Preuzeti ugovor, posao i obaveze
Nije neobična pojava da primalac franšize poželi da izađe iz posla te da mu davalac franšize omogući da proda svoju franšizu uz određene uslove. Takav slučaj se nedavno desio u Direct Booker-u, franšiznom sistemu za izdavanje privatnog smeštaja.
Prenos uz određenu proceduru
Primalac franšize Direct Booker za područje Kvarnera i Opatijske rivijere, krenuo je pre oko godinu dana u novi posao sa mnogo entuzijazma. Želeo je da svoje višegodišnje iskustvo rada u turizmu i ugostiteljstvu iskoristi i za razvoj Direct Booker franšize. Posla u njegovom primarnom poslu je, međutim, bilo previše i nakon godinu dana vođenja franšize Direct Booker-a, shvatio je da bi najbolje bilo da svoju franšiznu jedinicu prepusti svojoj koleginici, koja je, praktično, i vodila celokupan posao u prethodnom periodu.
Danijela Kraljević, franšizni menadžer u kompaniji Direct Booker, objašnjava da su „preuzimanje“ franšizne jedinice predvideli franšiznim ugovorom, ali da postoji procedura koja se mora ispoštovati tom prilikom.
– Do sada, međutim, nismo imali ovakovg iskustva, to jest, da primalac franšize izlazi iz posla i predaje ga nekom svom članu tima. I mi sami smo u početku vodili dve firme, ovu koju vodimo sada, koja se bavi upravljanjem privatnim smeštajem, dok je druga bila upravo „full property management“, odnosno, održavanje apartmana. Shvatamo da je vođenje oba posla izuzetno teško, zato smo i izašli iz „full proprety management-a“, a posvetili se Direct Booker-u. No, da se vratimo novonastaloj situaciji sa primaocem franšize. Kada su došli sa svojim predlogom, mi smo našli rešenje i pristali smo na ustupanje franšiznog ugovora – objašnjava Danijela Kraljević.
Bitno je ko preuzima frašizu
Direct Booker se kao davalac franšize nije mešao u preuzimanje obaveza, odnosno, poslovni odnos između postojećeg i budućeg primaoca, ali je njegova odluka oko odabira novog primaoca bila ključna.
– Dakle, mi se moramo složiti i odobriti da se krene u proceduru prenosa tj. otkupa franšize. Kada se saglasimo da je novi primalac odgovarajući, oni nam šalju predlog njihovog međusobnog ugovora i stavki oko kojih su se dogovorili te im na temelju toga odobravamo ili ne odobravamo ustupanje. Kod ovakvih slučajeva, važno je da se novi primalac franšize i onaj koji odustaje dogovore oko uslova ugovora i da svako podmiri svoje obaveze. Za nas je bitno da je poslovanje vođeno uredno, da su obaveze prema iznajmljivačima zadovoljene i da iznajmljivači ne osete nikakve promene ili posledice – ističe franšizni menadžer Direct Booker-a.
Šta je u osnovi biznisa?
Direct Booker je nastao u Dubrovniku kao agencija koja povezuje iznajmljivače smeštaja i putnike tako da obe strane ostvare određene benefite. S jedne strane, privatnim iznajmljivačima smeštaja se olakšava poslovanje jer kompletno bukiranje smeštajnih jedinica obavlja Direct Booker i to čini preko svih većih svetskih platformi namenjenih oglašavanju privatnog smeštaja. Na taj način se omogućava veća popunjenost po najboljim cenama, jer Direct Booker ima svakodnevni uvid u prosečnu cenu smeštaja na određenoj lokaciji. Osim toga, ideja Direct Booker-a je i da se sa privatnim iznajmljivačima „uvežu“ i drugi pružaoci usluga – ugostiteljski objekti, prevoz, animacije – te da svi zajedno gostu pruže jedinstveno iskustvo i kompletnu uslugu, uz određene povoljnosti.
Direct Booker za sada posluje u Hrvatskoj, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Sloveniji, kada je reč o zemljama regiona, a franšiza je pokrenuta i u Peruu i Albaniji. Svoju mrežu poslovnica uglavnom razvija kroz franšizni model poslovanja.
POGLEDAJTE ČLANKE
Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.