Franšiza škole za 21. vek
Kako obrazovati današnje generacije dece koje se suočavaju s neviđenim tempom društvenih, demografskih, ekonomskih, tehnoloških i ekoloških promena? Ako „Institut za budućnost“ (IFTF) predviđa da čak 85% zanimanja koja će postojati 2030. u ovom trenutku nije ni izmišljena, čemu bi škole u tom slučaju trebalo da uče decu? Kakav to obrazovni sistem može da odgovori na izazove budućnosti?
Polazeći upravo od ovih pitanja, Kanada je još sredinom 90-ih godina 20. veka počela da razvija nastavni program koji će negovati i podsticati veštine – za 21. vek. Umesto dotadašnje metodologije podučavanja koja se zasnivala na prenošenju informacija, kanadski obrazovni sistem je prihvatio metodologiju „naučite kako da učite“ i usmerio se na razvoj kompeticija kao što su kritičko mišljenje, istraživački duh, kreativnost, rešavanje problema, digitalna i informatička pismenost. Rezultati koje su tokom godina postizali, svrstali su Kanadu u jednog od svetskih lidera u obrazovanju. Prema poslednjem PISA1 ocenjivanju veština i znanja učenika, kanadski obrazovni sistem je rangiran na 5. mesto, a prema najnovijoj listi „Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj“ (OECD2), Kanada je na 6. mestu – u oba slučaja, kao najbolje rangirana zemlja engleskog govornog područja na svetu.
Škola za globalne đake
Provereni koncept kanadskog dvojezičnog kurikuluma i metodologije rada već dugi niz godina van granica matičnog tržišta širi i kanadski obrazovni sistem Maple Bear. Sa više od 380 vrtića, osnovnih i srednjih škola u 17 zemalja i više od 40.000 učenika, Maple Bear se danas svrstava u jedan od najbrže rastućih brendova u obrazovanju, pored toga što je najveći franšizni obrazovni sistem na svetu po broju zemalja u kojima posluje.
Od prošle godine, ovaj edukativni sistem pokrenuo je i razvoj mreže u Evropi, kada je potpisan ugovor o master franšizi za zemlje Centralne i Istočne Evrope. Kompanija Maple Bear Central & Eastern Europe će imati sedište u Bugarskoj i biti zadužena za razvoj mreže škola u ovom delu Evrope. – Cilj nam je da i na ovim prostorima stvorimo bezbedan i stimulativan sistem obrazovanja koji će preneti najbolju praksu kanadskog bilingvalnog kurikuluma i metodologije podučavanja, ali koji će biti prilagođeni lokalnim regulativama i lokalnom nastavnom planu i programu – kaže Jan Bidan (Yann Bidan), generalni direktor Maple Bear-a za Centralnu i Istočnu Evropu.
Maple Bear je, objašnjava Bidan, već u potrazi za lokalnim partnerima koji bi, kao primaoci Maple Bear franšize, otvorili i vodili škole na području Srednje i Istočne Evrope, pa tako i na području Srbije.
– Pozicija naših škola je vrlo specifična – kaže Bidan. – Iako se radi o internacionalnom sistemu, Maple Bear je na svakom pojedinačnom tržištu registrovan kao lokalna obrazovna ustanova koja se, kako smo već naglasili, prilagođava i lokalnim regulativama. To znači da prihvata i lokalni kurikulum, ali ga nadograđuje primenom kanadskog kurikuluma i najbolje kanadske metodologije i strategija predavanja – kaže Bidan.
– To donosi nekoliko prednosti. Pošto pratimo lokalni nastavni program, deca koja pohađaju naše škole lako mogu da se uklope u državni obrazovni sistem, ako, iz bilo kog razloga, odluče da napuste Maple Bear. S druge strane, bilingvalna nastava i razvijanje adekvatnih veština i ljubavi ka učenju i sticanju znanja, pripremiće ih da jednog dana budu istaknuti članovi svoje zajednice, ali i građani sveta – objašnjava Bidan.
