Od mikrobilja do obilja
Danijela i Nenad Ratkov iz Starčeva pokraj Pančeva su svoju životnu filosofiju zdrave ishrane želeli da podele i sa drugim ljudima. Poslednje dve godine su od ljubavi prema mikrobilju, klicama, sokovima od žitnih trava, koje su i sami koristili u ishrani, došli do brenda Grina, „skockanog“ da se nađe na polici bilo kog marketa. Danas se pod imenom Grina prodaje oko 25 proizvoda, a uskoro će ta paleta biti i veća jer neumorno istražuju i obogaćuju ponudu. Napravili su i sajt www.budite-zdravi.rs na kojem se mogu pronaći brojne informacije o blagodetima mikrobilja, klica, sokova od žitnih trava, mleka od žitarica, ali i kupiti ovi proizvodi.
– U životu sam uvek radio nešto novo i razvio sam nekoliko projekata koji su podrazumevali stvaranje nečega što ne postoji. Gajenje mikrobilja i klica nije revolucionarno. Ljudi se sve više okreću zdravom načinu života i ishrani, tako da naša odluka da napravimo od ovoga posao nije bio romantični polet – kaže Ratkov za portal www.sveonovcu.rs
Nenad, mašinski inženjer, radeći za kompanije iz različitih grana, stekao je veliko iskustvo u organizaciji, vođenju posla i prodaji. Poslovni život ga je vodio kroz banke, osiguranje, firme koje su više-manje bile oslonjene na poljoprivrednu proizvodnju. Kad pogleda unazad, shvata da je zapravo uvek posredno ili neposredno bio „povezan sa zemljom“. Ceo svoj život proveo je u Starčevu, na dedovini na kojoj se odvajkada vredno radilo i na kojoj su se sticale radne navike, kojima sada uči i svoja dva sina Viktora i Relju.
Njegova supruga Danijela, iako gradsko dete, oduvek je volela da uzgaja biljke u saksijama, a posebno ju je interesovala zdrava ishrana, još kad to nije postao opšti trend u svetu. Zavolevši Nenada, zavolela je i život u selu. Diplomirani hemičar po vokaciji, sve svoje stečeno znanje sada primenjuje u kreiranju novih Grina proizvoda. Uz to, Danijela svoje znanje prenosi i na školarce jedne osnovne i jedne srednje škole, gde predaje hemiju.
A zašto baš klice i mikrobilje?
Mikrobilje i klice u sebi imaju od 10 do 100 puta više hranjivih sastojaka nego odraslo povrće. Šaka ovog bilja često zamenjuje čitavu vanglu zrelog povrća. A priznaćete, nije lako pojesti činiju povrća. Zamislite, zatim, da jedete luk – vlašac, unesete sve njegove hranjive sastojke, a od neprijatnog zadaha ni traga. Cvekla je izuzetno zdrava, ali njen zemljani ukus odbija mnoge. Klice i mikrobilje cvekle imaju sve što cvekla ima, sem zemljanog ukusa. A priprema je laka – malo maslinovog ulja i nekoliko kapi limuna ili jabukovog sirćeta. I 50 grama ovog bilja dnevno sasvim je dovoljno da organizam dobije brojne hranjive sastojke. Grina u ponudi ima 13 vrsta klica (alfalfa, brokoli, više vrsta rotkvi, ječam, sočivo, pasulj, pšenica, soja) i 9 vrsta mikrobilja (rukola, slačica, brokoli, suncokret, kineska i japanska rotkva, grašak, kres salata, sango daikon rotkava).
Napravili su i sokiće od žitnih trava: ječma, pšenice i spelte, koji neverovatno podižu energiju. – Prijatelji me često pitaju odakle mi toliko energije, a ja im šaljivo odgovaram da sam na „travama“. Ovi sokovi neverovatno podižu energiju, preporučuju se zdravim ljudima, ali i onima koji imaju zdravstvene probleme. Sokovi od žitnih trava nazivaju se „zelena krv“ jer su toliko bogati hlorofilom, kao što je krv bogata hemoglobinom – kaže Ratkov.
Jedna bočica soka je za zdrave ljude dovoljna za nedelju dana. Interesantno je da su oni ove sokiće spakovali i u pakovanja u jednoj dozi da bi ih ljudi lakše konzumirali. Opet, osluškujući svoje kupce i potrebe savremenog načina života.
Danijela je osmislila i mleko od ovsa, a u ponudi su i mleka od šest vrsta žitarica, prosa, spelte, ječma i čokoladno mleko od žitarica. U ove proizvode stavljaju samo prirodne šećere koji su potrebni organizmu, poput javorovog sirupa, melase, ječmenog slada i suvog voća (urmi, kajsija, grožđa…). Nikako običan rafinisani šećer.
– Pre nego što smo svoje proizvode ponudili tržištu, dugo smo sve pripremali. Istraživali smo i pravili najbolju podlogu za bilje. Posmatrali smo kako bilje raste. Stvarali idealne uslove jer je važno stovoriti optimalno svetlo i temperaturu. Danijela je veoma sistematična, što je naučila kroz rad u laboratoriji – kaže Nenad.
