Snažan glas primalaca franšize

Koliko McDonald's ima franšiznih restorana u SAD? / Samo na američkom tržištu posluje više od 13.900 restorana. Čak 90 posto restorana se nalazi u rukama primalaca franšize.
Ponedeljak
02.03.2020.
McDonald’s je odlučio da u ponudu restorana u Americi uvrsti i dva sendviča s piletinom. Pitanje je da li bi se to desilo da nije bilo ozbiljnog „pritiska“ njegovih brojnih primalaca franšize.
 

Uvođenje novih proizvoda i nije tako retka pojava, naprotiv. Lanci brze hrane gotovo svaka dva do tri meseca predstave po nešto novo, a najčešće se radi o sezonskim ili ograničenim ponudama. Iza priče o McDonald's-ovom sendviču s piletinom stoji, ipak, zanimljiva priča.

Rat za potrošače – preko piletine

Sve počinje od suparničkog lanca. Chick-fil-A možda i nije tako poznat van Amerike, ali se radi o brendu koji poslednjih godina pravi pometnju na izuzetno konkurentnom tržištu brze hrane u Americi. Poznat je, kako mu i samo ime sugeriše, po specijalitetima od piletine, a neverovatan i konstantan rast prodaje beleži od 2018. godine. Uprkos tome što su svi restorani zatvoreni nedeljom. Po prodaji je već prestigao neke od neuporedivo većih i iskusnijih igrača kao što su KFC, Burger King i Wendy's, a nije sigurno da već u narednim godinama neće dostići, ako ne i premašiti, prodaju McDonald's-a i Starbucks-a, dva lanca koja su trenutno isped njega.

Pod brendom Chick-fil-A danas posluje 2.400 restorana i taj se broj može činiti neznatnim naročito kad se uporedi s McDonald's-ovih 13.900 jedinica na američkom tržištu. Međutim, američki mediji ne prelaze tako lako preko činjenice da je Mek od 2017. bio primoran da zatvori 122 restorana u Americi, dok je Chick-fil-A za to vreme otvorio 175 jedinica. U poslednjih 12 godina, Chick-fil-A je, zapravo, udvostručio broj restorana.

Nagli rast popularnosti Chick-fil-A pokrenuo je alarme u gotovo svim lancima brze hrane, ne samo mređu brendovima koji nude obroke od piletine. Borba za potrošače se posebno zaoštrila tokom 2019. kada je i Popeyes, još jedan popularni lanac, ponudio svoju verziju pilećeg sendviča. I to, po svoj prilici, vrlo ukusnu verziju. Desilo se, naime, da je Popeyes zalihu piletine, koja je trebalo da pokrije dvomesečnu promotivnu ponudu, potrošio samo u roku od dve nedelje – potražnja je bila iznad svih očekivanja. Rezultat: Popeyes je u tom periodu generisao 65 miliona dolara prihoda, a prodaja skočila 10%.

Glas primalaca franšize mora da se čuje

Primaoci McDonald's-ove franšize nisu nimalo bili oduševljeni razvojem događaja u Americi. Činilo se da gube važan deo tržišnog kolača te da kompanija ne reaguje dovoljno brzo na aktuelnu „borbu“ između lanaca brze hrane, koju su američki mediji prigodno opisali kao „rat za pileći sendvič“. Iako McDonald's u svojoj ponudi ima i obroke s piletinom, potrošači, pa i primaoci franšize, smatrali su da su ove stavke sa menija daleko od premijum ponude konkurentskog lanca. Interno istraživanje, naime, pokazalo je da čak 89% primalaca franšize smatra da Chick-fil-A predstavlja najveću pretnju McDonald's-u.

Nezavisna grupa McDonald's-ovih primalaca franšize National Owners Association još tokom 2019. obratila se kompaniji i tražila uvođenje premijum proizvoda od piletine. Pritisak je urodio plodom tek krajem januara 2020. Tada su se na meniju svih McDonald's-ovih restorana u Americi našla dva nova specijaliteta – Chicken McGriddle i McChicken Biscuit. Primamljivije, hrskavije verzije sendviča s piletinom, koje su već bile u ponudi i prošle test u jednom manjem broju McDonald's-ovih restorana. 

Ponuda pilećih sendviča će, međutim, biti vremenski ograničena. Kakav će biti sud potrošača te da li će primaoci McDonald's-ove franšize za to vreme uspeti da profitiraju na obroku za koji su se borili – ostaje da se vidi.


McDonald's © / Chicken McGriddle i McChicken Biscuit, dve verzije sendviča s piletinom, nove stavke na meniju restorana u SAD