Recepturu i naziv sladoleda Häagen-Dazs smislio je 1961. poljskih emigrant Ruben Mattus, koji je u Njujorku vodio porodičnu prodavnicu sladoleda još od 1921. Danas, proizvodi brenda Häagen-Dazs dostupni su u više od 70 zemalja širom sveta.
Petak
19.07.2013.
Za uspešnu franšizu potrebno je mnogo više od zvučnog imena brenda. Od tri ekskluzivne franšizne prodavnice Häagen-Dazs sladoleda u Poljskoj, ostala je samo jedna.
 

Iza neobičnog naziva Häagen-Dazs koji – po rečima samog tvorca – ne znači ništa, ali dobro zvuči, stoji jedan od najpoznatijih brendova sladoleda na svetu.
Međutim, kao i u svakoj povesti o preduzetništvu, iza velikih brendova odvijala se istorija malih, porodičnih biznisa koji su se razvili iz ideje i na snazi vere i rada jednog preduzetnog pojedinca.

Kada je 60-ih godina prošlog veka, poljski emigrant Ruben Mattus počeo da prodaje sladoled po originalnoj porodičnoj recepturi, i to samo u odabranim prodavnicama u Njujorku, pod brendom tajanstvenog imena mogla su da se kupe samo tri ukusa: vanila, čokolada i kafa.

Ono što je unelo razliku u ponudu na tada malom tržištu bilo je insistiranje da čokolada od koje se sladoled pravi bude crna čokolada iz Belgije, a vanila – sa Madagaskara. Pedantnost i insistiranje na kvalitetnim sastojcima dali su, u krajnjem ishodu, „karakterističan i bogat“ ukus Häagen-Dazs sladoledu, što je, sasvim prirodno, privuklo i stvorilo veliki broj vernih mušterija.

Svetsku popularnost i prisustvo na više od 70 tržišta u svetu, Häagen-Dazs, zapravo, duguje promišljenoj poslovnoj odluci svog tvorca, koji je 1983. pristao da brend proda korporaciji The Pillsbury Company, koja je 2001. prešla u vlasništvo jedne od najvećih konditorskih korporacija u Americi – General Mills.

Tako je 2007, posle skoro 90 godina, Häagen-Dazs stigao i u zemlju porekla svog tvorca – Poljsku. Međutim, romantična povest Häagen-Dazs brenda, u Poljskoj je, izgleda, ozbiljno uzdrmana.

Od tri ekskluzivne franšizne prodavnice, trenutno radi samo jedna.

U početku, distribucija sladoleda je poverena lokalnoj kompaniji Salesmen Polska, koja je trebalo da razvije prodajnu mrežu i podigne svest o brendu. – U 2010, kada sam završio svoj deo projekta, proizvod je mogao da se kupi u oko 300 prodavnica, a brend je dobio i prestižnu nagradu Superprodukt Świata Kobiety – kaže Tomasz Jesionek iz komapnije Salesmen Polska.

Plan razvoja je bio ambiciozan. Kompanija je želela da pokrene od 30 do 50 franšiznih jedinica za prodaju sladoleda. U najboljem scenariju, planirano je da se otvori do 150 prodavnica na „najprestižnijm lokacijama“. Iako do prodaje prvih franšiza nije morala da čeka dugo, kompanija, jednostavno, nije uspela da ostvari planove.

Tri radnje su otvorene u Varšavi. Od samog početka dve su poslovale s dobitkom, a treća je, zbog nesretnog izbora lokacije, ubrzo zatvorena. Međutim, nedavno je i jedna od preostale dve morala privremeno da „zatvori vrata“, jer se tržni centar u kom je smeštena – renovira. Neizvesno je da li će primalac franšize uspeti da dobije prostor po istim uslovima zakupa.

Niz otežavajućih okolnosti se tu ne završava. Recimo, sam uslov za pristup franšiznoj mreži se tokom vremena promenio – investicija za pokretanje Häagen-Dazs franšize je postala suviše visoka za lokalne preduzetnike. Da bi otvorio klasičnu prodavnicu od 60 kvadratnih metara, potencijalni primalac treba da izdvoji najmanje 125.000 evra. Iako Häagen-Dazs ne naplaćuje redovne naknade ili naknade za marketing, samo za ulaznu naknadu treba izdvojiti 25.000 evra.

Moram da priznam da su Häagen-Dazs sladoledi među najboljima na tržištu, jer se još uvek prave po tradicionalnim receptima, sa jajima i slatkom pavlakom. Iskreno, i sam s vremena na vreme kupujem njihov sladoled – kaže Radoslaw Charubin, vlasnik Lody Bonano, poljske konkurentske kompanije koja takođe proizvodi sladoled i poslovanje širi kroz franšizu. – Cena, međutim, deluje zastrašujuće za prosečnog potrošača – dodaje on.

Čak ni cena najjeftinijeg Häagen-Dazs sladoleda nije dovoljno niska – za sladoled na štapiću treba izdvojiti oko 2,5 evra, što je, doduše, samo nešto više u odnosu na druge poznate brendove, ali je ipak tri puta skuplje od prosečne cene za sladoled te vrste.

***

Previsoka cena proizvoda i manjak sluha za specifične uslove lokalnog tržišta, zaista mogu da budu odlučujući faktori za neuspeh koncepta. Ponekad ni reputacija, ni veličina, ni snaga sistema nisu dovoljni za održanje poslovanja i nije mali broj sistema koji se na kraju povuku. Nažalost, kod ovakvih slučajeva, veliki brendovi retko da osete bilo kakav značajniji potres. Ipak, gubitak makar i najmanjeg tržišta, trebalo bi da bude opomena i poziv na preispitivanje i prilagođavanje koncepta uslovima baš tog i takvog tržišta.

Izvor: Franchising.pl


NAJČITANIJE

Definicija franšizinga /12.10.2012.

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.

Sa jakim brendom napred /14.04.2024.

Bračni par Gordana i Saša Perić iz Subotice postali su primaoci Mobile Outfitters franšize, specijalizovane za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona i drugih uređaja visokokvalitetnim folijama, u avgustu 2023. godine.

Franšizne asocijacije /26.11.2014.

Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.

Neobična cvećara Maje Bohosjevič /02.11.2016.

– Pomirili smo se s tim da ćemo u ovaj posao bar jedno vreme morati da dodatno ulažemo novac. Na sreću, to se do sada nije desilo! – kaže Maja Bohosjevič, poznata poljska glumica, koja je s verenikom pre nekoliko godina u Varšavi otvorila luksuznu cvećaru Flower Store

Mesto gde se sreću nauka i zabava /01.03.2024.

„Naučna kuhinjica“ je jedinstven koncept edukativnih radionica koje pružaju deci priliku da istražuju, eksperimentišu i stiču znanja iz sveta prirodnih nauka na zabavan i kreativan način. Šta je potrebno za pokretanje franšize?

POPULARNO NA FORUMU

Papa John's osvaja Kinu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Više od italijanskog restorana

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Knedle stižu u Zagreb

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Riblji delikatesi i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Nova franšiza u susedstvu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Pizza Hut budućnosti

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

2 komentara
poslednji 25.01.2022.