Proizvode mogu da obezbede tokom cele godine, dakle, nema sezonalnosti, što je veoma važno za održivost posla. Ciklusi proizvodnje su kratki, za klicle je potrebno do dve nedelje, a za mikrobilje od 2 do 4 nedelje. – Mi ne forsiramo rast, biljka raste na zemlji i uzima iz nje sve što joj je potrebno – objašnjava Nenad.
No, ne zaustavljaju se na osvojenim proizvodima, već neprestano istražuju. Danijela, na primer, pokušava da napravi mleko od dikokuma, stare žitarice, starije od spelte, koja je sad veoma popularna, a koja je, pri tom, i slađa. Sasvim je izvesno da će u Grini biti još mnogo noviteta.
Kako do Grine?
Svoje proizvode isporučuju na kućnu adresu ili šalju brzom poštom.
– Napravili smo i upitnik od 102 pitanja koji nam omogućava da ljudima preporučimo šta bi im najviše odgovaralo – kaže Ratkov.
Njihova ciljna grupa jesu žene od 25 godina do 60 godina. One, kako kaže, imaju svest da brinu o porodici i uglavnom kupuju za ostale članove. – Naša ideja od samog početka je bila da se naši proizvodi ne koriste forme radi, za dekoraciju, već da ih koriste ljudi koji imaju potrebu i želju da ih uvrste u svakodnevnu ishranu. Zato smo i naš sajt nazvali budite-zdravi, a ne po imenu našeg brenda. Koristeći sajt, ali i druge kanale komunikacije – elektronske knjige, tutorijale, želimo da ljudima ponudimo kompletne informacije o prednostima zdrave ishrane i ovoj hrani koju mi pravimo. U narednom periodu želimo i da organizujemo u Starčevu edukativne radionice, da ljude obučimo da sami gaje bilje – priča Nenad.
Kupci za njih saznaju uglavnom preko društvenih mreža. Danijelina sestričina je napravila Instagram profil koji je doveo dobar deo kupaca. Sada već mnogi dolaze preko preporuke.
– Prošao sam kroz silne obuke i edukacije iz prodaje – preporuka je najbolja reklama. Jedan od sledećih koraka je da ovi proizvodi postanu deo drugih kanala prodaje. Radimo sa jednom prodavnicom zdrave hrane u Beogradu. Danijela trenutno radi na prirodnom konzerviranju sokova i mleka kako bi se produžio rok trajanja. Trenutno je u fazi testiranja. To bi nam omogućilo da uđemo i u veće lance, ali i da izvozimo, što nam je takođe jedan od ciljeva – kaže Nenad.
Šta je važno da bi posao uspeo?
Pre nego što krenete u neki projekat, važno je da što više stvari definišete, isproveravate u interakciji sa ljudima – svojim prijateljima, porodicom, rodbinom, savetuje Nenad.
– Posao mora da se postavi strukturno na ispravan način, da budete konzistentni u onome što radite i da znate s kim treba da komunicirate. Mi smo definisali ciljnu grupu, pravac u kojem želimo da se razvijamo i držaćemo se naše ekspertize. Radimo isključivo žitarice. Morate da budete dosledni u onome što radite, bilo šta što je lažno ljudi će prepoznati – kaže Nenad Ratkov.
Na tržištu je teško, kako kaže, naći svoje mesto. Ako ste jedini, onda morate da objasnite ljudima zašto neko treba da kupuje vaš proizvod. Ako imate konkurenciju, onda morate da budete drugačiji.
– Sjajno je što postoji konkurencija, jer znači da postoji još neko ko objašnjava ljudima da je ovo dobro i zdravo. Osim našeg načina proizvodnje, koji je tradicionalan sa modernom tehnologijom, nas razlikuje od drugih i to što se obraćamo individualnim kupcima, dok su drugima uglavnom cilj restorani. Mnogi restorani mikrobilje koriste više kao dekoraciju kojom se maskira ono što je manje zdravo i ljudi to uglavnom sklone umesto da pojedu. To bilje se uglavnom prodaje u saksiji. Čini mi se da smo mi bliži potrošačima, imamo individualan pristup, pakovanja su pripremljena tako da se proizvodi odmah koriste – kaže Nenad.
Grina je porodični posao. Budući da je tek nedavno priča kompletno zaokružena, Danijela i Nenad su zadovoljni dosadašnjim razvojem.
– Moja klinačka želja je bila da u četrdesetima imam svoju firmu. Moj san se polako ostvaruje – kaže Nenad.
POGLEDAJTE ČLANKE
Pre gotovo 15 godina u Srbiji je otvoren franšizni centar za odvikavanje od pušenja po čuvenoj metodi koju je razvio Alen Kar. Dobri rezultati i na hiljade ljudi koji sada žive bez nikotina, omogućili su da ova franšiza u Beogradu radi i dan-danas.
Franšizing je moguć čak i u „osetljivim“ oblastima kao što je psihoterapija. Potvrđuje to i primer Psihološkog savetovališta „Centar“ iz Beograda.
Zašto su usluge nutricionista sve traženije i šta je najveća dobit za primaoce Naturhouse franšize, otkriva Jan Gonda, primalac master franšize za Češku i Slovačku
Prodajna mreža slovenačkog brenda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dve licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Španski Naturhouse, lanac centara specijalizovanih za prodaju dijetetskih preparata i savetovanje o zdravoj ishrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna mreža se i dalje širi.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.