Američki san lanca brze hrane

Na otvaranje novih restorana se najčešće odlučuju postojeći primaoci franšize Subway-a. Sama činjenica da su spremni da otvore više od jednog restorana svedoči o privlačnosti koncepta.
Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi
Petak
23.08.2013.
Prva poslovnica Subway-a je otvorena pre skoro pola veka u SAD-u. Danas, imaju skoro 40.000 restorana u svetu, od toga 4.000 u Evropi.
 

Često pišemo o velikim franšiznim sistemima - pored McDonald's-a, Subway prednjači po broju objava, ne bez razloga. Ovi američki giganti su, ako se tako sme reći, zvezde u svetu franšiza. Uostalom, poznato je da slavni privlače veću pažnju i da se svaki potez pomno prati. U ovom slučaju, ta pozornost je potrebna i opravdana - na primerima velikih uče mali sistemi, uspeh velikih je motivacija za manje. Jednostavno, i zbog činjenice da skoro svi sistemi imaju slične početke - izrasli iz malih sredina, pokrenuti u okviru skromne porodične manufakture ili kao radnja "iz komšiluka".

Tako se prva prodavnica sendviča pod imenom Pete's Super Submarines pojavila 1965. u državi Konektikat u Sjedinjenim Američkim Državama. Ta mala, lokalna prodavnica koju je otvorio tek svršeni srednjoškolac Fred DeLuka već 1968. će postati poznata kao Subway. Sa 1.000 pozajmljenih dolara i prilikom da zaradi novac za studije medicine, DeLuka je uz pomoć prijatelja odlučio da izgradi mrežu lokala u kojima će prodavati danas tako poznate sendviče sa povrćem i mesom u vekni sveže pečenog hleba.

Prvu franšizu prodali su 1974. godine.

Pola veka kasnije

Subway danas upravlja franšiznom mrežom od oko 40.000 restorana u 102 zemlje sveta. Iako je velika većina u Sjedinjenim Američkim Državama, samo u Evropi posluje tačno 4.000 restorana. Poslednji, "jubilarni" restoran u Evropi otvoren je nedavno u glavnom gradu Rumunije - Bukureštu.

- Franšizu Subway-a uglavnom uzimaju kompanije koje žele da svoje poslovanje prošire novim uslugama - najčešće su to benzinske pumpe i supermarketi. Međutim, na otvaranje restorana se obično odlučuju i postojeći primaoci franšize Subway-a. Sama činjenica da su spremni da otvore više od jednog restorana svedoči o privlačnosti koncepta. Pošto su već u tom poslu, vrlo dobro znaju šta treba učititi i kakvi su izgledi za razvoj i uspeh - kaže Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi.

Nedavno smo pisali o planovima Subway-a da se proširi na što više tržišta u srednjoj i istočnoj Evropi. Trenutno, posluju u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Rusiji, Mađarskoj. Ove godine najavljuju ulazak na tržišta Slovenije i Gruzije, a u planu je i razvoj mreže u Ukrajini i Kazahstanu.

Subway-a, za sada, nema ni u jednoj zemlji ovog regiona. Kompanija se 2004. godine pojavila u Hrvatskoj, ali je posle pet godina poslovanja zatvorila sve svoje restorane. U to vreme, primalac franšize nije bio spreman da govori o razlozima neuspeha, a do danas je ostalo nejasno šta je kompaniju dovelo do povlačenja sa tržišta Hrvatske.

Popularnost ovog lanca brze hrane, na globalnom nivou, nije dovedena u pitanje, naprotiv. Uz širenje mreže restorana, povećava se i broj vernih mušterija. Najnoviji obožavatelj Subway-a je i slavni fudbaler Pele, koji je početkom avgusta imenovan za ambasadora ovog brenda u svetu.