Franšiza škole za 21. vek
Kako obrazovati današnje generacije dece koje se suočavaju s neviđenim tempom društvenih, demografskih, ekonomskih, tehnoloških i ekoloških promena? Ako „Institut za budućnost“ (IFTF) predviđa da čak 85% zanimanja koja će postojati 2030. u ovom trenutku nije ni izmišljena, čemu bi škole u tom slučaju trebalo da uče decu? Kakav to obrazovni sistem može da odgovori na izazove budućnosti?
Polazeći upravo od ovih pitanja, Kanada je još sredinom 90-ih godina 20. veka počela da razvija nastavni program koji će negovati i podsticati veštine – za 21. vek. Umesto dotadašnje metodologije podučavanja koja se zasnivala na prenošenju informacija, kanadski obrazovni sistem je prihvatio metodologiju „naučite kako da učite“ i usmerio se na razvoj kompeticija kao što su kritičko mišljenje, istraživački duh, kreativnost, rešavanje problema, digitalna i informatička pismenost. Rezultati koje su tokom godina postizali, svrstali su Kanadu u jednog od svetskih lidera u obrazovanju. Prema poslednjem PISA1 ocenjivanju veština i znanja učenika, kanadski obrazovni sistem je rangiran na 5. mesto, a prema najnovijoj listi „Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj“ (OECD2), Kanada je na 6. mestu – u oba slučaja, kao najbolje rangirana zemlja engleskog govornog područja na svetu.
Škola za globalne đake
Provereni koncept kanadskog dvojezičnog kurikuluma i metodologije rada već dugi niz godina van granica matičnog tržišta širi i kanadski obrazovni sistem Maple Bear. Sa više od 380 vrtića, osnovnih i srednjih škola u 17 zemalja i više od 40.000 učenika, Maple Bear se danas svrstava u jedan od najbrže rastućih brendova u obrazovanju, pored toga što je najveći franšizni obrazovni sistem na svetu po broju zemalja u kojima posluje.
Od prošle godine, ovaj edukativni sistem pokrenuo je i razvoj mreže u Evropi, kada je potpisan ugovor o master franšizi za zemlje Centralne i Istočne Evrope. Kompanija Maple Bear Central & Eastern Europe će imati sedište u Bugarskoj i biti zadužena za razvoj mreže škola u ovom delu Evrope. – Cilj nam je da i na ovim prostorima stvorimo bezbedan i stimulativan sistem obrazovanja koji će preneti najbolju praksu kanadskog bilingvalnog kurikuluma i metodologije podučavanja, ali koji će biti prilagođeni lokalnim regulativama i lokalnom nastavnom planu i programu – kaže Jan Bidan (Yann Bidan), generalni direktor Maple Bear-a za Centralnu i Istočnu Evropu.
Maple Bear je, objašnjava Bidan, već u potrazi za lokalnim partnerima koji bi, kao primaoci Maple Bear franšize, otvorili i vodili škole na području Srednje i Istočne Evrope, pa tako i na području Srbije.
– Pozicija naših škola je vrlo specifična – kaže Bidan. – Iako se radi o internacionalnom sistemu, Maple Bear je na svakom pojedinačnom tržištu registrovan kao lokalna obrazovna ustanova koja se, kako smo već naglasili, prilagođava i lokalnim regulativama. To znači da prihvata i lokalni kurikulum, ali ga nadograđuje primenom kanadskog kurikuluma i najbolje kanadske metodologije i strategija predavanja – kaže Bidan.
– To donosi nekoliko prednosti. Pošto pratimo lokalni nastavni program, deca koja pohađaju naše škole lako mogu da se uklope u državni obrazovni sistem, ako, iz bilo kog razloga, odluče da napuste Maple Bear. S druge strane, bilingvalna nastava i razvijanje adekvatnih veština i ljubavi ka učenju i sticanju znanja, pripremiće ih da jednog dana budu istaknuti članovi svoje zajednice, ali i građani sveta – objašnjava Bidan.
