Dobrobit za decu i lekcija za mlade

Novi edukativni koncept u Hrvatskoj / Edukido je otvoren početkom septembra 2021. uz školu mentalne aritmetike Malac Genijalac u Varaždinu
Sreda
19.01.2022.
Želela je da se posveti edukaciji dece i pri tom gradi svoj preduzetnički put. Ines Slunjski je napustila državni posao, uzela franšizu i donela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
 

Pronaći svoj put

Ko god se odluči da pokrene sopstveni posao, reći će da je osim želje, volje i ambicije za tu odluku potrebna i određena doza hrabrosti. Ines Slunjski, mlada preduzetnica iz Varaždina, svojim primerom može potvrditi da je to tako, iako priznaje da se i sama isprva odlučila za siguran i uhodan put. Kao diplomirani vaspitač dece ranog i predškolskog uzrasta, kaže da je bilo sasvim prirodno da se nakon školovanja zaposli i posveti radu u vrtiću. – Tu sam, međutim, imala priliku da prepoznam šta su sve potrebe dece, ali i uvidim neke mane sistema. Počela sam da razmišljam šta bih to ja mogla učiniti po tom pitanju – uvodi nas Ines u svoju preduzetničku priču.

Odgovor je naoko bio jednostavan, ali izazovan – ako želi promenu, moraće nešto da preduze sama, čak i ako to podrazumeva da napusti siguran državni posao i pokrene nešto svoje. Ipak, dala se u potragu, istražujući dostupne koncepte iz oblasti edukacije, a posebno programe koji su usmereni na razvoj kognitivnih sposobnosti i veština kod dece. Tako je i došla do škole mentalne aritmetike Malac Genijalac – škole koja je već imala razvijenu mrežu u Hrvatskoj i koja je, pri tom, nudila franšizu. – Jednostavno, javila sam se ondašnjem davaocu franšize, krenuli smo u pregovore. Nakon što smo potpisali ugovor o single unit franšizi, dobila sam ekskluzivno pravo da otvorim i vodim školu Malac Genijalac na području Varaždina – kaže Ines.

Od trenutka u kom je odlučila da uze franšizu do zvaničnog otvaranja škole nije prošlo ni pola godine. – Ako smo na proleće 2019. ušli u pregovore, već u septembru smo bili spremni da počnemo s radom – što je, zapravo, idealno vreme, budući da deca polaze u školu i vraćaju se raznim vannastavnim aktivnostima – objašnjava ona.

Iako ju jesamo pet meseci od početka rada, dočekala pandemija, karanten i opšta neizvesnost, naša sagovornica kaže da su protekle dve godine s Malcem Genijalcem bile uspešne. – Čitava mreža se još za vreme prvog talasa pandemije vrlo brzo reorganizovala. I naša škola u Varaždinu prešla je na onlajn nastavu, odradili smo sve što se od nas kao primalaca franšize očekuje. Već tokom druge godine rada, a posebno nakon drugog upisnog roka u februaru 2021, sve se ustabililo, tim se uhodao i sve je nekako došlo na svoje mesto. Našu školu je u tom trenutku pohađalo skoro 200 dece, tako da smo mogli reći da je to zaista postao dobro uhodan posao – objašnjava Ines.

Upravo u tom periodu, sa nešto malo slobodnog vremena u životu, kako kaže, i saznanjem da bi ponudu postojeće škole bilo dobro proširiti, Ines Slunjski počinje da razmišlja o uzimanju još jedne franšize.

Edukido stiže u Hrvatsku

– Tražila sam čime bih mogla da upotpunim ponudu, a da to ipak bude neka malo drugačija vrsta edukacije, kakve do sada nije bilo u Hrvatskoj! – kaže Ines.

