Stvoriti veliki kutak za male proizvođače
Većina malih proizvođača, dizajnera, zanatlija i drugih kreativca nema mogućnost ni priliku da plasira svoje proizvode u velikim lancima, na dobrim lokacijama ili prestižnim i profitabilnim radnjama – bez obzira koliko se radilo o kvalitetnim, zanimljivim i originalnim proizvodima. Ovo saznanje navelo je dva preduzetnika iz Austrije Kristijana Hamera i Markusa Bauera da osmisle i u oktobru 2015. u Beču otvore 's Fahl – specijalizovanu prodavnicu koja će okupiti i prodavati proizvode malih i regionalnih proizvođača.
Poslovni model se zasnivao na jednostavnoj ideji: mali proizvođači dobijaju mogućnost da u okviru radnje iznajme mali prodajni prostor. Najčešće, radi se o rustičnoj drvenoj kutiji-polici, koja je vrlo prepoznatljiva i atraktivna, i koja je postala simbol Fahl koncepta. Na taj način, s minimalnim rizikom i finansijskim sredstvima, proizvođači dobijaju jedinstven prodajni kutak, a time, i preko potrebnu vidljivost i put do većeg broja potrošača.
Koncept je za kratko vreme pobrao simpatije javnosti i medija, a osim obilja kreativnih i dizajnerskih proizvoda i regionalnih delicija koje je ponudio, Fahl je pažnju privlačio i svojim šarmantnim uređenjem. Ljudi koji su želeli da otvore i vode svoj Fahl, javljali su se svakodnevno. Bila je to zgodna prilika da se dućani relativno brzo otvore i u drugim gradovima Austrije te je kompanija ponudila i franšizu.
Danas, pod brendom Fahl posluje devet franšiznih radnji – šest ih je u Austriji, dve su u Nemačkoj, jedna u Švajcarskoj. Osim toga, na domaćem tržištu, u Austriji, postoji i šest franšiznih kornera (po principu „radnja-u-radnji“).
Potraga za novim franšiznim partnerima se nastavlja, potvrđuju iz sedišta kompanije, a razvoj je sada usmeren na nova tržišta. Na franšiznoj mapi nalazi se i ova regija. – Ovo je koncept koji bi mogao da funkcioniše bilo gde u Evropi – kaže Merima Ribić, marketing menadžer kompanije. – Spremni smo za dalje širenje i franšiza je već dostupna na tržištu Hrvatske – ističe Ribić, koja će i biti zadužena za dalji razvoj, poboljšanje i širenje koncepta u Hrvatskoj.
Najbolji promoteri regionalnog blaga
– Hrvatska ima puno malih proizvođača ulja, džemova, meda, maslinovog ulja, sira, nakita… – sve su to proizvodi koji bi se mogli naći u Fahl radnjama – napominje Merima Ribić i ističe da je to najbolji podsticaj za njihove buduće partnere – preduzetnike koji bi želeli da uzmu franšizu, otvore i vode svoj Fahl dućan u Hrvatskoj.
Franšizni koncept je, kako kaže, prilagođen širokom profilu kandidata. Primalac franšize ne mora da ima neko određeno poslovno iskustvo, bitno je da dobro poznaje svoj grad i regiju u kojoj živi, zna potrebe i navike svojih sugrađana i, što je najvažnije, da ima preduzetničkog duha. – Nama je bitno da partner bude motivisana osoba, da gaji ljubav prema svom kraju i proizvodima koji potiču sa tog podneblja. Poželjno je da to bude društvena osoba, pošto neće biti samo u kontaktu sa svojim klijentima – proizvođačima i kreativcima – već i sa kupcima. Naravno, uz sve to, bitno je da ima želju da radi i vodi svoj biznis, a mi ćemo biti uz njega kao stalna podrška – objašnjava Ribić ko bi bio „idealan primalac“ ove franšize.
