljudi od broja maski koje proizvedu. Mi u Tudorsu ne znamo kako će svet izgledati nakon ovog virusa, i s tim u vezi, treba razumeti prioritete i vrlo smireno treba rešavati probleme sa kojima ćemo se svi suočiti. Onog momenta kada postanemo svesni da imamo problem, već smo na prvom koraku do rešenja – smatra Mitić.

U kompaniji Fashion Company, koja je primalac franšize brojnih poznatih svetskih brendova, kažu da su u svakodnevnom kontaktu sa svojim partnerima – davaocima franšiza. – Kao i mi, i naši partneri su usredsređeni na bezbednost i zaštitu zdravlja zaposlenih, kupaca i partnera, kao i podršku zdravstvenim sistemima u borbi protiv bolesti COVID-19 – kažu u ovoj kompaniji i dodaju da će poslovni planovi zavisiti od završetka pandemije u jugoistočnoj Evropi.

Budući da su mnogi primaoci franšiza u oblasti modne industrije već kupili sezonske kolekcije, nametnulo se pitanje šta se trenutno dešava sa tim zalihama. – Kolekcije koje su isporučene do sada, plasiraju se na Fashion & Friends e-commerce sajtu – kažu u Fashion Company.

Foto: Fashion Company – koncept multibrend radnje Fashion&Friends

Fashion Company je 2018. lansirao e-commerce sajt fashionandfriends.com, kao strateški važan projekat za ovu kompaniju. – Onlajn prodavnica je do sada bila dostupna kupcima na teritoriji Srbije, ali je novonastala situacija ubrzala naše planove u vezi sa pokretanjem e-commerce platforme i na drugim tržištima na kojima poslujemo. Tokom aprila lansiraćemo onlajn prodavnicu Fashion & Friends u Bosni i Hercegovini, a potom i u Crnoj Gori. S obzirom da su sredinom marta svi naši maloprodajni objekti u regionu prestali sa radom zbog bezbednosti zaposlenih i kupaca, usmerili smo sve snage na onlajn prodaju – kažu u ovoj kompaniji za Franchising portale.   

Kako objašnjava Bojan Mitić, većina proizvoda koje nudi Tudors, a to su muške košulje i modni aksesoar za muškarce, nije direktno vezana za sezonu. – Tudors u Srbiji ima komisioni sistem prodaje i sigurni smo da ćemo, nakon detaljnih analiza iz prethodnog perioda, pronaći rešenje da roba koja je trenutno na lageru dođe do kupaca na našem tržištu, jer je njima bila i namenjena. Prioritet je svakako zdravlje, a nakon pandemije, verujem da ćemo veoma brzo, zajedno sa davaocem franšize, biti spremni da donesemo odluke i da se prilagodmo tržištu – kaže Mitić.

Za razliku od mnogih koji su se prebacili na onlajn prodaju, u BJN su odlučili da onlajn prodaju zatvore u isto vreme kada i radnje, pre svega, zbog bezbednosti i zdravlja zaposlenih. – Moguće je da onlajn prodaja u uslovima vanrednog stanja može da kod nekih privrednih subjekata umanji štetu – u slučaju da je ceo kapital kompanije u sezonskom lageru i da je ma kakva prodaja bolja od nikakve – a može da bude i rešenje, i to u određenim slučajevima kada proizvod, recimo, ima pojačanu tražnju, poput fitnes opreme za vežbanje kod kuće – objašnjava Mitić.

On, ipak, napominje da su i u Tudorsu imali rast onlajn prodaje od 50 odsto u prvom kvartalu u odnosu na isti period prošle godine.  – To je „must have“ alat svakog ritejlera, to je očekivanje i buduća navika svakog kupca, ali nije odgovor na krizu izazvanu pandemijom – kaže on. 

Zakup prostora – pitanje od „milion dolara“

Budući da su mnoge radnje zatvorene, a posebno one u tržnim centrima koje, i po slovu propisa, ne smeju da rade, postavilo se pitanje šta se dešava sa zakupom prostora, da li je sve stvar ličnih pregovora ili propisi daju i određena rešenja.

Bojan Mitić kaže da je to „pitanje od milion dolara“ za sve one koji se bave maloprodajom.
Mi kao ritejleri, po prvi put smo razumeli da su tržni centri, s jedne strane, i vlasnici uličnih lokala, s druge strane – u različitim delatnostima. Prvi se bave naplatom usluga animiranja kupaca, dok su drugi striktno u biznisu izdavanja lokala. Tržni centri ne mogu da ospore da se odlukom Vlade Srbije njihove usluge ne pružaju, samim tim, i ne mogu biti fakturisane. Pritisnuti takvom činjenicom, ostavljaju prostor za dogovor. S druge strane, vlasnici pojedinačnih lokala, ili bar većina njih, smatra da čini uslugu zakupcima kojima su zatvorene radnje time što će umanjiti zakup za trećinu ili „čak“ polovinu za vreme trajanja vanrednog stanja. Negde između su ritejl parkovi, koji brane stav da treba platiti pune kirije jer Vlada ne smatra ritejl parkove tržnim centrima i većina njih – čast izuzecima – zahteva od zakupaca plaćanje pune rente jer sve vreme „pružaju svoju uslugu“ – predočava Mitić situaciju.

Pravično rešenje se može naći najranije do kraja godine. U međuvremenu, zakupodavci i zakupci treba da sagledaju širu sliku, van okvira ugovorenih uslova i uz činjenicu da su komplementarni, da dogovore privremeni način funkcionisanja. Zakupodavci, koji su u istoj meri i ujedno i zakupci, verovatno mogu da izađu sa najboljim predlogom – smatra Mitić. 

U Fashion Company kažu da su aktivni po ovom pitanju te da vode pregovore sa menadžmentom tržnih centara, kao i drugim vlasnicima prostora u kojima se nalaze njihove prodavnice. – Očekujemo da ćemo naći prihvatljivo rešenje za sve strane – kažu u ovoj kompaniji.

Mere Vlade – „ne gađaju“ sve koje bi trebalo

Osvrnuli smo se i na mere Vlade za ekonomski oporavak privrede te njihov značaj za opstanak privrede.
Tudors je, nažalost, kao i većina firmi iz našeg sektora, upravo zbog nedovoljno širokih ekonomskih mera Vlade Srbije, prinuđen da ne produži ugovore onim radnicima koji su imali ugovor na određeno ili bili prijavljeni preko agencija za zašpoljavanje ili omladinskih zadruga. Mere Vlade su morale da budu takve da zaista imaju potpuni efekat očuvanja radnih mesta. Firme koje se bave maloprodajom, pre svega velika preduzeća, uglavnom imaju privremeno zaposlene radnike u maloprodajnim objektima, i mere Vlade su morale da pomognu i ovom delu zaposlenih u privatnom sektoru, pre nego li populističkim očuvanjem punih plata u javnom sektoru. Kao i u odnosu zakupodavac-zakupac, budžet i privatni sektor su komplementarni i mora da se nastavi sa prevazilaženjem problema uvođenjem dodatnih mera, dubljom analizom i srazmernom primenom na sektore koji su najviše pogođeni i kojima će trebati duži oporavak – naglašava Mitić. 

U Fashion Company veruju da će program ekonomskih mera Vlade doprineti umanjenju negativnog uticaja epidemije koronavirusa na njihovo poslovanje.


Vesna Lapčić
saradnik