Naišla je na informacije o Edukidu, franšiznom konceptu iz Poljske, koji se izdvaja po svojim originalnim edukativnim radionicama s LEGO kockama, namenjenim deci od tri do 12 godina. – Poslala sam upit i vrlo brzo – što moram da naglasim – uspostavila kontakt i dobila povratne informacije. To mi je bilo dovoljno da zatražim sastanak i razjasnim neka dodatna pitanja o uslovima saradnje. Naravno, ti prvi sastanci i pregovori morali su biti organizovani onlajn, da bismo u maju 2021. ipak uspeli da odemo u Poljsku i tamo, na licu mesta, vidimo kako se odvija nastava i kako čitav sistem funkcioniše. Odmah sam odlučila da ćemo uzeti franšizu – priseća se Ines.

Edukacija primaoca i instruktora bila je već zakazana za jul. – Od tih sedam dana, koliko je predviđeno za obuku, četiri dana je bilo za instruktore, gde sam čak i ja kao primalac franšize učestvovala. Bez obzira što neću biti u nastavi, primalac mora biti adekvatna zamena. Naredna tri dana bila su rezervisana samo za obuku primaoca franšize, gde se, zapravo, prolaze svi aspekti poslovanja kako bi franšizer od prvog dana mogao samostalno da radi – objašnjava Ines.

– Doduše, sa nama je to možda išlo malo lakše, jer sam ja već u poslu, poznajem pravila franšizne saradnje i jako dobro znam kako stvari funkcionišu. Ipak, puno toga sam naučila u Poljskoj, što ću sada moći da prenesem na lokalni nivo, budući da sam, u ovom slučaju, primalac master franšize. To podrazumeva sasvim drugačiju vrstu znanja i obaveza – pojašnjava ona.

Po pravilu, prvi zadatak „mastera“ je otvaranje prve poslovnice.

Ines Slunjski je otvorila Edukido početkom septembra 2021. u okviru svoje postojeće škole Malac Genijalac u Varaždinu. – Ovoga puta je svakako bilo mnogo lakše, jer smo već imali rešeno pitanje prostora. Samo je trebalo razdvojiti učionice – dodaje kroz smeh ona.

Podrška od A do Š

Bez obzira na iskustvo, obuku i preneto znanje, primalac franšize uvek može da računa na podršku davaoca – za savet, rešenje nedoumica, poboljšanje sistema. – Što se tiče Edukida, oni su apsolutna podrška u svakom delu poslovanja. Naravno, mi smo dobili i svakodnevno možemo da koristimo Operativni priručnik za franšizere, gde je opisan svaki aspekt: sve što treba znati o menadžmentu, marketingu, prodaji, ali i o biranju instruktora, idealnim kandidatima, načinu na koji treba voditi intervju, dogovarati saradnju... – kaže Ines.

Pored toga, od davaoca su dobili i osnovne setove LEGO paketa – alat bez kojeg se u Edukidu ne može raditi – kao i sve nastavne materijale te poseban priručnik za instruktore, sa detaljnim objašnjenjima i scenarijima za izvođenje radionica. – Doslovno, u tom je priručniku opisano sve od A do Š, tako da se instruktori u bilo kom trenutku mogu pripomoći ili podsetiti šta i kako treba raditi – pojašnjava naša sagovornica.

Širenje pre očekivanog

Drugi zadatak „mastera“ je razvoj mreže škola na teritoriji čitave države, što podrazumeva pronalaženje novih primalaca single unit franšize. „Master“ je, zapravo, lokalni davalac franšize i ima obavezu da pruži obuku i podršku novim franšiznim partnerima, podseća Ines Slunjski.

Nakon pokretanja prve škole i uhodavanja posla, i sama će krenuti u potragu za preduzetnicima koji bi želeli da otvore i vode centar Edukida. – Davalac iz Poljske, istina, ne očekuje da počnemo sa širenjem mreže u prvoj godini poslovanja, jer je njima najvažnije da se ustabili rad prvog centra, da prođemo „dečje bolesti“ kako bismo kasnije bili punopravna podrška svojim franšizerima – kaže Ines, ali dodaje da su iznenađenja uvek moguća. – Koliko god bilo neverovatno, već imamo nekoliko konkretnih upita za franšizu. U pregovorima smo za jednu od dve škole, tako da smo polako počeli i sa širenjem – otkriva ona.