Internacionalne škole uglavnom pohađaju deca stranaca ili deca imućnih roditelja koja nameravaju da školovanje nastave u inostranstvu. Maple Bear se, suprotno uvreženoj praksi, ne obraća isključivo tim ciljnim grupama. – Upravo zbog dualnog kurikuluma i nasleđa bilingvalizma i multikulturalizma, na kojima počiva kanadski identitet, naše škole su otvorene za sve. Maple Bear jeste premijum brend, ali težimo da cenovno bude pristupačniji od većine konkurencije u toj klasi, i time dostupniji većem broju potencijalnih polaznika koji žele vrhunsko obrazovanje. Treba, međutim, istaći, da mi, kao davaoci franšize, ne propisujemo cenu školarine, već se o tome dogovaramo s našim primaocima franšize – mi ćemo ih posavetovati, ali je konačna odluka na njima – napominje Bidan.
Iskustvo nije presudno
Posmatrano s biznis strane, Maple Bear se obraća dvema grupama potencijalnih partnera. To su, prvo, postojeći vrtići koji imaju svoje zgrade, nastavnike i polaznike, a sada imaju želju da rebrendiraju svoj koncept ili se okušaju na novom polju – polju osnovnog školstva. Oni, međutim, treba da ispune nekoliko specifičnih uslova – pre svega, da postojeći nastavnici tečno govore engleski, a bilo bi najbolje i vrlo poželjno da su i deca do sada učila na engleskom. Drugu grupu poželjnih partnera čine preduzetnici koji do sada nisu radili u oblasti obrazovanja, ali imaju jaku želju da razvijaju taj sektor. – Podržaćemo i poželeti dobrodošlicu svima koji dele naše vrednosti i imaju strastvenu želju da se bave edukacijom – potvrđuje Bidan.
– Vrlo je važno istaći da se u ovoj vrsti partnerstva ne radi samo o ustupanju licence za nastavni program, što je tipična i prilično rasprostranjena praksa, već o prenošenju čitavog koncepta, strategija podučavanja, kurikuluma i, pre svega, ozbiljnoj obuci koja nije jednokratna već stalna – kako to, uostalom, franšizna saradnja i podrazumeva – naglašava Bidan.
Postojećim školama će, objašnjava dalje, možda biti lakše da uđu u ovaj posao jer već imaju prostor, opremu i stručni kadar, tako da će i investicija za konverziju u Maple Bear biti niža u odnosu na investiciju partnera koji bi školu otvarao i opremao „od nule“. – Međutim, treba uzeti u obzir da mi veliku pažnju posvećujemo prostoru i okruženju u kom deca borave. To treba da bude bezbedan i stimulativan prostor. Učionica je osnovni identifikacioni element naših škola, to je ključno mesto, jer se upravo tu sva naša metodologija i strategije podučavanja primenjuju i dolaze do izražaja. Dakle, bez obzira da li se radi o novogradnji sa već postojećom opremom, ili je u pitanju postojeća zgrada koju treba renovirati, mi ćemo se truditi da što više optimizujemo troškove opremanja. Ipak, sve učionice treba da slično izgledaju i budu slično opremljene – kaže Bidan.
Visina ukupne investicije, stoga, varira i najviše će zavisiti od veličine i tipa zgrade, dodaje Bidan. Početna investicija, u vidu jednokratne franšizne naknade za licencu, iznosi 25.000 evra, a važno je napomenuti da će prvi primalac Maple Bear franšize na području Srbije ovu licencu platiti – upola manje. Druga važna činjenica je da kupovinom jedne licence svaki primalac dobija pravo da otvori sve „formate“ ustanova – od vrtića do srednje škole. – Partner, međutim, nema obavezu da otvori čitav spektar, već može da, recimo, otvori samo vrtić. To obično i preporučujemo za početak. Ako počnu s vrtićem, imaće neuporedivo manje ograničenja i više vremena za uhodavanje i implementaciju naših protokola. Za vrtić je potrebno manje osoblja, može da se otvori bilo kad u toku godine, a pruža i mogućnost stalnog upisa dece – objašnjava Bidan.
Stabilan oslonac za partnere
Primaoci Maple Bear franšize mogu da računaju na sveobuhvatnu i stalnu podršku. – Kao što smo već istakli, primalac naše franšize ne kupuje jednostavnu licencu, već postaje deo globalne mreže i može da koristi najbolje prakse i iskustva naših škola iz čitavog sveta – kaže Bidan i dodaje da se podrška može podeliti u dve osnovne kategorije – akademsku podršku i operativno-marketinšku podršku.
