Najsigurnije je bez direktnog kontakta
Najsigurnije je bez direktnog kontakta / Restorani koji su učestvovali u kampanji sigurne dostave imali su obavezu da naprave posebne tampon-zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposleni.
Četvrtak
19.11.2020.
Minimalan kontakt s klijentima, redovna upotreba dezinficijensa i stalne provere zdravstvenog stanja dostavljača – načela su sigurne dostave hrane. Kako ove principe jedan franšizni sistem primenjuje u praksi?
 

Tokom prvog talasa pandemije i karantina većina ugostitelja morala je brzo da reaguje i osmisli kako će nadoknaditi gubitke zbog skraćenog radnog vremena, odnosno, potpunog zatvaranja lokala. Manji problem su svakako imali ugostitelji s već razvijenom uslugom take away-a i dostave, ostali su mogli da se oslone na industriju koja doživljava procvat i na ovim prostorima – servise za dostavu hrane.

Danas, možemo reći da kurirskim servisima koje nude uslugu dostave hrane na kućnu adresu pandemija koronavirusa nije donela usporavanje. Naprotiv. Nove okolnosti su dodatno doprinele popularizaciji i rastu ovog sektora, na globalnom nivou. Međutim, vanredne okolnosti su zahtevale i vanredne higijenske mere, tako da su i ovi servisi morali da se prilagode epidemijskim protokolima kako bi svojim klijentima garantovali bezbednu dostavu. Prenosimo iskustvo jedne poljske kompanije.

Stava je 2014. pokrenula poslovanje i bila je prvi servis za dostavu hrane u Poljskoj, tržištu sa oko 40 miliona stanovnika. Danas je ne samo najveća gastro-kurirska služba u ovoj zemlji, već i jedna od retkih koja ima razvijenu franšiznu mrežu (28 franšiznih jedinica širom Poljske). S prvim talasom pandemije koronavirusa, Stava je pokrenula kampanju #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava) i zajedno s predstavnicima ugostiteljske industrije i stručnjacima za bezbednost hrane sastavila „Kodeks dobre prakse“, koji je odobrio i Glavni sanitarni inspektorat Poljske. Protokoli koje je Stava usvojila važe sada za sve franšizne partnere koji rade u okviru ovog sistema, a portal Franchising.pl* otkriva kako se oni primenjuju u njihovom svakodnevnom poslovanju.

Pre svega – dezinfekcija

Ipak, sve počinje s edukacijom dostavljača. – Pre početka rada kuriri su morali da prođu detaljan, specijalizovan kurs koji ih je pripremio za rad u trenutnim uslovima. Pre svega, morali su da nauče kako da ispoštuju sve sigurnosne i higijenske postupke pri prevozu obroka od restorana do odredišta – kaže Pavel Aksamit, predsednik kompanije Stava.

Kuriri su, stoga, obučeni da dezinfekuju radni prostor, vozila i opremu koje koriste.

Kako izgleda jedan radni dan dostavljača u uslovima pandemije? Pre nego što pođe po pošiljku, kurir će oprati ruke, staviti masku i zaštitne rukavice, izmeriti temperaturu i ispuniti odgovarajući zdravstveni obrazac. – Sve ovo je potrebno kako bismo obezbedili maksimalnu sigurnost za ljude koji će eventualno doći u kontakt s dostavljačem – naglašava Aksamit.

Kuriri će obratiti pažnju i na to da li je oprema za prenos hrane prethodno dezinfikovana – u tom je slučaju slučaju ona obeležena posebnom nalepnicom. Ako je potrebno, kurir sam dezinfekuje torbe za prenos hrane, najčešće pomoću ozonatora.

Postupak dezinfekcije se primenjuje svakog dana, a dezinfekuje se sva kancelarijska oprema, posebno predmeti koje zaposleni najviše i najčešće koriste, kao što su terminali za plaćanje, kvake, olovke, kartice za gorivo, dokumenti i telefoni, uključujući i lične telefone kurira – objašnjava Aksamit. – Potpuna dezinfekcija se sprovodi i u automobilima: dezinfekuju se ključevi, volan i pojasevi, ali i manje očita mesta poput poklopca za gorivo, ručne kočnice, menjača, dugmića za svetla ili klima-uređaj – dodaje on.

...bezbedno preuzimanje

Lanac sigurne dostave ne sme biti ugrožen ni tokom dva ključna procesa u isporuci obroka – pri preuzimanju hrane iz restorana i dostave potrošaču.

Odgovorne kurirske službe dosledno primenjuju protokole koji su razvijeni i verifikovani u sistemu HACCP-a usled nove pretnje virusom SARS-Cov-2. Revizijom sistema smo omogućili uvođenje pojačanog higijenskog režima i prilagođavanje protokola. Jedan od elemenata je i beskontaktna dostava iz restorana do kupca, koja se sastoji od što manjeg kontakta kurira s osobljem iz restorana i kupaca, uz održavanje strogog higijenskog režima – kaže Joanna Terelak-Subramanian, mikrobiolog i ekspert za bezbednost hrane, tvorac platforme HACCP Online.

Restorani koji su učestvovali u kampanji sigurne dostave imali su obavezu da naprave posebne tampon-zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposleni. Radnik restorana naručenu hranu odnosi na za to određeno mesto. Čim osoba napusti ovo mesto, kurir preuzima obrok, stavlja ga u dezinfikovanu torbu koja je dizajnirana ne samo da održava optimalnu temperaturu jela, već i da ga higijenski štiti. Zahvaljujući ovom postupku, kurir izbegava direktan kontakt s osobljem restorana.

...i bezbedna dostava

Radi sigurnosti, kuriri ne bi trebalo da ulaze u zgrade – najbolje je ako klijent izađe napolje i pokupi obrok s mesta dogovorenog s kurirom. Cilj je da se što manje koriste liftovi i zajednička stepeništa. Život se, međutim, često odvija po neplaniranom scenariju i dogodi se da kurir mora da uđe u zgradu. Bitno je samo da u tom slučaju obavezno nosi zaštitnu masku i rukavice.

Ako je narudžbina već plaćena onlajn, dostava je potpuno beskontaktna i sigurna, zbog čega se ovaj oblik plaćanja i najviše preporučuje. Međutim, ako se plaćanje izvrši i pouzećem, najbolje bi bilo da kupac plati karticom. Aparati za kartice se dezinfekuju pre i posle svake transakcije. Međutim, čak i ako kupac plati u gotovini, novac će takođe morati da bude propisno dezinfekovan.

* Portal Franchising.pl, „sestrinski“ portal regionalnog portala Franchising.rs, medijski je partner kampanje #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava).

Priredila:


POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.