U tom procesu, Ines će sigurno zainteresovanima za franšizu odgovarati i na jedno od osnovnih pitanja – zašto je pokretanje Edukida dobra poslovna prilika? – Profitabilno je – brzo odgovara Ines. – Tačnije, ono što se uloži vrlo brzo se vrati, ukoliko sve, naravno, ide predviđenim tokom – pojašnjava ona.

– Osim toga, zanimljivo je i korisno! Ipak, naglašavamo da ovo nije igra, već edukacija. I roditelji to prepoznaju, vide koliko naše radionice pozitivno utiču na decu, svesni su da dobijaju nešto više, da deca počinju drugačije koristiti LEGO kocke – umesto čiste igre i zabave, počinju da razmišljaju, stvaraju... Mi ne pripremamo decu za ocene, nego ih pripremamo za život, za budućnost. I što je najvažnije, da izađu van okvira, a ne da se guraju u isti kalup – ukazuje Ines na kvalitet programa.

Smatra da je klima na tržištu upravo vrlo povoljna za ovakve vrste koncepta. – Vannastavne aktivnosti, u bilo kom obliku, zaista su potrebne i korisne, pogotovo ako se ima na umu da je klasični obrazovni sistem krut i zatvoren za promene. Činjenica je da je sve više roditelja koji imaju potrebu da pošalju dete na neku dodatnu aktivnost – kaže ona i napominje da je to još jedan razlog zbog kojeg se isplati uzeti ovu franšizu.

O kvalitetu rada i programa škola Malac Genijalac i Edukido za sada dosta govori broj polaznika, ali i broj preporuka. – Iako se reklamiramo preko interneta i putem lokalnih medija, primećujemo da najveći broj novih učenika dolazi jer su od drugih čuli jako lepe reči o nama. Sad već doslovno imamo i liste čekanja za iduće upisne rokove, a nije zanemarljiv ni broj dece koja u isto vreme pohađaju programe obe škole – kaže, s dozom ponosa, naša sagovornica.

Uz osnovne edukativne radionice, Edukido nudi i tematske proslave rođendana te jednokratne radionice, tako da čak i deca koja nisu stalni članovi mogu povremeno da dođu u školu i tako se upoznaju s programima. Za vreme praznika, organizuju se i dnevni kampovi.

Uspeh je u dobroj organizaciji

Kada je pitaju kako uspeva da u isto vreme vodi dva koncepta, Ines kroz smeh kaže: – Za sada uspešno!

– Edukido je još uvek fokusiran na područje Varaždina, ali očekujem da će biti izazovno jednom kad počnem intenzivnije prodavati franšize. Kad se razvoj zahukta te kad bude veći broj škola, sigurno ću postaviti menadžera škole u Varaždinu, a ja ću se posvetiti razvoju franšizne mreže. Za „mastera“ je to ipak prioritet – kaže Ines i dodaje da se ne plaši budućnosti. – Imam jako dobru ekipu u školi na koju se uvek mogu osloniti, tako da sve skupa dobro funkcioniše – pojašnjava ona.

Pored toga što je menadžerka škole i što po potrebi „uskače“ kao zamena, Ines je zadužena za upis i komunikaciju s roditeljima. Tim koji, pak, stoji iza ove uspešne priče čine još i tri učiteljice koje rade u školi mentalne aritmetike i dva instruktora koja su zadužena za Edukido. Ines ističe da na rentabilnost poslovanja svakako utiče i to što se nastava odvija svaki dan – programi škola smjenjuju se po danima. Predavanja su uglavnom u popodnevnim satima, vikendom su rezervisani jutarnji termini, a rođendani se organizuju po dogovoru.

