Pogled s druge strane
U Poljskoj, na tržištu od gotovo 40 miliona stanovnika, najveći lanac picerija pripada domaćem brendu Da Grasso. U ovom franšiznom sistemu posluju čak 174 picerije. Jedna od njih, nalazi se u Lođu, a njen vlasnik je Tomaš Šadkovski, mladi preduzetnik koji je nedavno postao primalac Da Grasso franšize. Šadkovski, međutim, nije tek slučajno došao na ideju da otvori piceriju niti da to bude pod okriljem ovog brenda. – Prvo sam, zapravo, bio zaposlen u ovom lancu kao menadžer kontrole lokala, što je uključivalo i rad sa franšiznim picerijama. Tako sam dobio priliku da upoznam koncept i sistem „iznutra“ – priča Šadkovski.
– Međutim, u jednom trenutku sam shvatio da sam umoran od stalnih putovanja i boravka „na terenu“. U razgovoru s jednim kolegom, koji je i sam radio sličan posao, vrlo brzo smo odlučili da bi bilo dobro otvoriti piceriju Da Grasso – objašnjava Šadkovski.
Kako je već dobro poznavao koncept, Šadkovski je bio i idealan kandidat za primaoca Da Grasso franšize. Posle potpisivanja ugovora, prvi „samostalni“ korak bilo je traženje lokala, a kada su pronašli odgovarajući prostor u svom rodnom Lođu, trebalo im je oko mesec i po dana da renoviraju i opreme piceriju po standardima Da Grasso franšize. Lokal ima 120 m2, tako da su lako mogli da smeste i devet stolova za goste. Prednost je, kaže Šadkovski, i što imaju veliki prostor za letnju baštu, pa za vreme toplih dana mogu da dodaju još 16 stolova. – U kraju gde je smeštena naša picerija živi mnogo porodica s decom, pa smo od samog početka bili usmereni na tu grupu potrošača. To nam je i osiguralo dobar promet od prvog dana – izdvaja Šadkovski sve dobre strane posla.
Svesni su, međutim, da je pica jedno od najpopularnijih, i najrasprostranjenijih, jela na planeti i da ne mogu reći da su doneli „nešto neviđeno“ na tržište, ali ih je to dodatno motivisalo – navelo da budu inovativni po pitanju lokalnog marketinga. – Recimo, počeli smo da organizujemo promotivne kampanje koje su namenjene deci. Uveli smo tzv. „Dan malih kuvara“, kada deca mogu sama da prave picu po svojoj želji – objašnjava Šadkovski.
Osim usluge na licu mesta, ponudili su i uslugu dostave na kućnu adresu.
Kao što je bilo predviđeno finansijskim modelom, koji su dobili u sklopu franšiznog paketa, posle tri meseca poslovanja, konačno su deo zarade mogli da stave i u svoje džepove. To ih je, ističe Šadkovski, ponovo uverilo da su doneli dobru odluku.
– Imamo puno posla. Na primer, subotom, četiri osobe rade u kuhinji, tri su u restoranu, dve peru posuđe, uz nekoliko vozača koji sve vreme porudžbine dostavljaju na kućnu adresu – opisuje Šadkovski najprometniji dan u nedelji – srećom, nas dvojica partnera možemo da podelimo zaduženja, pa to olakšava organizaciju čitavog posla – kaže on.
Za jake domaće franšize
Gastronomske franšize, skoro svuda u svetu, spadaju među najpopularnije poslovne opcije. Praksa pokazuje da će većina ljudi na pomen pojma „franšiza“ prvo pomisliti na brendove kao što su McDonald’s, Pizza Hut, Burger King ili Domino’s... S razlogom. Dominacija američkih gastronomskih franšiza ne treba da čudi, budući da potiču sa najvećeg i najrazvijeneg tržišta franšiza na svetu, a posebno što svoje poslovanje već decenijama šire i van granica američkog kontinenta. U poslednjih deset godina, međutim, kako je franšizing počeo da se „probija“ i na tržištima kao što su zemlje ove regije, Srednje i Istočne Evrope, podjednaku, ako ne i veću šansu za uspeh dobijaju – domaće franšize. Broj lokalnih kompanija koje razvijaju franšizne sisteme polako se, ali sigurno uvećava. Poljski Da Grasso je samo jedan, i svakako dobar primer.
Prva Da Grasso picerija otvorena je 1996. u Lođu. Danas, ovaj lanac ima picerije u 118 gradova Poljske, zastupljene podjednako u malim i velikim gradovima. Franšizni sistem je ustrojen tako da pruža sveobuhvatnu podršku partnerima – od centralizovanog sistema nabavke, preko zajedničkog marketinga, sve do podrške „franšiznog poverenika“ koji primaoce franšize prati i savetuje od trenutka potpisivanja ugovora.
I pored toga što ima razvijenu mrežu širom Poljske, Da Grasso je i dalje otvoren za nove partnere. Ukupna investicija potrebna za otvaranje ove picerije nije zanemarljiva, ali je to i dalje manje od iznosa za kupovinu neke velike strane franšize. U zavisnosti od lokacije, veličine i tehničkih karakteristika prostora, budući primaoci Da Grasso franšize trebalo bi da izdvoje od 35 do 83 hiljade evra. Pored toga, naplaćuje se i jednokratna ulazna, ali i redovne mesečne naknade koje zavise od raznovrsnosti odabranog menija.
Samo tokom ove godine, Da Grasso lancu se pridružilo devet franšiznih picerija. Za sada se šire samo na tržištu Poljske.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Koliko je franšizing luksuznih modnih brendova „zahtevniji“ od pokretanja franšize „običnih“ brendova?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...