Otvoreni su, kako kaže, za razgovor sa zainteresovanima iz svih krajeva Hrvatske, ali dućani, naglašava naša sagovornica, ipak najbolje posluju u velikim gradovima i mestima s razvijenim turizmom. – Za nas je vrlo interesantna Rijeka, kao i Zagreb. Osim toga i Split, Osijek, Zadar, Velika Gorica, Pula, Slavonski Brod, Opatija, Hvar, Crikvenica, Dubrovnik, Rovinj, Trogir, Poreč, Šibenik. Svakako, svi zainteresovani nam se mogu javiti pa ćemo zajedno proceniti šta bi bilo optimalno i koja bi lokacija bila fina za Fahl dućan – kaže Ribić.
Za dobar utisak – poseban prostor
Dućan bi trebalo da ima najmanje 80 m2. Iskustvo pokazuje da je najbolje birati lokale bez mnogo uglova, a preporučuju se prostori s dosta prirodne svetlosti i velikim izlogom, jer je to najbolji način da prolaznici odmah uoče šta se sve nudi u dućanu. – Najbitnije je da površina zidova u lokalu bude velika, pošto se na njih postavljaju naše prepoznatljive Fahl kutije. Odabir prostora spada, inače, u zadatke primaoca franšize, ali mi možemo pomoći savetima i preporukama, pošto već imamo iskustva i znamo kakav tip lokala je najbolji – kaže Ribić.
Iskustvo je takođe pokazalo da su najpogodnije lokacije za otvaranje dućana u centralnim gradskim zonama, jer se, prirodno, odlikuju velikim protokom ljudi i velikim brojem turista koji su, pak, uvek radi da probaju i kupe autentične domaće proizvode. – Međutim, mi imamo i jedan dućan u Gracu koji je smešten u tamošnji šoping centar, i taj lokal, recimo, posluje jako dobro. Uvek je potrebno malo više vremena na početku dok se ne pročuje za dućan, ali je svakako sigurnije ako se radnja otvori u centru grada – veća je frekvencija ljudi i veće šanse da ćete privući prolaznike – objašnjava Ribić.
Uz podršku do svog dućana
Da bi otvorio dućan i pokrenuo biznis, primalac franšize treba da investira 35.000 evra. Ovaj iznos se, praktično, računa kao ulazna franšizna naknada i pokriva kupovinu licence, nabavku kutija-polica, softvera i IT opreme, marketinškog materijala, kancelarijskog pribora i drugih potrošačkih dobara.
– Pokriveno je, dakle, sve što vam treba za nesmetan početak rada – kaže Ribić.
Iako pokretanje biznisa nikad nije jednostavan proces, pod franšizom je neuporedivo lakše. – Između ostalog, i zbog podrške i pomoći iz centrale – ističe Ribić. Primaoci 's Fahl franšize će dobiti sav potreban marketinški materijal (letke, brošure, posetnice...), optimizovana IT rešenja i stalnu tehničku podršku (24 sata na dan, sedam dana u nedelji). Iako će imati i detaljan operativni priručnik sa svim potrebnim informacijama o poslovanju, primalac franšize mora proći obuku. – Posle upoznavanja i prvih konkretnih koraka, potencijalni primalac franšize se poziva u jednu od postojećih Fahl prodavnica, gde može da vidi kako koncept funkcioniše u stvarnosti. Tom prilikom može da postavlja pitanja, reši nedoumice, vidi kako se dućan može urediti, organizovati. Obuka ne traje dugo. Mi apelujemo na zdrav razum i verujemo da svako ko želi da bude naš partner, biće sposoban da samostalno vodi svoj dućan – uverena je Ribić.
Uostalom, dodaje ona, velika je prednost što primalac može da koristi know-how i iskustvo davaoca franšize – to uliva dodatnu sigurnost i garantuje da će primalac voditi dućan kao pravi stručnjak. – U isto vreme, on zadržava i određen stepen slobode. Primalac, recimo, sam bira lokaciju, zaposlene, proizvođače s kojima će sarađivati, iznos najma kutija i slično. S druge strane, dobija siguran model poslovanja jer primalac ne zavisi samo od prodaje, već računa i na prihod od iznajmljenih kutija – objašnjava Ribić.
