Domino's Australia
Domino's Australia / Softver s veštačkom inteligencijom ugrađen u kameru – procenjuje da li je Domino's pica napravljena „prema specifikacijama“
Petak
07.06.2019.
Od čega se sastoji i kako treba da izgleda „savršena“ Domino's pica? Veštačka inteligencija zna odgovor.
 

Retko ko odlazi u restorane brze hrane a da ne zna šta može da dobije, po pitanju hrane i usluge podjednako. Većina ovih sistema, da podsetimo, posluje u sistemu franšizinga i po pravilu se odlikuje visokim stepenom uniformisanosti. Nije preterano reći da nema značajnije razlike u tome da li ste ušli u restoran u Americi ili bilo gde drugde u svetu. Uniformisanost se, međutim, ne vezuje samo za izgled restorana – u velikim franšiznim lancima, koji mogu da imaju i po nekoliko desetina hiljada restorana u svojoj mreži, gotovo svi procesi su standardizovani, od pripreme i serviranja hrane do održavanja higijene i upravljanja ljudskim resursima. S jedne strane, to osigurava ujednačen kvalitet na nivou mreže, kao što, s druge, omogućava brojnim primaocima franšize da vode posao, na isti način i sa izvesnim rezultatima, čak i kad su daleko od matične kompanije, davaoca franšize.

Ipak, odstupanja su normalna pojava. Koliko god navikli da u restoranima brze hrane nema velikih iznenađenja, dovoljno često se dešava da, recimo, obrok koji dobijete nimalo ne podseća na one s reklamnih fotografija. Ovih dana, jedan lanac je najavio da će to promeniti.

Na matičnom tržištu u SAD Domino's spada u jedan od tri najveća lanca kojima je osnovni proizvod pica. U ovom trenutku, Domino's ima više od 16.000 restorana, od toga, više od 10.000 je na inostranim tržištima, a gotovo 97% jedinica drže primaoci franšize. Kao i svi lanci brze hrane, Domino's je primoran da neprestano hvata korak s novim navikama i očekivanjima potrošača. U poređenju sa svojim najvećim konkurentima, može se ipak reći da prednjači u inovacijama u domenu usluge – prvi je 70-ih godina prošlog veka uveo pravilo „30 minuta dostave ili besplatna pica“, a u novom milenijumu uporno „pomera granice“, oslanjajući se često na savremenu tehnologiju. Tako je 2016. na Novom Zelandu pokrenuo projekat dostave dronovima, a 2017. u pojedinim gradovima Nemačke i Holandije izvezao na ulicu samohodne rovere. Ove godine, tehnologija se „umešala“ i u proces pripreme hrane. Tačnije, u proces ocenjivanja pripremljene hrane.

U restoranima u Australiji i Novom Zelandu upravo je implementirana specijalna kamera – DOM Pizza Checker – „prvi pametni skener na svetu“ koji će, kako se navodi u saopštenju, proveravati kvalitet pice pre nego što bude isporučena potrošačima. Samim tim, najčešći prigovor kupaca o picama koje ne izgledaju kao na reklamnim fotografijama, trebalo bi da bude rešen.

Uređaj je razvila kompanija Dragontail Systems i, kako se objašnjava u saopštenju, prilično je jednostavan. Softver s veštačkom inteligencijom, koji je razvijen kroz proces mašinskog učenja, skenira svaki komad pice i procenjuje da li je napravljena „prema specifikacijama Domino's franšize“. Kamera, navodno, može da prepozna vrstu pice i na osnovu toga analizira da li su sastojci pravilno odmereni i raspoređeni, da bi na kraju ocenila da li se pica šalje kupcu ili se – pravi nova.

Domino's navodi da je ovo samo prvi korak u korišćenju nove tehnologije, jer je i ovaj projekat, kao u prethodnim slučajevima, za sada ograničen na lokalno tržište – Australiju i Novi Zeland. Zanimljivo je da ga je pokrenuo primalac master franšize, zadužen za razvoj Domino's restorana u sedam država (Australiji, Novom Zelandu, Francuskoj, Belgiji, Holandiji, Japanu i Nemačkoj). Američki lanac, međutim, najavljuje da bi projekat ovog primaoca franšize u skorijoj budućnosti mogao postati standard za čitavu Domino's franšiznu mrežu. To, između ostalog, uključuje i Domino's restorane iz susedstva – Severne Makedonije, Kosova, Bugarske, Rumunije...