Šalovi „nove generacije“
Danas više ne postoji sumnja da smog i zagađenje vazduha predstavljaju smrtonosnu pretnju. Nažalost, sistemska borba protiv ovog zagađenja je spora i skupa, tako da se ljudi uglavnom štite na svoju ruku i u granicama svojih mogućnosti. U ovim okolnostima neke kompanije su prepoznale neiskorišćenu tržišnu nišu i ponudile brojne proizvode koje olakšavaju borbu protiv zagađenja vazduha – od aplikacija koje prate stepen zagađenosti do filtrirajućih maski i pročišćivača vazduha.
Zbog relativno pristupačne cene, ljudi prvo posežu za zaštitinim maskama kako bi izbegli udisanje štetnih čestica. Međutim, iskustvo pokazuje da se maske u evropskim zemljama i ne koriste tako često, za razliku od, recimo, azijskih zemalja gde je nošenje maske već postalo deo svakodnevne kulture. Kvalitetne filtrirajuće maske, istina, izgledaju prilično ekscentrično i privlače pažnju i poglede, što mnoge ljude – posebno one koji su manje otporni na mišljenja drugih – obeshrabruje da ih nose. Troje preduzetnika iz Poljske, međutim, pronašlo je način da filtrirajuće maske učine privlačnima – Diana i Pšemislav Javorski i Adam Mušinjski osnovali su kompaniju Lekko i počeli da proizvode elegantne „antismog“ šalove.
Pošli od ličnog iskustva
Adam Mušinjski je astmatičar. Pre nekoliko godina, kada je koncentracija PM10 i PM2,5 čestica u vazduhu u Vroclavu bila značajno iznad normale, svu težinu tog zagađenja osetio je, kako kaže, na sopstvenim plućima. – Završio sam kod lekara, ali su, srećom, testovi pokazali da stanje nije bilo teško. Međutim, od tada sam počeo da koristim zaštitne maske. Rezultati nisu bili zadovoljavajući. Posle susreta s Dianom i Pšemekom, koji su i sami koristili i testirali postojeće filtrijajuće maske, počeli smo da razmišljamo o efikasnijem rešenju – priča Adam Mušinjski.
– Nakon rođenja dece, počeli smo pomno da pratimo podatke s mernih stanica. Zabrinulo nas je što se tako malo radi na poboljšanju kvaliteta vazduha. Kupili smo pročišćivače za kućnu upotrebu i instalirali senzore za merenje zagađenja. Koristili smo maske koje su u to vreme mogle da se nađu na tržištu, ali su one uglavnom bile neudobne i neugledne. Zbog toga ih nismo nosili po gradu. I pored toga što danas na tržištu ima sasvim dovoljan broj različitih proizvoda, ljudi i dalje zaziru od nošenja zaštitnih maski. Smatram da je to, pre svega, zbog njihovog izgleda i manjka komfora pri korišćenju – kaže Pšemislav Javorski.
Estetika i efikasnost
Ovo je upravo bio jedan od razloga zašto su vlasnici brenda Lekko podjednako insistirali na estetici i delotvornosti maske. Šal koji su dizajnirali veoma podseća na klasični spojeni, okrugli šal. Međutim, kad se pogleda izbliza, na prednjoj strani se mogu uočiti rupice koje su, zapravo, deo filtera za prečišćavanje vazduha.
Pre nego što su šalovi pušteni u prodaju početkom 2019. godine, kreatori brenda su nekoliko meseci radili na razvoju prototipa, sproveli niz testova kojima je trebalo potvrditi efikasnost maske, uspostavili prvu seriju proizvoda. Na sve ove procese potrošili su najveći deo početnog investicionog kapitala od oko 66.000 evra (300 hiljada zlota). Ostatak su, kako kažu, uložili u brending, marketinške kampanje i razvoj onlajn prodaje.
