Ideja o vlastitom lancu gostionica nastala je pre oko 14 godina, a cilj je bio jednostavan: povećati kulturu ispijanja piva. Hteli smo da pokažemo da pivo može da se popije i negde drugde, a ne samo u lokalima najniže cenovne kategorije. To je u početku imalo snažan marketinški efekat, a za ovih 14 godina Potrefená Husa je izrasla u uspešan poslovni projekat.
David Petrik
Ponedeljak
10.06.2013.
Kako je pre osam godina reč „franšiza” i u Češkoj zvučala gotovo pogrdno, a kako su danas ljudi svesni da je franšizing povezan sa kvalitetom i uređenim sistemom priča David Petrik iz Staropramena.
 

Još pre 14 godina češka pivara Staropramen počela je da razvija mrežu svojih gostionica, koje su se pod istim imenom i brendom širile u tri formata - kao Potrefená Husa restorani, Sport barovi ili Beerpoint. Koncept se odavno širi i kroz franšizu, a o njegovom razvoju i poslovanju kompanije, novinarka češkog portala Franchising.cz razgovarala je sa Davidom Petrikom, menadžerom koncepta.

Kakva je bila prošla poslovna godina za koncept Potrefená Husa?

Moram da istaknem da smo prošlu godinu završili sa 8 % rasta u odnosu na 2011. U vreme kad tržište ugostiteljstva u Češkoj doživljava određen pad, za nas je ovo veoma pozitivna poruka. I mi smo ponosni na to. Otvorili smo četiri nova objekta, što je takođe prevazišlo sva naša očekivanja. Trenutno imamo 29 objekata u Češkoj i jedan u Slovačkoj. Svaki od tri postojeća formata koji se razvijaju pod brendom Potrefená Husa ima svoje specifične karakteristike, uključujući i lokaciju na kojoj se nalazi. Beerpoint je idealan za tržne centre, restorane najčešće otvaramo u gradskim centrima, posebno u starim delovima grada, dok format "sportskog bara" širimo po manjim gradovima i naseljima.

Šta je po vašem mišljenju zaslužno za rast koji ste postigli?

Jedan od važnih faktora je, svakako, promena u ponašanju kupaca u oblasti ugostiteljstva u celini. Moram da priznam da se sećam perioda od pre nekih osam godina, kada je reč „franšiza” gotovo zvučala pogrdno, što je bila i posledica opšteg neznanja o franšizi. Mislilo se da je to nešto nepoznato, skupo, neopipljivo i bezlično. Danas su ljudi neuporedivo više svesni da je franšizing povezan sa kvalitetom i uređenim sistemom.

Zatim, sve veći broj ljudi shvata da za svoj novac želi da dobije što veći kvalitet. Ovaj trend je očito podstaknuo neke aspekte poslovanja. Mediji podižu svest i uče ljude kako da cene vrednost svog novca, kao i šta je to što žele da dobiju kad odu u restoran. Po mom mišljenju, to je jedan od razloga zašto smo profitirali na ovom trendu. Ljudi danas zaista razmišljaju gde i za šta troše svoj teško zarađeni novac. Pre toga, samo mali broj je obraćao pažnju na kvalitet. Danas su mušterije daleko izbirljivije. A tome, zaista, doprinose i ovakve, kvalitetne i konceptualizovane kompanije, kao što je Potrefená Husa.

Pored velike uloge samog tržišta, možemo li reći da je sam brend Staropramen zaslužan za rast popularnosti, proširenje i dobre rezultate koncepta Potrefená Husa?

