Dizajn i funkcionalnost / Pažljivo osmišljene, uređene i dizajnirane, kafeterije Meron su odraz funkcionalnosti i potrebe da mušterija doživi posebno iskustvo
Četvrtak
31.03.2022.
„Ako želite biti najbolji, potrebna su vam najbolja znanja i prakse“, kaže Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca kafeterija Meron
 

Potražnja za vrhunskom šoljicom kafe odavno se ne smatra hirom pojedinca, već potrebom velikog broja potrošača koja se u današenje vreme ne može zanemariti. Tržište specialty kafe, crnog napitka vrhunskog kvaliteta, poslednjih deset godina doživljava pravi bum u Evropi i gotovo da ne postoji tržište koje se ne može pohvaliti kafeterijama s ponudom vrhunske kafe. Meron, brend nastao 2015. u Klužu, danas je poznat širom Rumunije, a bio je jedan od prvih koji je na domaćem tržištu ponudio širok izbor specialty kafe. – Kao što postoje ljudi koji vole popiti čašu dobrog vina, tako sve više nailazimo na ljude koji zaista žele da uživaju u šoljici izvrsne kafe – kaže Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca Meron.

Britanski Independent je nedavno objavio članak u kojem tvrdi da Kluž, drugi najveći grad u Rumuniji, ima „coolest café culture“ u Istočnoj Evropi, markirajući Meron kao „obaveznu destinaciju“ za turiste i putnike koji su u potrazi za dobrom kafom. O razvoju speciality kafe u Rumuniji i želji kompanije da putem franšize proširi mrežu kafeterija širom Evrope i Bliskog istoka, razgovarali smo s Krinom Čočan.

Koliko kafeterija trenutno imate? Koliko je među njima franšiznih?

U ovom trenutku imamo 20 kafeterija. Deset je u vlasništvu kompanije, a ostalih 10 u rukama primalaca franšize. U ovaj posao smo ušli kao početnici u branši, ali smo želeli da se oprobamo i sami uverimo kako to izgleda voditi biznis u ugostiteljstvu – zbog toga i danas imamo veliki broj kafeterija u svom vlasništvu.

Uskoro otvaramo lokal u Sibinju, izuzetno lepom, istorijskom i kulturnom središtu Rumunije.

Trenutno sam u Temišvaru, gde pripremamo otvaranje naše prve kafeterije u tom gradu. Nadgledamo arhitektonske i dizajnerske radove jer želimo da budemo sigurni da se sve izvodi prema planu i standardima. Za nas je to imperativ! U suprotnom, naši baristi ne bi bili zadovoljni. Kafeterija ne može biti samo lep radni prostor, već mora biti i funkcionalan.

Što se tiče proizvodnje i prodaje pržene kafe, trudimo se da optimizujemo sve što smo do sada uradili jer niko od nas, osnivača, nije imao prethodnog iskustva u ovoj oblasti – tako da smo po tom pitanju sve morali da učimo „od nule“. Da, imali smo iskustva kao preduzetnici, ali smo vrlo malo znali o specialty kafi kada smo otvarali prvi lokal. Sve smo učili iz početka – ravijali procedure za prženje kafe, recepte i program obuke za bariste. Posetili smo nebrojeno mnogo festivala kafe, različitih događaja, konvencija, takmičenja, boravili smo na plantažama kafe, učili i upijali najbolje od onog što postoji – jer smo želeli da budemo najbolji u ovoj industriji.

U čemu je tajna dobro pržene kafe?

Sve počinje s proizvodom. Nabavljamo najbolja zrna kafe direktno od farmera i ponosni smo što neke od njih lično poznajemo. Zapravo, upravo sam se vratila iz Paname, gde smo posetili neke od naših starih partnera, ali i krenuli u potragu za novim dobavljačima, budući da planiramo širenje mreže. Ovo je bio važan potez menadžmenta.

Inače, imamo sopstvenu pržionicu, tako da možemo da kontrolišemo kvalitet zrna kafe i način na koji se ona prže. Naš profil prženja je veoma lagan, više podseća na nordijski stil u „izvlačenju“ ukusa jer se tako značajnije ističe poreklo kafe. Skoro svakog dana imamo testiranje kvaliteta kafe – coffee cupping.

