Franšiza za restoran zdrave hrane
Marko Ubović i Bogoljub Miloradović su završili Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja. U trenutku kada se javila ideja da otvore Fitbar, već su posedovali dva kluba za personalne treninge „Black&White“. Privatni posao su pokrenuli još na trećoj godini fakulteta. – Pošto smo Marko i ja u tom periodu radili po ceo dan, a vodili smo računa o tome šta jedemo i kako se hranimo, shvatili smo da imamo veliki problem da nađemo ono što nam odgovara – da obrok bude zdrav, da se ne priprema dugo i da bude pristupačan. Iz tog problema se, zapravo, kod Marka rodila ideja o pokretanju restorana zdrave hrane koju smo dalje zajedno razradili. Želeli smo da zadovoljimo nišu koja nije postojala na tržištu, a uvideli smo da se živi sve brže i da postoji potreba za takvim konceptom – priča Bogoljub.
U novom preduzetničkom poduhvatu pridružio im se i drug Filip Katić, koji je ekonomista po obrazovanju. Prvi Fitbar tri prijatelja otvorila su u novembru 2011. godine na Novom Beogradu u okviru poslovne lokacije 19. avenija. Počeli su u malom prostoru, ali su radili i dostavu i obroke za poneti. Fokusirali su se na poslovni svet i ljude koje su trenirali, a priču su uglavnom promovisali na mikrolokaciji.
U osnovi menija Fitbara jesu zdrave namirnice. – Kada kreiramo jelovnik, vodimo se principom da ono što je zdravo može da bude i ukusno, jer ljudi često imaju predrasude da zdrava hrana nije ukusna. Znali smo da to nije tako. Uz pomoć jednog našeg kuvara, ali i našeg istraživanja i dotadašnjeg znanja, kreirali smo zdrave, ukusne i nutritivno ispravne kombinacije – kaže Marko.
Za doručak se poslužuju sendviči u hlebu od celog zrna žitarica, integralne tortilje, omleti, ovsene kaše, za ručak se mogu izabrati zdrave paste, različiti specijaliteti od mesa, obrok salate, vegetarijanska i veganska jela, a postali su prepoznatljivi i po proteinskim palačinkama i poslasticama, raw kolačima, proteinskim šejkovima, smutijima.
Inovacije u jelovniku za širu publiku
Pre deset godina nije bilo, prema njihovim rečima, tako jednostavno ni napraviti zdrave obroke, jer nisu mogle da se kupe odgovarajuće namirnice. – Tada nisu postojali ni sir ni jogurt sa manje mlečne masti, hleb od celog zrna žitarice je bio „misaona imenica“, a danas je izbor raznovrstan. Sve više raste tražnja ljudi i u ponudi je sve više takvih namirnica. Konstantno proširujemo jelovnik, ali kada uvodimo nova jela, mesecima radimo testiranja, jer želimo da obuhvatimo što veći broj ljudi kojima bi se jelo potencijalno svidelo – kaže Bogoljub.
Nakon što su se i kroz poslovanje uverili da Fitbar ima poklonike, 2015. su otvorili i drugi restoran u Nušićevoj ulici u Beogradu. Kažu da je ta godina bila prekretnica jer su počeli da rade na većoj prepoznatljivosti brenda, ali su napravili i brojne inovacije u jelovniku. Treći lokal je otvoren 2017. u Kajmakčalanskoj ulici, a dve godine kasnije, sele se iz svog prvog lokala u veći prostor, takođe na Novom Beogradu. Svaki restoran ima svoju kuhinju, a hrana se priprema na licu mesta.
– Brend tih godina postaje sve snažniji i mi se okrećemo više restoranskom konceptu, pa nam je bio potreban i veći prostor – kaže Marko i dodaje da smatra da je prednost njihovog koncepta i to što sami praktikuju zdrav način života.
Tržište se u međuvremenu, prema njihovim rečima, mnogo promenilo. – Ljudi sve više vode računa o ishrani. Prošlo je vreme kada se razmišlja: poješću pljeskavicu za 200 dinara ili parče pice za 100 dinara. I tada su ljudi želeli da probaju nešto novo, ali to nije ni približno današnjem broju ljudi. U međuvremenu su i drugi počeli da kopiraju naš koncept, što je nama išlo u prilog, jer smo tako zajedno edukovali ljude i povećavali svest o značaju zdravije ishrane – kaže Filip.
Bez obzira na konstantne novine u jelovniku, ono čega se pridržavaju u Fitbaru jeste da su sve namirnice premijum kvaliteta. – Ugostitelji često greše – počnu kvalitetno, a onda kalkulišu. Nikada nismo pravili kompromis birajući između kvaliteta i profita. Radije idemo na našu štetu kratkoročno, jer znamo da će dugoročno to doneti dobit pošto se naši gosti stalno vraćaju – kaže Filip.
Cenovno su, kako kažu, srednja kategorija – cene su niže od klasičnih restorana, a opet ne mogu da se mere sa restoranima brze hrane.
Uz restoransko usluživanje radili su sve vreme i dostavu koja danas čini oko trećine ukupnog prometa. Taj segment posla ih je „spasio“ i tokom pandemije. Dok su mnogi kretali od nule, razvijali sajt, logistiku, Fitbar je bio spreman za novonastalu situaciju.
Prvi restoran su finansirali uz pomoć kredita, a ostale iz poslovanja. – Uvek reinvestiramo deo profita u dalji razvoj – kaže Bogoljub.
Fitbar danas zapošljava 50 ljudi u tri restorana u Beogradu.