Internacionalne škole uglavnom pohađaju deca stranaca ili deca imućnih roditelja koja nameravaju da školovanje nastave u inostranstvu. Maple Bear se, suprotno uvreženoj praksi, ne obraća isključivo tim ciljnim grupama. – Upravo zbog dualnog kurikuluma i nasleđa bilingvalizma i multikulturalizma, na kojima počiva kanadski identitet, naše škole su otvorene za sve. Maple Bear jeste premijum brend, ali težimo da cenovno bude pristupačniji od većine konkurencije u toj klasi, i time dostupniji većem broju potencijalnih polaznika koji žele vrhunsko obrazovanje. Treba, međutim, istaći, da mi, kao davaoci franšize, ne propisujemo cenu školarine, već se o tome dogovaramo s našim primaocima franšize – mi ćemo ih posavetovati, ali je konačna odluka na njima – napominje Bidan.
Iskustvo nije presudno
Posmatrano s biznis strane, Maple Bear se obraća dvema grupama potencijalnih partnera. To su, prvo, postojeći vrtići koji imaju svoje zgrade, nastavnike i polaznike, a sada imaju želju da rebrendiraju svoj koncept ili se okušaju na novom polju – polju osnovnog školstva. Oni, međutim, treba da ispune nekoliko specifičnih uslova – pre svega, da postojeći nastavnici tečno govore engleski, a bilo bi najbolje i vrlo poželjno da su i deca do sada učila na engleskom. Drugu grupu poželjnih partnera čine preduzetnici koji do sada nisu radili u oblasti obrazovanja, ali imaju jaku želju da razvijaju taj sektor. – Podržaćemo i poželeti dobrodošlicu svima koji dele naše vrednosti i imaju strastvenu želju da se bave edukacijom – potvrđuje Bidan.
– Vrlo je važno istaći da se u ovoj vrsti partnerstva ne radi samo o ustupanju licence za nastavni program, što je tipična i prilično rasprostranjena praksa, već o prenošenju čitavog koncepta, strategija podučavanja, kurikuluma i, pre svega, ozbiljnoj obuci koja nije jednokratna već stalna – kako to, uostalom, franšizna saradnja i podrazumeva – naglašava Bidan.
Postojećim školama će, objašnjava dalje, možda biti lakše da uđu u ovaj posao jer već imaju prostor, opremu i stručni kadar, tako da će i investicija za konverziju u Maple Bear biti niža u odnosu na investiciju partnera koji bi školu otvarao i opremao „od nule“. – Međutim, treba uzeti u obzir da mi veliku pažnju posvećujemo prostoru i okruženju u kom deca borave. To treba da bude bezbedan i stimulativan prostor. Učionica je osnovni identifikacioni element naših škola, to je ključno mesto, jer se upravo tu sva naša metodologija i strategije podučavanja primenjuju i dolaze do izražaja. Dakle, bez obzira da li se radi o novogradnji sa već postojećom opremom, ili je u pitanju postojeća zgrada koju treba renovirati, mi ćemo se truditi da što više optimizujemo troškove opremanja. Ipak, sve učionice treba da slično izgledaju i budu slično opremljene – kaže Bidan.
Visina ukupne investicije, stoga, varira i najviše će zavisiti od veličine i tipa zgrade, dodaje Bidan. Početna investicija, u vidu jednokratne franšizne naknade za licencu, iznosi 25.000 evra, a važno je napomenuti da će prvi primalac Maple Bear franšize na području Srbije ovu licencu platiti – upola manje. Druga važna činjenica je da kupovinom jedne licence svaki primalac dobija pravo da otvori sve „formate“ ustanova – od vrtića do srednje škole. – Partner, međutim, nema obavezu da otvori čitav spektar, već može da, recimo, otvori samo vrtić. To obično i preporučujemo za početak. Ako počnu s vrtićem, imaće neuporedivo manje ograničenja i više vremena za uhodavanje i implementaciju naših protokola. Za vrtić je potrebno manje osoblja, može da se otvori bilo kad u toku godine, a pruža i mogućnost stalnog upisa dece – objašnjava Bidan.