Jednostavno, pokušavamo da dobijemo najbolju moguću kafu. Potvrda toga je i povećanje broja porudžbina iz drugih specijalizovanih kafića. Našu kafu u zrnu su čak počele da poručuju i kafeterije iz Francuske i Severne Evrope, a imamo i nekoliko partnera iz Istočne Evrope. Lepo je kad dobijete takve povratne informacije, jer smo u poslednjih nekoliko godina zaista bili fokusirani na taj segment.

Pored kvalitetne kafe, po čemu se još Meron izdvaja od drugih lanaca?

Mislim da je u pitanju kombinacija kvaliteta proizvoda, znanja naših barista, njihove stalne obuke i načina na koji komunikaciramo i promovišemo brend. Imamo strogu politiku po ovim pitanjima. Ako odete u Meron, nećete pronaći baristu koje ne zna poreklo kafe ili recepte.

Shvatam da može izgledati kao da imamo stroge procedure i pravila, ali u isto vreme, naše kolege razumeju da ako želite da budete najbolji, morate imati najbolje znanje i praksu. U ovoj industriji, nije dovoljno pritisnuti dugme i pustiti da kafa teče. Nama su kupci i njihovo iskustvo veoma važni. Zbog toga je toliko važno imati najbolji proizvod i najviši stepen znanja i obuke.

Kojoj se demografskoj grupi Meron „obraća“?

Rekla bih da su to mladi, obrazovani, aktivni ljudi. Ljudi koji brinu o tome šta jedu i piju jer je to njihov stil života. Naša kafa ne spada u najjeftinije, jer su zrna koja kupujemo zaista kvalitetna. Jednostavno, za najkvalitetniju kafu morate da platite. A naši kupci razumeju da ne plaćaju samo kvalitetan proizvod, već i iskustvo.

Ulažemo u sticanje znanja i iskustva naših barista. Investiramo u lokale, radimo sa dizajnerima i arhitektama. Koristimo samo najbolju opremu za kafu. Na ovaj način, za naše mušterije, Meron je doživljaj.

Kad pričamo o franšiznom širenju, za koja ste tržišta ili gradove posebno zainteresovani?

Veoma smo zainteresovani za neke od većih gradova u Evropi.

Tokom pandemije je bilo problema sa zatvaranjem granica, što je usporilo razvoj na međunarodnom planu. Međutim, vodimo već nekoliko razgovora, zainteresovani smo za razvoj i u drugim delovima Evrope. Trenutno smo fokusirani na Veliku Britaniju, Severnu Evropu, Španiju, Austriju, pa čak i Dubai – jer primećujemo da tamo sve više raste interesovanje za specialty kafe.

Šta su kratkoročni, a šta dugoročni ciljevi kompanije?

Uvek smo govorili da je u redu praviti planove – ali nismo previše strogi po pitanju ostvarenja, jer život ne funkcioniše uvek tako. Lepa strana preduzetništva je što možete da radite šta želite, kada želite i da poslujete sa kim god hoćete. Dakle, trudimo se da ovo obećanje održimo sebe radi.

Prvo, želimo da konsolidujemo naše prisustvo u Rumuniji – otvorićemo dve nove kafeterije, kao što sam već i spomenula, plus, otvaramo još dve u Bukureštu. Želimo da budemo sigurni da su sve lokacije koje imamo optimizovane, da rade dobro i imaju dobar menadžment.

Dugoročno, želimo da budemo prisutni u Evropi – cilj je pet ili šest velikih gradova. Drugi cilj je da na teritoriji cele Evrope povećamo prodaju naše pržene kafe u zrnu.


Krina Čočan, partnerka u kompaniji i direktorka za poslovni razvoj lanca Meron / „Dugoročno, želimo da budemo prisutni u Evropi – cilj je pet ili šest velikih gradova. Drugi cilj je da na teritoriji cele Evrope povećamo prodaju naše pržene kafe u zrnu.“

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.