Akademska podrška stiže iz samog sedišta Maple Beara-a iz Kanade. – Kvalitet nastavnika je jedan od faktora koji kanadsko obrazovanje čine tako jakim – ističe Bidan. Budući nastavnici se formiraju kroz specifične programe obrazovanja, koji su vrlo selektivni i koji regrutuju učenike iz najboljih srednjih škola, da bi usavršavanje nastavili i tokom svojih nastavničkih karijera. – Mi smo replicirali ovaj ekosistem i stvorili akademski tim od 200 stručnjaka iz Kanade koji izlaze na teren i putuju svetom kako bi pružili početnu i stalnu godišnju obuku svim našim nastavnicima. Pored toga, svakoj školi se dodeljuje i virtuelni direktor nastave iz Kanade, koji je zadužen za kontinuiranu podršku nastavnicima i direktoru škole – objašnjava Bidan.
Primalac franšize dobija i pristup onlajn alatu, koji sadrži i detaljan nastavni plan i program za decu uzrasta od tri meseca do 18 godina, kao i operativan priručnik za vođenje škole. – Kurikulum je za nas „živo biće“ koje diše i razvija se – zato se stalno i ažurira, dopunjuje novim najboljim praksama kanadskog obrazovanja – kaže Bidan.
Za operativnu podršku zadužen je primalac master franšize, kompanija Maple Bear Central & Eastern Europe, koja će blisko sarađivati i pomagati novim partnerima (pojedinačnim primaocima franšize). Za početak, partner dobija biznis plan i plan implementacije koncepta, pomoć oko pronalaženja odgovarajućeg objekta, odabira osoblja, strategija upisa, postupanja u hitnim slučajevima. – Stalna podrška u poslovanju uključuje i podršku u marketinškim kampanjama, a primalac će dobiti i pun pristup adekvatnim video-materijalima, vizualima i sadržajima za društvene medije – navodi Bidan.
U Srbiji, dodaje Bidan, plan je da se otvori više predškolskih ustanova i osnovnih škola, sa stvaranjem potencijala za otvaranje srednjih škola u sledećoj fazi razvoja.
Franšiza MapleBear-a već se dokazala kao stabilna poslovna prilika na globalnom nivou.
– Nijedna od naših škola na globalnom nivou nije zatvorena niti je doživela poslovni neuspeh – kaže Jan Bidan.
[1]PISA – Programme for International Student Assesment
[2] OECD- Organization for Economic Co-operation and Development

POGLEDAJTE ČLANKE

Dobro ustrojeni franšizni sistemi nastoje da konstantno uvode novine koje će unaprediti i olakšati poslovanje franšiznim partnerima. Šta je aktuelno u obrazovnom sistemu Maple Bear?
„Podrška koju dobijamo, i na koju ćemo uvek moći da računamo, ključna je u franšiznoj saradnji i objašnjava svetski uspeh Maple Bear-a“, navodi Ljiljana Nikolova zašto se odlučila za franšizu ovog obrazovnog sistema
Franšize iz oblasti edukacije dece nastavile su da šire svoje mreže i tokom pandemije. Nekoliko sistema je potpisalo franšizne ugovore i pokrenulo poslovanje i u zemljama ovog regiona.
Kanadski sistem Maple Bear jedna je od najvećih svetskih franšiza u oblasti obrazovanja. Šta nudi ova franšiza i ko bi bili idealni partneri u Srbiji i zemljama regiona, objašnjava Jan Bidan, generalni direktor za Centralnu i Istočnu Evropu
Obrazovni sistem Maple Bear već godinama razvija franšiznu mrežu svojih vrtića i škola izvan granica Kanade. Ove godine, otvoriće i prvu franšiznu školu u Evropi.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Naftna kompanija MOL, nakon Slovenije i Hrvatske, uvodi partnerski sistem poslovanja i u Srbiji.
Franšizni sistem Donuterie zainteresovan je da mrežu svojih poslastičarnica razvije i na tržištu Hrvatske. Koliko treba uložiti u ovu franšizu?
POPULARNO NA FORUMU
Moć velikih brojeva
Bravo SuanPan!
Indijski koncept osvojio region
U pitanju je brend koji se tek pojavio na našim prostorima, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već uveliko poznata i razrađena preko drugog programa koji ima merljive...
Sinergija – preduslov za uspeh
U pitanju je Turski brend iz grada Mersin, a ne iz Srbije, koji se pojavio na našim prostorima pre nekih godinu dana, dok je sama tehnika mentalne aritmetike već bila uveliko...
Poslovna prilika u školi jezika
Moram da priznam da nisam cuo za ovu skolu stranih jezika dosada. Koliko iskustva se trazi u znanju...