Bezbedna dostava hrane

Tokom prvog talasa pandemije i karantina većina ugostitelja morala je brzo da reaguje i osmisli kako će nadoknaditi gubitke zbog skraćenog radnog vremena, odnosno, potpunog zatvaranja lokala. Manji problem su svakako imali ugostitelji s već razvijenom uslugom take away-a i dostave, ostali su mogli da se oslone na industriju koja doživljava procvat i na ovim prostorima – servise za dostavu hrane.
Danas, možemo reći da kurirskim servisima koje nude uslugu dostave hrane na kućnu adresu pandemija koronavirusa nije donela usporavanje. Naprotiv. Nove okolnosti su dodatno doprinele popularizaciji i rastu ovog sektora, na globalnom nivou. Međutim, vanredne okolnosti su zahtevale i vanredne higijenske mere, tako da su i ovi servisi morali da se prilagode epidemijskim protokolima kako bi svojim klijentima garantovali bezbednu dostavu. Prenosimo iskustvo jedne poljske kompanije.
Stava je 2014. pokrenula poslovanje i bila je prvi servis za dostavu hrane u Poljskoj, tržištu sa oko 40 miliona stanovnika. Danas je ne samo najveća gastro-kurirska služba u ovoj zemlji, već i jedna od retkih koja ima razvijenu franšiznu mrežu (28 franšiznih jedinica širom Poljske). S prvim talasom pandemije koronavirusa, Stava je pokrenula kampanju #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava) i zajedno s predstavnicima ugostiteljske industrije i stručnjacima za bezbednost hrane sastavila „Kodeks dobre prakse“, koji je odobrio i Glavni sanitarni inspektorat Poljske. Protokoli koje je Stava usvojila važe sada za sve franšizne partnere koji rade u okviru ovog sistema, a portal Franchising.pl* otkriva kako se oni primenjuju u njihovom svakodnevnom poslovanju.
Pre svega – dezinfekcija
Ipak, sve počinje s edukacijom dostavljača. – Pre početka rada kuriri su morali da prođu detaljan, specijalizovan kurs koji ih je pripremio za rad u trenutnim uslovima. Pre svega, morali su da nauče kako da ispoštuju sve sigurnosne i higijenske postupke pri prevozu obroka od restorana do odredišta – kaže Pavel Aksamit, predsednik kompanije Stava.
Kuriri su, stoga, obučeni da dezinfekuju radni prostor, vozila i opremu koje koriste.
Kako izgleda jedan radni dan dostavljača u uslovima pandemije? Pre nego što pođe po pošiljku, kurir će oprati ruke, staviti masku i zaštitne rukavice, izmeriti temperaturu i ispuniti odgovarajući zdravstveni obrazac. – Sve ovo je potrebno kako bismo obezbedili maksimalnu sigurnost za ljude koji će eventualno doći u kontakt s dostavljačem – naglašava Aksamit.
Kuriri će obratiti pažnju i na to da li je oprema za prenos hrane prethodno dezinfikovana – u tom je slučaju slučaju ona obeležena posebnom nalepnicom. Ako je potrebno, kurir sam dezinfekuje torbe za prenos hrane, najčešće pomoću ozonatora.
– Postupak dezinfekcije se primenjuje svakog dana, a dezinfekuje se sva kancelarijska oprema, posebno predmeti koje zaposleni najviše i najčešće koriste, kao što su terminali za plaćanje, kvake, olovke, kartice za gorivo, dokumenti i telefoni, uključujući i lične telefone kurira – objašnjava Aksamit. – Potpuna dezinfekcija se sprovodi i u automobilima: dezinfekuju se ključevi, volan i pojasevi, ali i manje očita mesta poput poklopca za gorivo, ručne kočnice, menjača, dugmića za svetla ili klima-uređaj – dodaje on.
...bezbedno preuzimanje
Lanac sigurne dostave ne sme biti ugrožen ni tokom dva ključna procesa u isporuci obroka – pri preuzimanju hrane iz restorana i dostave potrošaču.
– Odgovorne kurirske službe dosledno primenjuju protokole koji su razvijeni i verifikovani u sistemu HACCP-a usled nove pretnje virusom SARS-Cov-2. Revizijom sistema smo omogućili uvođenje pojačanog higijenskog režima i prilagođavanje protokola. Jedan od elemenata je i beskontaktna dostava iz restorana do kupca, koja se sastoji od što manjeg kontakta kurira s osobljem iz restorana i kupaca, uz održavanje strogog higijenskog režima – kaže Joanna Terelak-Subramanian, mikrobiolog i ekspert za bezbednost hrane, tvorac platforme HACCP Online.
Restorani koji su učestvovali u kampanji sigurne dostave imali su obavezu da naprave posebne tampon-zone za preuzimanje obroka – to je ili prostorija potpuno odvojena od restorana ili mesto na sigurnoj udaljenosti od prostora u kojem borave zaposleni. Radnik restorana naručenu hranu odnosi na za to određeno mesto. Čim osoba napusti ovo mesto, kurir preuzima obrok, stavlja ga u dezinfikovanu torbu koja je dizajnirana ne samo da održava optimalnu temperaturu jela, već i da ga higijenski štiti. Zahvaljujući ovom postupku, kurir izbegava direktan kontakt s osobljem restorana.
...i bezbedna dostava
Radi sigurnosti, kuriri ne bi trebalo da ulaze u zgrade – najbolje je ako klijent izađe napolje i pokupi obrok s mesta dogovorenog s kurirom. Cilj je da se što manje koriste liftovi i zajednička stepeništa. Život se, međutim, često odvija po neplaniranom scenariju i dogodi se da kurir mora da uđe u zgradu. Bitno je samo da u tom slučaju obavezno nosi zaštitnu masku i rukavice.
Ako je narudžbina već plaćena onlajn, dostava je potpuno beskontaktna i sigurna, zbog čega se ovaj oblik plaćanja i najviše preporučuje. Međutim, ako se plaćanje izvrši i pouzećem, najbolje bi bilo da kupac plati karticom. Aparati za kartice se dezinfekuju pre i posle svake transakcije. Međutim, čak i ako kupac plati u gotovini, novac će takođe morati da bude propisno dezinfekovan.
* Portal Franchising.pl, „sestrinski“ portal regionalnog portala Franchising.rs, medijski je partner kampanje #bezpiecznedowozy (bezbedna dostava).
Priredila:
POGLEDAJTE ČLANKE

Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
NAJČITANIJE

Šesta regionalna konferencija "Rizici novog doba i održivost: let u nepoznato" biće održana 5. juna 2025.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...