Dobro došli na čaj i kafu
Za češki Oxalis, lanac prodavnica čaja i kafe, godina je počela optimistično, kaže za portal Franchising.cz vlasnik ovog koncepta Petr Zelik. Samo do sredine marta, beležili su rast prometa od oko 5% u odnosu na isti period prošle godine. A onda je izbila pandemija i u Češkoj je, kao i u većini evropskih zemalja, uvedeno vanredno stanje. Srećna okolnost je što čaj i kafa spadaju u prehrambene proizvode, pa Oxalis nije morao da zatvori svoje prodavnice. Ipak, kako priča Zelik, sa drastično skraćenim radnim vremenom i gotovo „avetinjskom“ atmosferom koja je vladala u tržnim centrima – gde su uglavnom smeštene prodavnice ovog brenda – bilo je i neobično i nerentalibno raditi. Uspeli su da postignu tek oko 30% uobičajenog prometa.
Situacija se u poslednje vreme ipak promenila. – Sada se već ukazuje svetlo na kraju tunela. Prodavnice su ponovo otvorene, ljudi se polako vraćaju. Očekujemo da bi kompanija u maju mogla da ostvari oko 80% prošlogodišnjeg prometa. Oprez, međutim, i dalje postoji i biće vrlo teško predvideti šta će doneti naredni period jer još uvek vlada određena neizvesnost – kaže Zelik.
Pod brendom Oxalis u ovom trenutku na tržištu u Češkoj posluje 58 prodavnica – od toga, 30 je franšiznih. Lanac se širi i u susednoj Slovačkoj, gde ima osam jedinica – za sada, tek jedna je franšizna, ostale su u vlasništvu matične kompanije. – Vanredno stanje u Slovačkoj je, međutim, nanelo težak udarac tamošnjim radnjama. Mere Vlade jesu bile vrlo drastične, ali i vrlo efikasne po pitanju epidemije. Međutim, prodaja je pala na četvrtinu od uobičajenog. Srećom, tržni centri su sada otvoreni i uveren sam da dolaze bolji dani – kaže Zelik.
Pandemija je, zapravo, mnoge biznise stavila na „test održivosti“, a kompanija Oxalis, kako kaže Zelik, imala je obavezu da, kao davalac franšize, preuzme ključnu ulogu i stavi svojim partnerima do znanja da nastupaju jedinstveno, kao velika franšizna porodica. – U ovako teškim trenucima, davalac franšize treba da bude štit koji će braniti interese svakog pojedinačnog primaoca franšize. U našem slučaju, bilo je to ovako – mi smo napravili jedan dopis i predlog o umanjenju rente, koji je matična kompanija poslala svim zakupodavcima, tražeći da pregovara u ime svih svojih primalaca franšize. Stupili smo u kontakt i direktno Vladi poslali pitanja koja su se odnosila na našu situaciju. Obavestili smo primaoce franšize o svim državnim merama, dali smo im detaljna objašnjenja šta i kako da rade. Za vreme vanrednog stanja smo se pridružili i takozvanoj Inicijativi – neformalnom udruženju trgovaca i lanaca koje je branilo interese maloprodavaca pred vlasnicima tržnih centara – predočava Zelik šta su sve preduzeli kako bi primaocima franšize olakšali poslovanje u uslovima pandemije.
Franšiza spremna za „izvoz“
S popuštanjem mera karantina i prvim znacima povratka u uobičajene poslovne tokove, i u Oxalis-u su počeli da razmišljaju o daljem razvoju franšizne mreže. Od ove godine, kako kaže Zelik, više će biti fokusirani na inostrana tržišta. – Češka ima oko 10 miliona stanovnika i na tržištu te veličine, procenjujemo da bismo mogli imati od 65 do 70 prodavnica. Sa sadašnjim brojem, mi se već bližimo zasićenju tržišta. Stoga, umesto da otvaramo nove jedinice, trudićemo se da dobijemo bolje pozicije unutar tržnih centara. Situacija je slična i u Slovačkoj, gde bi još moglo da bude otvoreno najviše tri do četiri prodavnice – objašnjava Zelik šta će biti dalji koraci na tržištima na kojima već posluju.
S druge strane, pripreme za internacionalnu ekspanziju su u toku, potvrđuje Zelik. – Gotovo godinu dana smo radili na franšiznom operativnom priručniku na engleskom jeziku, jer bismo želeli da čitav koncept prenesemo i u druge zemlje. Tražimo prvenstveno primaoce master franšize, to jest, partnere koji bi na svom lokalnom tržištu otvorili jednu ili više poslovnica, i koji bi, u isto vreme, bili posvećeni daljem razvoju mreže. To znači da bi na datom tržištu imali pravo da daju našu franšizu i pronalaze nove partnere – objašnjava Zelik.
Inovacije su pokretači napretka
Petr Zelik kaže da su prošle godine ušli u joint-venture i osnovali kompaniju Oxalis Cool Drinks koja će proizvoditi ledene čajeve i ledene kafe. – Shvatili smo da moramo u ponudu uvesti i hladne napitke kako bismo pokrili period tzv. „mrtve sezone“, što je, u našem slučaju, leto – kaže Zelik.
Osim ponude gotovih hladnih napitaka, Oxalis će pokrenuti i proizvodnju prirodne kozmetike na bazi japanskog zelenog čaja i kolumbijske zelene kafe. – Verujemo da će ovo proširenje proizvodne palete samo dodatno uticati na povećanje prometa – kaže Zelik.
Iako čajevi i kafa spadaju u relativno „konzervativne“ proizvode, a potrošači često kupuju iste stvari, inovacije su i dalje poželjne, kaže vlasnik Oxalis-a. – Uz ove tradicionalne potrošače, uvek postoje i oni koji neprestano tragaju za novim ukusma i aromama, proizvodima s novih podneblja. Zato smo i uveli praksu da svake godine na početku sezone, u septembru, predstavljamo nove artikle. Uz sve to, mi vodimo i posebnu brigu o izgledu naših radnji, načinu na koji su proizvodi sortirani i izloženi. Dakle, ako želite da biznis i mreža partnera stalno napreduju i rastu, inovacije su preko potrebne – zaključuje Zelik.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com