Stabilan oslonac za partnere
Primaoci Maple Bear franšize mogu da računaju na sveobuhvatnu i stalnu podršku. – Kao što smo već istakli, primalac naše franšize ne kupuje jednostavnu licencu, već postaje deo globalne mreže i može da koristi najbolje prakse i iskustva naših škola iz čitavog sveta – kaže Bidan i dodaje da se podrška može podeliti u dve osnovne kategorije – akademsku podršku i operativno-marketinšku podršku.
Akademska podrška stiže iz samog sedišta Maple Beara-a iz Kanade. – Kvalitet nastavnika je jedan od faktora koji kanadsko obrazovanje čine tako jakim – ističe Bidan. Budući nastavnici se formiraju kroz specifične programe obrazovanja, koji su vrlo selektivni i koji regrutuju učenike iz najboljih srednjih škola, da bi usavršavanje nastavili i tokom svojih nastavničkih karijera. – Mi smo replicirali ovaj ekosistem i stvorili akademski tim od 200 stručnjaka iz Kanade koji izlaze na teren i putuju svetom kako bi pružili početnu i stalnu godišnju obuku svim našim nastavnicima. Pored toga, svakoj školi se dodeljuje i virtuelni direktor nastave iz Kanade, koji je zadužen za kontinuiranu podršku nastavnicima i direktoru škole – objašnjava Bidan.
Primalac franšize dobija i pristup onlajn alatu, koji sadrži i detaljan nastavni plan i program za decu uzrasta od tri meseca do 18 godina, kao i operativan priručnik za vođenje škole. – Kurikulum je za nas „živo biće“ koje diše i razvija se – zato se stalno i ažurira, dopunjuje novim najboljim praksama kanadskog obrazovanja – kaže Bidan.
Za operativnu podršku zadužen je primalac master franšize, kompanija Maple Bear Central & Eastern Europe, koja će blisko sarađivati i pomagati novim partnerima (pojedinačnim primaocima franšize). Za početak, partner dobija biznis plan i plan implementacije koncepta, pomoć oko pronalaženja odgovarajućeg objekta, odabira osoblja, strategija upisa, postupanja u hitnim slučajevima. – Stalna podrška u poslovanju uključuje i podršku u marketinškim kampanjama, a primalac će dobiti i pun pristup adekvatnim video-materijalima, vizualima i sadržajima za društvene medije – navodi Bidan.
U Srbiji, dodaje Bidan, plan je da se otvori više predškolskih ustanova i osnovnih škola, sa stvaranjem potencijala za otvaranje srednjih škola u sledećoj fazi razvoja.
Franšiza MapleBear-a već se dokazala kao stabilna poslovna prilika na globalnom nivou.
– Nijedna od naših škola na globalnom nivou nije zatvorena niti je doživela poslovni neuspeh – kaže Jan Bidan.
[1]PISA – Programme for International Student Assesment
[2] OECD- Organization for Economic Co-operation and Development
POGLEDAJTE ČLANKE
„Moć franšiznog poslovanja? Postoje procedure, nema mnogo otvorenih pitanja, sve je pokriveno upustvima koja su nastala na osnovu našeg iskustva“, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za decu
„Ova franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvek, bitne su danas, a biće bitne i u budućnosti“, kažu Helena i Hrvoje Tkalčić, primaoci master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“.
Škola za intelektualni razvoj dece „Malac Genijalac“ dobitnik je „Franšizne nagrade godine“ u kategoriji najbolja regionalna franšiza.
Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Coders Lab, lanac IT akademija iz Poljske, nastavlja da širi franšiznu mrežu na Balkanu.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...