Tržište otvoreno za franšize

Francuska je jedno od najperspektivnijih tržišta kada je franšizing u pitanju – izdvaja se i po broju franšiznih sistema, broju zaposlenih u franšiznom sektoru, ali i povoljnoj poslovnoj klimi, potpori države i finansijskih institucija.
Franšizna industrija u Francuskoj doživela je pravi „bum“ tokom poslednjih deset godina. Istraživanje tržišta pokazuje da je 2010. u Francuskoj bilo 1.477 franšiznih sistema (davalaca franšize), u okviru kojih je poslovao 58.351 primalac franšize. Samo deset godina kasnije, broj franšiznih sistema je porastao na 1.927, dok se broj primalaca franšize uvećao na 78.032. U ukupnom zbiru, pojedinačni primaoci franšize zapošljavaju gotovo 670.000 ljudi. Ovaj porast pokazuje da preduzetnici prepoznaju prednosti franšiznog poslovnog modela, a primećuje se i da je sve više stranih kompanija koje imaju ambiciju da svoje biznise prošire na ovom tržištu.
Ovakav stepen razvoja rezultat je dobre poslovne klime i podrške institucija koje izlaze u susret preduzetnicima zainteresovanim za franšizno poslovanje. Recimo, preduzetnici koji žele da uzmu franšizu mnogo lakše dolaze do bankarskih pozajmica i proizvoda koji omogućavaju nesmetano pokretanje posla. Skoro da nema banke koja ne podržava franšizno preduzetništvo. Osim toga, afirmaciji i jačanju franšiznog sektora aktivno doprinose Francuska franšizna federacija, kao i međunarodni sajam franšiza Franchise Expo Paris, jedan od najvećih i najznačajnijih franšiznih događaja u svetu koji okupi više od 500 davalaca franšiza i privuče više od 35.000 posetilaca.
Francuska ima i dugu tradiciju franšizinga – prvi franšizni koncept pojavio se na tržištu 1929. godine. Bila je to privatna škola Pigier, koja i dan-danas postoji i daje franšize. Naveći broj franšiznih sistema, petina od ukupnog broja, pokriva oblast trgovine. Veliki udeo imaju i fast-food koncepti, kao i sektor usluga za individualne klijente. Zanimljiv je podatak da čak 42% domaćih kompanija ima franšizne jedinice van granica Francuske, a najčešće se šire u zemljama Evrope, Bliskog istoka i severne Afrike.
Modeli širenja
Kad dolaze u Francusku, većina stranih franšiznih sistema se odlučuje za model širenja putem master franšize, što je, generalno, i najzastupljeniji oblik širenja kad franšizni sistemi izlaze van granica domaćeg tržišta. Međutim, Francuska je prilično veliko tržište, i praksa pokazuje da mnogi strani davaoci pribegavaju segmentaciji – naime, retko se kad daje master franšiza ze celu teritoriju Francuske. Mnogo je češći slučaj da se teritorija podeli na pet ili šest oblasti te da se, barem u početku, primaocu master franšize daje licenca samo za jednu oblast (recimo, sever Francuske). Budući da je lakše razvijati biznis i održavati standarde kvaliteta na manjoj teritoriji, ovom segmentacijom se smanjuju rizici poslovanja za obe strane. Ako primalac master franšize postigne zadovoljavajuće rezultate, on može kupiti pravo i za druge oblasti.
Direktni franšizing, odnosno, davanje pojedinačnih (single unit) franšiza praktikuje se u slučaju da davaoci franšize dolaze iz susednih država. Potvrđuju to primeri nekoliko kompanija iz Holandije i Španije koje direktno upravljaju mrežom pojedinačnih primalaca u Francuskoj. Međutim, ovaj model može biti nešto komplikovaniji za davaoca, pogotovo u slučaju gde treba sarađivati s većim brojem primalaca. S druge strane, baš zbog toga što su svest i znanje o franšiznom načinu poslovanja u Francuskoj na zavidnom nivou, davalac, odnosno, primalac master franšize neće imati većih problema da pronađu nove partnere i razviju mrežu na celoj teritoriji.
Ipak, pre nego što krenu u „osvajanje“ Francuske, svim davaocima se preporučuje da urade istraživanje tržišta: ispitaju kolika je potražnja za proizvodima ili uslugama koje pruža franšizni biznis; u kojim mestima i na kakvim lokacija bi biznis imao najveće šanse za uspeh i, najzad, kakve su navike i običaji lokalnih potrošača.
Regulacija i preduzetnička etika
Davaoci franšize koji dolaze u Francusku treba da znaju da franšizno poslovanje u ovoj zemlji nije regulisano posebnim zakonom o franšizingu, već da se ova saradnja uređuje elementima iz francuskog trgovinskog prava. Jedini uslov koji se postavlja davaocu franšize je da mora registrovati svoj zaštitni znak (žig) kako bi i njegovi primaoci franšize mogli poslovati pod istim brendom.
Prema francuskom Code de commerce, davaoci franšize imaju obavezu tzv. predugovornog obaveštavanja, i to najmanje 20 dana pre potpisivanja ugovora o franšizi. Naime, davalac je dužan da dostavi dokument koji sadrži sve ključne podatke, pokazatelje i informacije o brendu, biznisu, bilansu poslovanja, elementima ugovora. Na taj način, primaoci franšize dobijaju tačnu sliku o potencijalu sistema kojem žele da pristupe. Ovaj nivo transparentnosti koji se očekuje od davaoca franšize i odnos poverenja koji treba da izgrade sa budućim partnerima jeste i rezultat posebne poslovne etike koja se neguje među preduzetnicima u Francuskoj, i na to bi trebalo da obrate pažnju svi brendovi koji planiraju da svoj biznis šire na ovom tržištu.
POGLEDAJTE ČLANKE

Preduzetnici koji žele da saznaju sve o franšizi koncepta Edukido te načinima na koji mogu pristupiti ovoj mreži, dobiće besplatnu ulaznicu i priliku da se susretnu s predstavnicima kompanije na Sajmu franšiza u Varšavi.
Bez licenciranja nema franšizinga. I pored toga što su vrlo slični, ova dva modela poslovne saradnje se u nekoliko detalja bitno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Srednjoj i Istočnoj Evropi zakazano je za kraj oktobra. Varšava će ponovo ugostiti više od 150 kompanija koje su u potrazi za budućim poslovnim partnerima – primaocima franšiza.
NAJČITANIJE

„Malac Genijalac“ je brend poznat širom regiona. Na tržištu Severne Makedonije postoji još potencijala za širenje franšizne mreže.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.