Na kraju su došli do zadovoljavajućeg rezultata. Šal se sastoji od četiri sloja: spoljašnjeg, koji je izrađen od dvoslojnog kvalitetnog pamuka – on štiti filter i daje toplinu. Takođe, izgleda dobro i prijatan je na dodir. Iznutra se nalazi dvoslojni filter koji se može zameniti i koji omogućava filtraciju u skladu sa N99 standardom. – Sloj aktivnog ugljena uklanja gasove i neugodne mirise. Patentirana nanovlakna filtriraju PM 0,1 čestice, što znači da blokiraju: polen, pesticide, prašinu, bakterije, neke viruse, dim cigarete, kao i čestice sagorevanja iz motora na tečno gorivo, uključujući dizel – objašnjava Adam Mušinjski. – Stepen delotvornosti maske, koji je ispitivan u renomiranoj laboratoriji Nelson Labs, iznosi 99,97 posto – dodaje on.
Svi ključni elementi – od dizajna, preko proizvodnje komponenti do konačnog proizvoda – nastali su u Poljskoj. Vlasnici su pokrenuli saradnju s postrojenjima koja su specijalizovana za proizvodnju određenih elemenata i sastavljanje konačnog proizvoda. Tkanine za izradu šalova potiču iz Poljske, baš kao i postrojenja za šivenje. – Veliki deo posla se obavlja ručno, što dodatno povećava kvalitet našeg proizvoda – kaže Pšemislav Javorski.
Proizvodnja je podeljena na nekoliko odvojenih procesa i ne mora nužno da se odvija svakog meseca. Koliko će šalova biti proizvedeno zavisi od razvojnog plana kompanije i prodajnog učinka. Do sada je pod brendom Lekko proizvedeno nekoliko hiljada komada šalova.
Lepota izbora
Trenutno se šalovi prave u šest boja: plava, koralna, senf žuta i tri nijanse sive, a dostupne su u dve tehnološke verzije 2.0 i 1.0. I pored toga što spolja izgledaju slično, njihove unutaršnje konstrukcije su različite. – Verzija 2.0 je proizvod u kojem smo optimizovali protok vazduha promenom dizajna filtera. Dodali smo mogućnost podešavanja protoka vazduha kako bismo olakšali disanje tokom većeg napora. Poboljšali smo i prijanjanje na lice i uveli sistem veličina, što je, uz ostale promene, povećalo udobnost i bezbednost proizvoda – objašnjava Javorski.
Cena ovog šala je 65 evra (299 zlota), dok za verziju 1.0 treba izdvojiti 57 evra (259 zlota). Oba se proizvoda mogu prati i, kako tvrde kreatori, ako se pridržavamo uputstava za održavanje, šal bi trebalo da traje kao i svaki drugi odevni predmet. Ponuda uključuje i filtere za šalove, koje je potrebno zameniti posle 60 sati upotrebe.
Većinu kupaca čine žene, koje najčešće kupuju za sebe i svoje partnere, pokazuje interna statistika. Narudžbine uglavnom stižu iz Poljske, ali im se javljaju i kupci iz inostranstva – najviše iz Zapadne Evrope, a posebno iz Italije i SAD. Međutim, cilj vlasnika su azijske zemlje, gde živi više od tri milijarde ljudi, a zagađenje vazduha je među najvećim u svetu.
Verzije za leto
Međutim, spisak planova se s tim ne završava. Za sada se Lekko šalovi uglavnom koriste zimi, pa se i najveći deo prihoda od prodaje generiše od oktobra do marta. Ostatak godine je, kako kažu vlasnici kompanije, rezervisan za razvoj proizvoda koji se mogu koristiti i leti.
Trenutno rade na komfornom i delotvornom rešenju za decu i antialergijskoj verziji šala koji bi štitio od proletnjeg polena. Tu je i lagani sportski šal koji bi filtrirao zagađenje od izduvnih gasova tokom umerene fizičke aktivnosti. – Planiramo da u budućnosti razvijemo još nekoliko tehnološki naprednih proizvoda, kao što su električni „pametni“ dodaci. Želeli bismo da u potpunosti iskoristimo potencijal tržišta tzv. „nosivih proizvoda“, jer već uviđamo da smo tek dotakli vrh ledenog brega – kaže Mušinjski.
Autor teskta: Małgorzata Ciechanowska
Priredila:
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
Švedski modni brend H&M već posluje na 74 tržišta, a do kraja ove godine planira da, uz iskusnog franšiznog partnera, uđe i u region Srednje Amerike.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Čarapa biznis čuva
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se