Koliko će radnika i prodavaca morati da zaposli, zavisi umnogome od toga da li će primalac franšize želiti i sam da radi u dućanu. – Tokom radne nedelje, jedna osoba je dovoljna. Za vikend bi već trebalo da rade dve osobe, jer tada ima i najviše kupaca i često treba popunjavati kutije – napominje Ribić. Primaoci se često odlučuju da zaposle dva studenta sa pola radnog vremena i jednog do dva prodavca na puno radno vreme.
A kako dolaze do zakupaca – malih proizvođača i kreativaca koji bi bili zainteresovani da prodaju svoje proizvode u Fahl dućanima? – Kao što smo već pomenuli, primaoci uglavnom sami traže i odlučuju kome će iznajmiti Fahl-kutije. Najbitnije je, međutim, da dobro procene šta se traži i šta će se dobro prodavati. U nekim regijama u Austriji, recimo, više se prodaju prehrambeni proizvodi, u drugoj, bolje idu dizajnerski. Mi, s naše strane, možemo pomoći u medijskoj promociji, a dodatno, posredovati u komunikaciji s više od 2.700 naših proizvođača iz Austrije. Verujemo da bi hrvatsko tržište za njih bilo vrlo interesantno, ali i obrnuto – kaže Ribić.
Koliko će, pak, proizvođača biti zastupljeno u jednom dućanu, zavisi pre svega od veličine lokala, tačnije, od toga koliko kutija može da se postavi na zidove prodajnog prostora. U proseku, jedna Fahl prodavnica ima od 250 do 370 kutija. Cena iznajmljivanja kutije biće prilagođena hrvatskom tržištu, a preporuka davaoca franšize je da ona bude jedinstvena na nivou cele države, iako, pojedinačno, primaoci imaju pravo da sami odrede cenu najma. – U Austriji, Nemačkoj i Švajcarskoj, recimo, cena iznajmljivanja je ista u svim Fahl prodavnicama i to zaista odlično funkcioniše – objašnjava Merima Ribić.
Od ovog prihoda, primalac izdavaja određen procenat koji se u vidu redovne franšizne naknade isplaćuje davaocu franšize. Iznos ove nakande, to jest, procenat koji se izdavaja kreće se od 9% do 16% i zavisi isključivo od trenutnog broja zakupaca zastupljenih u radnji.
Bogatstvo je u fleksibilnosti i razmeni
Jedna od ključnih prednosti ovog koncepta, na koju bi potencijalni primaoci franšize iz Hrvatske trebalo da računaju, jeste upravo mogućnost da se i mali hrvatski proizvođači nađu u Fahl prodavnicama i van domaćeg tržišta – za sada, u Austriji, Nemačkoj ili Švajcarskoj.
– Franšizna porodica Fahla je, zapravo, jedna velika mreža sa puno partnera i proizvođača koji su preko centrale u Beču jako povezani. Cilj nam je da pomažemo jedni drugima i podstaknemo internacionalnu razmenu proizvođača. Prodavnice u Austriji, mogle bi, recimo, biti zainteresovane za maslinovo ulje iz Hrvatske, dok bi se u Fahlu u Hrvatskoj moglo ponuditi bundevino ulje iz Austrije. Lepota je u tome što se, kroz dinamiku iznajmljivanja prostora, i ponuda proizvoda uvek menja, a ta promena garantuje da će i Fahl prodavnice biti kreativnije i interesantnije za kupce i za proizvođače. Uostalom, naši partneri će vrlo brzo primetiti šta dobro ide, a šta manje, te se prema tome i mogu prilagođavati, biti kreativni i fleksibilni – kaže Merima Ribić.

POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com