Američki san lanca brze hrane
Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi
Često pišemo o velikim franšiznim sistemima - pored McDonald's-a, Subway prednjači po broju objava, ne bez razloga. Ovi američki giganti su, ako se tako sme reći, zvezde u svetu franšiza. Uostalom, poznato je da slavni privlače veću pažnju i da se svaki potez pomno prati. U ovom slučaju, ta pozornost je potrebna i opravdana - na primerima velikih uče mali sistemi, uspeh velikih je motivacija za manje. Jednostavno, i zbog činjenice da skoro svi sistemi imaju slične početke - izrasli iz malih sredina, pokrenuti u okviru skromne porodične manufakture ili kao radnja "iz komšiluka".
Tako se prva prodavnica sendviča pod imenom Pete's Super Submarines pojavila 1965. u državi Konektikat u Sjedinjenim Američkim Državama. Ta mala, lokalna prodavnica koju je otvorio tek svršeni srednjoškolac Fred DeLuka već 1968. će postati poznata kao Subway. Sa 1.000 pozajmljenih dolara i prilikom da zaradi novac za studije medicine, DeLuka je uz pomoć prijatelja odlučio da izgradi mrežu lokala u kojima će prodavati danas tako poznate sendviče sa povrćem i mesom u vekni sveže pečenog hleba.
Prvu franšizu prodali su 1974. godine.
Pola veka kasnije
Subway danas upravlja franšiznom mrežom od oko 40.000 restorana u 102 zemlje sveta. Iako je velika većina u Sjedinjenim Američkim Državama, samo u Evropi posluje tačno 4.000 restorana. Poslednji, "jubilarni" restoran u Evropi otvoren je nedavno u glavnom gradu Rumunije - Bukureštu.
- Franšizu Subway-a uglavnom uzimaju kompanije koje žele da svoje poslovanje prošire novim uslugama - najčešće su to benzinske pumpe i supermarketi. Međutim, na otvaranje restorana se obično odlučuju i postojeći primaoci franšize Subway-a. Sama činjenica da su spremni da otvore više od jednog restorana svedoči o privlačnosti koncepta. Pošto su već u tom poslu, vrlo dobro znaju šta treba učititi i kakvi su izgledi za razvoj i uspeh - kaže Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi.
Nedavno smo pisali o planovima Subway-a da se proširi na što više tržišta u srednjoj i istočnoj Evropi. Trenutno, posluju u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Rusiji, Mađarskoj. Ove godine najavljuju ulazak na tržišta Slovenije i Gruzije, a u planu je i razvoj mreže u Ukrajini i Kazahstanu.
Subway-a, za sada, nema ni u jednoj zemlji ovog regiona. Kompanija se 2004. godine pojavila u Hrvatskoj, ali je posle pet godina poslovanja zatvorila sve svoje restorane. U to vreme, primalac franšize nije bio spreman da govori o razlozima neuspeha, a do danas je ostalo nejasno šta je kompaniju dovelo do povlačenja sa tržišta Hrvatske.
Popularnost ovog lanca brze hrane, na globalnom nivou, nije dovedena u pitanje, naprotiv. Uz širenje mreže restorana, povećava se i broj vernih mušterija. Najnoviji obožavatelj Subway-a je i slavni fudbaler Pele, koji je početkom avgusta imenovan za ambasadora ovog brenda u svetu.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...