Nijedna prepreka nije nepremostiva

Pandemija koronavirusa je uzdrmala čitav svet i njene uticaje je bilo gotovo nemoguće izbegnuti.
– Svi su se primaoci Malca našli u istoj neprilici, tako da smo jedni drugima bili više-manje moralna podrška. Pokušali smo da u najkraćem mogućem roku izvučemo što više možemo iz te situacije. Kroz dva-tri dana uspeli smo da pređemo na onlajn nastavu, čekajući prvu priliku da se vratimo u škole. Čak i tada smo radili u malim grupama i individualno, jer smo želeli da ispoštujemo sve mere, iako su naše grupe i inače male. Mi se, zapravo, i sad držimo u svim okvirima i nemamo nikakvih problema – objašnjava Ines.

Što se podrške iz centrale Edukida tiča, potvrđuje da je komunikacija besprekorna, da su vrlo ažurni, da brzo odgovaraju i rešavaju probleme. – Ako nam nešto od materijala nedostaje, sve dolazi u roku od dan-dva – kaže ona.

Jedan od prvih uslova za saradnju s Edukidom bilo je poznavanje engleskog jezika. – Nekome bi to možda bila ozbiljna prepreka, ja, na sreću, nisam imala taj problem. Bitno je da o toj potencijalnoj prepreci budući primaoci franšize iz Hrvatske neće uopšte morati da brinu –  oni će biti upućeni na saradnju sa mnom, a sve materijale potrebne za vođenje posla i nastave već smo preveli na hrvatski jezik – kaže Ines Slunjski.

Sreća prati hrabre

Ines Slunjski ima tek 26 godina. Ako se uzme u obzir da je biznis pokrenula s 24, kada većina njenih vršnjaka nije ni završila fakultet, može se slobodno izvesti vrlo laskava ocena o njenom duhu, posvećenosti i ambicijama. Jesu li ovakvi primeri inspiracija za mlade? Koliko je preduzetništvo uopšte poželjno?

– Vidim da ima mladih koji bi hteli da nešto naprave sami, ali im fali taj jedan, poslednji korakAko imaju ikakve ideje, ako imaju volje, mlade ljude treba što pre ohrabriti da se ne zadržavaju u državnom sistemu – smatra Ines.

– Naravno, čeka ih niz prepreka, finansije su sigurno jedna od najvećih, iako danas u Hrvatskoj postoje i podsticaji države, krediti za mlade... Klima u društvu je, jednostavno, još uvek takva da se mladi ne ohrabruju da pokrenu svoje biznise. Srećom, imala sam nekog ko je prepoznao moj potencijal i dao mi vetar u leđa, koji mi je bio potreban u trenutku kada sam morala da donesem odluku da se okušam u preduzetništvu.

– I moja majka je mislila da je čista ludost što napuštam posao u državnom sistemu, posao koji je stalan i siguran do penzije. A ja sam rekla: baš u tome je problem! Zar ću se zatvoriti i idućih 45 godina raditi jedno te isto? Da, trebalo je hrabrosti, možda i ludosti, ali sam morala probati. Kad ću, ako ne sad! – odlučna je Ines.

Izazov, ali i zadovoljstvo

Kao jedan od najuspješnijih primalaca franšize Malac Genijalac u Hrvatskoj, Ines je u junu 2021. organizovala i prvo državno takmičanje u mentalnoj aritmetici. Učestvovalo je više od stotinu dece iz svih krajeva Hrvatske, koja su se takmičila u tri starosne grupe i dve kategorije: pismeni deo i mentalni deo. „Malci“ iz Varaždina osvojili su čak 15 medalja.

– U tom trenutku mi je organizovanje jednog takvog događaja delovalo kao preveliki poduhvat, kao da idem glavom kroz zid. Međutim, ispalo je veoma dobro i danas sam baš ponosna i zadovoljna tim projektom – kaže Ines.


Ines Slunjski, primalac franšiza Malac Genijalac i Edukido