Slatki odgovor na krizu
Mere fizičkog distanciranja i karantina koje je većina evropskih zemalja uvela u borbi protiv koronavirusa, iznenadile su mnoge ugostitelje. Restorani i kafići su bili zatvoreni preko noći, kase su najednom ostale prazne. Pojedini ugostitelji, međutim, nisu sedeli skrštenih ruku – reagovali su brzo i uveli uslugu dostave te tako omogućili da zadrže bar deo svojih prihoda. Između ostalih, na ovaj način, krizu je prebrodio i lanac poslastičarnica La Donuteria, poznat po svojoj raznovrsnoj ponudi krofni – lanac koji se franšizno širi u zemljama Centralne i Istočne Evrope.
– Kupci nas nisu napustili i sve vreme su rado poručivali naše krofne. Zahvaljujući tome, čak i tokom vanrednog stanja, prodaja je bila gotovo na nivou kao pre pandemije – kaže Peter Stranjak, vlasnik i davalac franšize ovog koncepta iz Slovačke. Ističe da zbog ovoga nisu zastali ni sa širenjem franšizne mreže. La Donuteria, kako kaže, planira da u narednih godinu dana otvori i do 50 novih jedinica, širom Evrope.
Kandidati zainteresovani za master franšizu ovog brenda već se javljaju – upiti stižu iz Nemačke, Holandije, Skandinavije, Rusije. Vlasnik brenda kaže da su otvoreni za saradnju sa preduzetnicima iz svih evropskih zemalja, a zbog svog porekla, posebno se obraća Slovacima koji žive u Zapadnoj ili Severnoj Evropi, koji bi želeli da na tamošnjim tržištima otvore franšizu poslastičarnice La Donuteria.
– Bila bi to dobra poslovna prilika, budući da tržišta još uvek nisu zasićena ponudom kvalitetnih poslastičarskih krofni – kaže Stranjak.
Franšiznu mrežu La Donuteria za sada razvija u Slovačkoj, Češkoj, Mađarskoj, Nemačkoj i Austriji, gde ima više od 20 jedinica.
Podrška u ključnim trenucima
Kada je proglašena pandemija, vlasnik brenda je razvio sopstveni onlajn sistem porudžbine i dostave kako primaoci franšize ne bi morali da plaćaju visoke provizije kompanijama za dostavu hrane. U isto vreme, centrala mreže je smanjila franšiznu naknadu za 50% kako ne bi dodatno opteretila primaoce franšize, koji su se, s izbijanjem epidemiološke krize, suočili sa gotovo trenutnim padom prometa. Centrala je, pri tom, ponudila i pomoć u vezi sa analizom ugovora o zakupu i posavetovala primaoce kako da pregovaraju sa vlasnicima nekretnina o privremenom smanjenju rente.
Pomoć se tu, međutim, ne okončava. – Zajedno s našim primaocima franšize svake nedelje besplatno dostavljamo krofne ljudima koji se s koronom bore na prvoj liniji fronta – lekarima, medicinskim sestarama i drugom bolničkom osoblju – otkriva Stranjak. Kupci takođe mogu da učestvuju u kampanji tako što će donirati novac, koji će potom biti upotrebljen za pripremu krofni za zdravstvene radnike.
Izvući najbolje iz krize
Kako primećuje Peter Stranjak, kriza, u određenoj meri, pogoduje franšiznom poslovanju. Realno je očekivati, kaže naš sagovornik, da će mnogi ljudi ostati bez posla i da će određen broj njih početi da razmišlja o privatnom biznisu. Izvesno je i da neće svi imati ideju za unosan posao, tako da će franšizing priskočiti u pomoć, napominje on. Pored toga, treba očekivati i da će se, posle ukidanja karantina, pojaviti više slobodnih objekata i poslovnih prostora pogodnih za prodaju krofni, koje je pre pandemije bilo teško unajmiti.
– Prodajemo proizvod koji je jeftin i koji je povezan s užitkom, tako da će ljudi uvek imati želju da ugode sebi, da se zaslade, pogotovo u ovim teškim trenucima s kojima se sada suočavamo. Ne strahujem da će prodaja drastično pasti – dodaje Peter Stranjak.
„Slast“ franšize
Početna investicija za otvaranje poslastičarnice La Donuteria kreće se od 20 do 30 hiljada evra. Uz prenos znanja i know-how-a, koji obuhvata i obuku za pripremu krofni i prodaju, ovaj iznos pokriva i troškove uređenja i opremanja prodajnog prostora i kuhinje, kao i trošak za franšiznu licencu i zalihe za prvi mesec poslovanja.
Osim krofni, La Donuteria nudi i kafu, sveže ceđenu limunadu, pića uvezena iz Sjedinjenih Država, Meksika, Tajlanda, kao i vina, sajdere i proseko.
– Pored toga što će voditi poslastičarnicu, primaoci franšize mogu da iskoriste i druge mogućnosti za zaradu. Na primer, mogu da naše proizvode prodaju korporativnim klijentima, učestvuju na uličnim, muzičkim i sportskim događajima ili sarađuju s restoranima i kompanijama koje organizuju venčanja i druge događaje – kaže Stranjak.

POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...