– Kod svake firme je najbitnije trajanje. Nije bitno da si sezonski hit ili hit na dve godine, već da priča traje i da se razvija. Nije cilj da se za nešto sazna preko noći, već da se izgradi na zdravim temeljima – kaže Filip.
Ulazak u franšizing, oprezno drugi put
O franšizingu su počeli da razmišljaju kada im je stigao prvi upit. Čak su i otvorili franšizu u Sarajevu, ali su ubrzo odlučili da prekinu saradnju. – Naše neiskustvo je bila dobra škola. Shvatili smo koliko je franšizing kompleksan i ozbiljan poslovni poduhvat. Izabrali smo pogrešnog primaoca franšize, nismo dobili profesionalni pristup. Primalac se nije pridržavao pravila, samostalno je donosio odluke i odlučili smo da prekinemo saradnju. Nismo se obeshrabrili, upiti su nastavili da stižu, a mi smo, poučeni iskustvom, angažovali i konsultanta kako bismo dodatno sredili poslovanje i bolje se pripremili za ulogu davaoca franšize – objašnjava Bogoljub.
Krajem marta otvorena je franšizna jedinica Fitbara u Mostaru. Primalac je iskusan u preduzetništvu, a restoran je, kako kažu, otvoren na odličnoj lokaciji i na osnovu prva dva meseca rada, veruju da sve ide dobrim tokom.
Ulaganje u zdravu poslovnu priču
Da bi pristupio franšiznom sistemu Fitbara, primalac treba da izdvoji od 10.000 do 15.000 evra za ulaznu franšiznu naknadu, a nakon pokretanja restorana, plaća i mesečnu naknadu od 2,5 odsto prometa. Objekat bi trebalo da ima od 80 do 200 kvadratnih metara i baštu od 25 do 70 sedećih mesta. U zavisnosti od brojnih faktora – kvadrature, da li se Fitbar otvara u lokalu u kojem je bio restoran ili ne – investicija može da se kreće od 40.000 do 100.000 evra. Dobro je da restoran, kako kažu, bude na prometnoj lokaciji ili u centru grada. Veruju da bi Fitbar dobro radio i u tržnim centrima.
– Za koncept Fitbara sasvim je dovoljna pomenuta kvadratura u koju je uključena i kuhinja. Veliki lokali nose sa sobom drastično veće troškove. Uz to, mi ne prodajemo alkohol ili druga komadna pića koja donose veliku zaradu i pokazalo se da je ovo najoptimalnije za naše restorane – kaže Filip.
Ukoliko bi birali idealnog primaoca franšize, onda bi to svakako bio neko sa preduzetničkim iskustvom, a najbolje ako je to iskustvo iz ugostiteljstva. – Ugostiteljstvo je kompleksna delatnost i zato mislimo da to jeste prednost. Takođe, ako primalac živi zdrav život ili je iz sveta sporta. Međutim, primarno je da razume čitav koncept Fitbara, da hoće da se posveti poslu i da ima dovoljno finansija za investiciju. Poželjno je da primalac franšize bude uključen u rad i da ne delegira celokupan posao menadžeru lokala. Želeli bismo da sam primalac zna sve o poslovanju i konceptu Fitbara, da ne bude samo puki investitor – objašnjava Marko.
Filip dodaje da im nije cilj da otvore što više franšiza za što kraće vreme, već da dobro procene kandidate i obezbede stabilan rast. – Neuspešna franšiza je loša reklama za ceo brend. Prošli smo tu školu i zaista želimo da ozbiljno pristupimo izboru kandidata. Mislimo da je najrealnije da u narednih godinu dana otvorimo, eventualno, još jednu franšizu i da tokom tog perioda dodatno radimo na unapređenju našeg poslovanja kako bismo mogli da pružimo što bolju podršku našim budućim primaocima franšize. Najvažnije je da rast bude stabilan i da postojeći objekti ne trpe – ističe Filip.
Bogoljub dodaje da u perspektivi razmišljaju i o evropskom tržištu – prvi korak bi najizvesnije bila Hrvatska, a onda i druge zemlje.
Fitbar će primaocima franšize preneti svo stečeno znanje i dugogodišnje iskustvo. – Naši partneri mogu da računaju na kompletnu podršku – i po pitanju izgleda i rasporeda kuhinje, jelovnika, video-materijala, izgleda enterijera, obuke menadžmenta i radnika, kao i upoznavanja sa procedurama rada i kompletnog programa. Primaocu franšize u Mostaru smo pomogli i prilikom izbora radnika. Radili smo intervjue sa njihovim kuvarima, obavljali video-pozive, selektovali i filtrirali njihove kandidate. Pre zvaničnog otvaranja objekta, zaposleni su došli kod nas na obuku, a mi smo otišli u Mostar da pružimo podršku prilikom otvaranja i dok se svi nisu uhodali – kaže Marko.
Primalac franšize će dobiti i kompletan spisak namirnica koje treba da nabavi, kao i listu dobavljača. – Svi naši dobavljači sa kojima radimo bi postali dobavljači primaoca naše franšiza, osim za one namirnice koje se ne mogu centralizovano nabavljati. Takve bi se nabavljale na lokalnom nivou i pronašli bismo alternativu – kaže Bogoljub.
Vlasnici Fitbara planiraju da formiraju i poseban franšizni tim koji bi se isključivo bavio širenjem mreže i podrškom budućim primaocima franšize. – Početak rada Fitbara je bio zahtevan i težak, bez obzira na to što je ugostiteljstvo uvek izazovno. Tako je i franšiza nešto novo, mora da se razvija postepeno, da ne bismo gubili vreme na neuspehe – kaže Bogoljub.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...