Naravno. Naše pivo i specijalne ponude su još jedna stvar koja nam je pomogla da privučemo veći broj gostiju i da skrenemo pažnju na sebe i čitav koncept. S druge strane, stalno sprovodimo sezonske akcije. Tokom godine uradimo i po 12 promocija. Cilj nam je da gostu razvijemo taj osećaj da se ponuda stalno menja, ali i da pokažemo da za njih uvek imamo nešto posebno. Takođe je važno i da smo u velikoj meri uspeli da održimo isti nivo cena. Ako treba da sumiram sve u par reči, rekao bih da danas, jednostavno, imamo vrlo snažan brend, sofisticiran koncept, veliki broj marketinških aktivnosti i kvalitetne partnere među našim primaocima franšize.

Zašto je Staropramen pokrenuo ovaj projekat?

Ideja o vlastitom lancu gostionica nastala je pre oko 14 godina, a cilj je bio jednostavan: povećati kulturu ispijanja piva. Hteli smo da pokažemo da pivo može da se popije i negde drugde, a ne samo u lokalima najniže cenovne kategorije. To je u početku imalo snažan marketinški efekat, a za ovih 14 godina Potrefená Husa je izrasla u uspešan poslovni projekat.

Zašto ste se odlučili za franšizni model širenja mreže?

Jedan od razloga je zato što nismo želeli da pivara Staropramen bude vlasnik i ugostiteljskih lokala i da, samim tim, snosi sve poslovne rizike koji proističu iz vođenja restorana. Mi smo primarno bili i uvek ćemo biti - proizvođači piva. Stoga smo potražili partnere koji bi nam pomogli da pokrenemo prvi restoran i uspostavimo mrežu. To nam je dalo mogućnost da budemo fleksibilniji i da pokrenemo više takvih projekata odjednom.

Kakvi su vam planovi za dalje širenje?

Širenje velikih razmera je završeno. Čini nam se da smo sve grane posla dobro razvili. Trenutno se fokusiramo na poboljšanje postojeće mreže. Naravno, ne isključujem neki novi projekat. Ako naiđemo na interesantnu poslovnu priliku koja isključuje poslovni rizik, i uz dobrog partnera na savršenoj lokaciji, ne vidim zašto ne bismo otvorili još jedan restoran. Ali, za sada, ne planiramo „masovno“ širenje. Pre će to biti sporadična proširenja. Već smo pokrili sve gradove u kojima smo želeli da budemo i uglavnom su to mesta sa više od 60.000 stanovnika. Odustali smo od širenja po manjim mestima, jer se u tom slučaju morate prilagoditi lokalnim navikama i kupovnoj moći stanovnika, što našim partnerima ne bi moglo da garantuje brz povraćaj investicije. To bi znatno snizilo cenu proizvoda, što bi vodilo smanjenju kvaliteta sirovine, ali i broja zaposlenih i slično.

Kako izgleda idealni primalac vaše franšize?

Percepcija o tome ko je idealan primalac Potrefena Husa franšize za ovih 14 godina se postupno promenio. U suštini, to je neko ko bi bio posvećen poštovanju pravila po kojima naši restorani rade. Na početku saradnje, svi se drže ovih pravila. Međutim, vremenom, mnogi od primalaca požele da razviju i dodaju svoje poslovne ideje. Od iskustva samog davaoca franšize zavisi koliko će uspeti da spreči primaoca da promeni izvorni koncept. Danas, nakon negativnih iskustava iz prošlosti, znamo da želimo partnera koji već imao iskustva u ovoj branši. Za nas je idealan model po kome jedan primalac vodi više restorana, tako da težimo tome da smanjimo broj partnera, ali ne i broj objekata. Trenutno, na 30 lokacija imamo 15 partnera kojima u potpunosti verujemo i koji su spremni da šire mrežu, jer znaju da će im to doneti profit. Za nas je, dakle, idealan partner onaj koji već zna da vodi posao i restoran i koji će znati da podeli rizik, jer se u protivnom saradnja neće završiti dobro. Partner bi, takođe, morao da ima preduzetničkog duha. Bez toga, teško da bi mogao bilo šta da postigne.

Delovi intervjua preuzeti sa češkog portala Franchising.cz. Intervju u celosti objavljen je ovde.