U ovom trenutku smo fokusirani na to da otvorimo 10 poslovnica u Beogradu. Očekujemo da taj posao završimo do sredine 2014. kada ćemo početi da tražimo korisnike franšiza u Beogradu i ostalim gradovima Srbije.
(foto: Drossos Chrysanthou i David Sztabholz, predsednik 5asec-a)
Sreda
03.04.2013.
Šta ih je prijatno iznenadilo, a šta razočaralo, kakvi su prvi rezultati poslovanja i planovi širenja franšizne mreže 5asec-a, teme su o kojima priča Drosos Hrisantu.
 

Hemijsko čišćenje u Srbiji je decenijama uglavnom bio porodični posao. Mušterije su svoje komade odeće nosili „na doterivanje” u male radnje u komšiluku. Tako je bilo do sredine prošle godine kada je na srpskom tržištu počeo da posluje jedan od najvećih franšiznih sistema u toj oblasti – francuska kompanija 5asec. Još na samom početku u kompaniji su najavili snažnu ekspanziju. Da li se nešto promenilo u njihovim planovima, kada će zainteresovani primaoci moći da uzmu franšizu i kada će poslovanje pokrenuti u ostalim zemljama regiona - neka su od pitanja na koja odgovara Drosos Hrisantu, direktor Dry Clining Services Holding-a, kompanije koja je primalac master franšize za tržište Rumunije, Srbije i svih država bivše SFRJ.

Osam meseci ste u Srbiji. Kako ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima? Čime ste pozitivno iznenađeni, a šta Vas je, eventualno, razočaralo?

Prve reakcije naših klijenata su veoma dobre. Primetili smo da su usluge hemijskog čišćenja klijentima u Beogradu veoma bliske i da ih koriste u velikoj meri. To je dodatno učvrstilo naše namere da nastavimo sa planom širenja i otvaranjem 20 radnji u Srbiji, u naredne tri godine. S druge strane, ekonomska situacija utiče na nizak broj donetih artikala na čišćenje po klijentu, što je direktna posledica slabe kupovne moći stanovništva.

Kakva je kultura potrošača u Srbiji po pitanju biznisa kojim se bavite? Koju vrstu usluga, od široke palete koju nudite, najviše koriste Beograđani?

Hemijsko čišćenje čini 60 odsto prometa, dok preostalih 40 odsto otpada na vlažno čišćenje i dodatne usluge.

Prema Vašim procenama, da li se Beograđani radije odlučuju da garderobu nose na hemijsko čišćenje u poznati lanac kao što je Vaš ili im brend nije važan? Ko su Vaši najčešći klijenti? Ima li segmentacije tržišta u tom pogledu?

Tržište hemijskog čišćenja u Srbiji je veoma segmentirano i uglavnom se sastoji od malih, skromno predstavljenih porodičnih radnji. Naš utisak je da ljudi u Srbiji poštuju internacionalne brendove, ali su u isto vreme veoma zahtevni u pogledu kvaliteta koji očekuju od nekog internacionalnog brenda.

Na početku poslovanja procena je bila da se jedna 5asec radnja može otvoriti na 75.000 stanovnika. Da li su te procene i dalje takve?

Naše poslednje procene su, ipak, nešto drugačije. Nakon upoznavanja tržišta zaključili smo da je najefikasnije otvoriti jednu radnju na 100.000 stanovnika.

Kakvi su dalji planovi za Srbiju u pogledu otvaranja franšiznih radnji i radnji u sopstvenom vlasništvu? Koliko ima zainteresovanih za franšizu? Da li su u tom pogledu ispunjena Vaša očekivanja?

U ovom trenutku smo fokusirani na to da otvorimo 10 poslovnica u Beogradu. Očekujemo da taj posao završimo do sredine 2014. kada ćemo početi da tražimo korisnike franšiza u Beogradu i ostalim gradovima u Srbiji. Kada uzmemo u obzir činjenicu da na tržištu Srbije poslujemo tek osam meseci, veoma smo zadovoljni dosadašnjim brojem zainteresovanih.

Kompanija Dry Cleaning Services Holding je nosilac master franšize za tržišta Rumunije i sve zemlje bivše Jugoslavije! Za sada ste prisutni samo u Rumuniji i Srbiji. Kakvi su planovi za zemlje regiona? Da li ćete i tamo prvo otvoriti radnju u sopstvenom vlasništvu, a zatim ponuditi franšizu?

Naš plan je da se do kraja godine fokusiramo na tržište Srbije, nakon čega ćemo preći na sledeću zemlju u regionu. Model poslovanja u ostalim državama će najverovatnije biti veoma sličan modelu kakav je implementiran u Srbiji.

Možete li nam uporediti tržište Rumunije i Srbije u ovom biznisu? Koje su sličnosti, a koje razlike?

Postoje dve glavne razlike koje bih istakao. Kao što sam već napomenuo, stanovnici Srbije veoma dobro poznaju uslugu hemijskog čišćenja, samim tim što je tradicija te usluge u Srbiji duga 40 godina. To nije slučaj sa Rumunijom gde je hemijsko čišćenje prilično nova usluga za većinu populacije. Međutim, u Rumuniji je ekonomska situacija bolja, i broj donetih artikala odeće po klijentu značajno je veći nego u Srbiji, zbog čega su i naši rezultati poslovanja tamo značajno bolji.

Šta Vas najviše muči u poslovanju u Srbiji?

Nepregledne i suvišne birokratske procedure kreiraju najviše problema.