Sa terena do franšize
Nije retka pojava da profesionalni sportisti nakon povlačenja „sa terena“ pokrenu sopstveni biznis. Kako ste se odlučili za gastronomiju?
Nakon što sam stavio tačku na karijeru profesionalnog tenisera, moja porodica i ja smo se okrenuli iznajmljivanju privatnog smeštaja na Tatrama i otvorili sopstveni pansion. Brzo sam zavoleo rad sa ljudima, često sam radio za šankom i razgovarao s gostima. Tako sam počeo da stičem „gastronomsko“ iskustvo i pre McDonald's-a. Trenutak odluke je došao kada smo usled pandemije bili primorani da zatvorimo biznis na osam meseci. Mnogi moji prijatelji, koji takođe rade u restoranskom biznisu, našli su se u problemima, svi smo sastavljali kraj s krajem... Međutim, primetili smo da su redovi i dalji bili prilično dugi ispred McDonald's-a. Negde u to vreme sam i naišao na objavu u medijima da McDonald's traži primaoce franšize* u Slovačkoj. Prijavio sam se i posle godinu dana obuke dobio priliku da otvorim i vodim svoj Mek.
Šta je presudno uticalo na odluku da uzmete franšizu McDonald's-a?
Postojala su dva glavna razloga za to. Prvo, McDonald's je jedan od najjačih brendova u Slovačkoj, i to ne samo u oblasti gastronomije, već i generalno. Drugi razlog je taj što smo vodili pansion na Tatrama, a živeli u Bratislavi. Četiri sata vožnje do tamo i četiri nazad. Zato sam sebi često govorio da bih voleo da imam nešto svoje, ali malo bliže. I McDonald's mi je to omogućio.
Pre nego što postane deo McDonald's-a, primalac franšize prođe godinu dana obuke, tokom koje radi na svakoj od pozicija u restoranu. To znači da se, između ostalog, radi i za kasom i čisti restoran. Kakvo je bilo Vaše iskustvo?
Imao sam sreće da radim uz odličan tim iz McDonald's-a u kojem sam prolazio obuku. Zaista sam se radovao poslu i govorio da bih se rado zaposlio tamo, samo da nisam primalac franšize na obuci. Naravno, obuka je veoma složena. Nisam očekivao da ću morati toliko da se krećem posle izlaska iz profesionalnog sporta (smeh). Čak sam izgubio 11 kilograma tokom te godine. A jeo sam u restoranu svaki dan, tako da, to što se priča da hrana u McDonald's-u definitvno goji je mit (smeh).
Šta vam je bilo najteže tokom tog procesa?
U početku sam mislio da sam savršen kandidat za franšizu. Imao sam međunarodno iskustvo, poznavao biznis i gastronomiju, a još uvek sam bio mlad i pun energije. Da sam bio na njihovom mestu, definitivno bih izabrao sebe (smeh). Ali, tokom čitavog tog procesa, neizvesnost je bila psihički teška, jer nisam pouzdano znao koji ću restoran/lokaciju dobiti, pod kojim uslovima i kada će se to dogoditi.
Profesionalni teniseri verovatno imaju potpuno drugačiji raspored i dinamiku rada od biznismena. Šta je za Vas bila najveća promena?
Uočavam da sam dosta promenio opšti stav prema poslu. Naime, tenis je izrazito individualan sport i sve što sam radio radio sam za sebe. Bio sam fokusiran isključivo na sebe. U poslu, s druge strane, radi se u timu i za tim. Radim tako da moje osoblje i gosti budu zadovoljni. Tako je „ja“ postalo „mi“. Osećao sam da imam veliku obavezu prema mušterijama i zaposlenima, budući da sam preuzeo postojeći restoran koji je već imao svoju bazu stalnih potrošača. Moj cilj je bio da osete pozitivnu promenu.
Iza sebe imate veliki globalni brend. U čemu je sve prednost, pogotovo kad uzmete u obzir trenutnu ekonomsku situaciju?
Svi primaoci franšize se u ovom trenutku suočavaju i bore s inflacijom, dok cene sirovina i energenata ekstremno rastu. U isto vreme, trudimo se da naši zaposleni to što manje osete i da posao i dalje bude isplativ. Kao najveću prednost vidim to što imamo redovne kupce. McDonald's je veoma popularan u Slovačkoj. Naši kupci su lojalni brendu, što znači da je poslovanje dobro ustrojeno. Ne može nam se desiti da čekamo tri sata da neko uđe da jede. Ranije, dok sam vodio restoran u okviru pansiona, promet je bio vrlo neravnomeran. Nekad ljudi dolaze, nekad ne, i u poređenju s tim je sjajno. Ovo je predvidljiv i popularan biznis.
Kakve inovacije McDonald's planira u bliskoj budućnosti?
McDonald's je fokusiran na kupce i naš cilj je da svima pružimo što prijatnije iskustvo. Trudimo se da idemo u korak sa trendovima i napredujemo ne samo u ponudi, već i u inovacijama i digitalizaciji. McDonald's-ovi restorani nove generacije imaju već model samouslužnog naručivanja sa digitalnih kioska, prilagođavanje proizvoda ukusu kupaca i niz usluga koje su fokusirane na kupca. Ubrzavamo uslugu i procese koji ne utiču na kvalitet naših usluga ili proizvoda.
Zanimljivo je da se pri planiranju izgradnje novih McDonald's-ovih lokala očekuju veći troškovi za IT sistem nego za kuhinjsku opremu, koja je, međutim, tehnološki veoma napredna. Nastavićemo u tom pravcu – bilo da su to narudžbine putem mobilnog telefona ili za preuzimanje sa pick up point-a, gde kupac može da naruči hranu preko mobilnog dok sedi za stolom, koju ćemo mu mi doneti, ili može da naruči unapred od kuće i samo dođe da nas da je preuzme.
_____
* Za razliku od zemalja ovog regiona u kojima McDonald's posluje isključivo preko jednog ekskluzivnog partnera, koji je zadužen za razvoj na čitavom tržištu, u Slovačkoj se američki lanac širi davanjem tzv. pojedinačnih – single unit – franšiza. Na taj način, veći broj preduzetnika (pojedinačnih primalca franšize) dobija priliku da otvori i vodi restorane ovog američkog brenda. Po istom principu McDonald’s posluje u Češkoj te Poljskoj. (prim.nov.)
POGLEDAJTE ČLANKE
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...