Bezbedna dostava hrane

Tokom prvog talasa pandemije i karantina većina ugostitelja morala je brzo da reaguje i osmisli kako će nadoknaditi gubitke zbog skraćenog radnog vremena, odnosno, potpunog zatvaranja lokala. Manji problem su svakako imali ugostitelji s već razvijenom uslugom take away-a i dostave, ostali su mogli da se oslone na industriju koja doživljava procvat i na ovim prostorima – servise za dostavu hrane.
Danas, možemo reći da kurirskim servisima koje nude uslugu dostave hrane na kućnu adresu pandemija koronavirusa nije donela usporavanje. Naprotiv. Nove okolnosti su dodatno doprinele popularizaciji i rastu ovog sektora, na globalnom nivou. Međutim, vanredne okolnosti su zahtevale i vanredne higijenske mere, tako da su i ovi servisi morali da se prilagode epidemijskim protokolima kako bi svojim klijentima garantovali bezbednu dostavu. Prenosimo iskustvo jedne poljske kompanije.
Stava je 2014. pokrenula poslovanje i bila je prvi servis za dostavu hrane u Poljskoj, tržištu sa oko 40 miliona stanovnika. Danas je ne samo najveća gastro-kurirska služba u ovoj zemlji, već i jedna od retkih koja ima razvijenu franšiznu mrežu (28 franšiznih jedinica širom Poljske). S prvim talasom pandemije koronavirusa, Stava je pokrenula kampanju #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava) i zajedno s predstavnicima ugostiteljske industrije i stručnjacima za bezbednost hrane sastavila „Kodeks dobre prakse“, koji je odobrio i Glavni sanitarni inspektorat Poljske. Protokoli koje je Stava usvojila važe sada za sve franšizne partnere koji rade u okviru ovog sistema, a portal Franchising.pl* otkriva kako se oni primenjuju u njihovom svakodnevnom poslovanju.
Pre svega – dezinfekcija
Ipak, sve počinje s edukacijom dostavljača. – Pre početka rada kuriri su morali da prođu detaljan, specijalizovan kurs koji ih je pripremio za rad u trenutnim uslovima. Pre svega, morali su da nauče kako da ispoštuju sve sigurnosne i higijenske postupke pri prevozu obroka od restorana do odredišta – kaže Pavel Aksamit, predsednik kompanije Stava.
Kuriri su, stoga, obučeni da dezinfekuju radni prostor, vozila i opremu koje koriste.
Kako izgleda jedan radni dan dostavljača u uslovima pandemije? Pre nego što pođe po pošiljku, kurir će oprati ruke, staviti masku i zaštitne rukavice, izmeriti temperaturu i ispuniti odgovarajući zdravstveni obrazac. – Sve ovo je potrebno kako bismo obezbedili maksimalnu sigurnost za ljude koji će eventualno doći u kontakt s dostavljačem – naglašava Aksamit.
Kuriri će obratiti pažnju i na to da li je oprema za prenos hrane prethodno dezinfikovana – u tom je slučaju slučaju ona obeležena posebnom nalepnicom. Ako je potrebno, kurir sam dezinfekuje torbe za prenos hrane, najčešće pomoću ozonatora.
– Postupak dezinfekcije se primenjuje svakog dana, a dezinfekuje se sva kancelarijska oprema, posebno predmeti koje zaposleni najviše i najčešće koriste, kao što su terminali za plaćanje, kvake, olovke, kartice za gorivo, dokumenti i telefoni, uključujući i lične telefone kurira – objašnjava Aksamit. – Potpuna dezinfekcija se sprovodi i u automobilima: dezinfekuju se ključevi, volan i pojasevi, ali i manje očita mesta poput poklopca za gorivo, ručne kočnice, menjača, dugmića za svetla ili klima-uređaj – dodaje on.
...bezbedno preuzimanje
Lanac sigurne dostave ne sme biti ugrožen ni tokom dva ključna procesa u isporuci obroka – pri preuzimanju hrane iz restorana i dostave potrošaču.
– Odgovorne kurirske službe dosledno primenjuju protokole koji su razvijeni i verifikovani u sistemu HACCP-a usled nove pretnje virusom SARS-Cov-2. Revizijom sistema smo omogućili uvođenje pojačanog higijenskog režima i prilagođavanje protokola. Jedan od elemenata je i beskontaktna dostava iz restorana do kupca, koja se sastoji od što manjeg kontakta kurira s osobljem iz restorana i kupaca, uz održavanje strogog higijenskog režima – kaže Joanna Terelak-Subramanian, mikrobiolog i ekspert za bezbednost hrane, tvorac platforme HACCP Online.
Restorani koji su učestvovali u kampanji sigurne dostave imali su obavezu da naprave posebne tampon-zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposleni. Radnik restorana naručenu hranu odnosi na za to određeno mesto. Čim osoba napusti ovo mesto, kurir preuzima obrok, stavlja ga u dezinfikovanu torbu koja je dizajnirana ne samo da održava optimalnu temperaturu jela, već i da ga higijenski štiti. Zahvaljujući ovom postupku, kurir izbegava direktan kontakt s osobljem restorana.
...i bezbedna dostava
Radi sigurnosti, kuriri ne bi trebalo da ulaze u zgrade – najbolje je ako klijent izađe napolje i pokupi obrok s mesta dogovorenog s kurirom. Cilj je da se što manje koriste liftovi i zajednička stepeništa. Život se, međutim, često odvija po neplaniranom scenariju i dogodi se da kurir mora da uđe u zgradu. Bitno je samo da u tom slučaju obavezno nosi zaštitnu masku i rukavice.
Ako je narudžbina već plaćena onlajn, dostava je potpuno beskontaktna i sigurna, zbog čega se ovaj oblik plaćanja i najviše preporučuje. Međutim, ako se plaćanje izvrši i pouzećem, najbolje bi bilo da kupac plati karticom. Aparati za kartice se dezinfekuju pre i posle svake transakcije. Međutim, čak i ako kupac plati u gotovini, novac će takođe morati da bude propisno dezinfekovan.
* Portal Franchising.pl, „sestrinski“ portal regionalnog portala Franchising.rs, medijski je partner kampanje #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava).
Priredila:
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...