Američki san lanca brze hrane

Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi
Često pišemo o velikim franšiznim sistemima - pored McDonald's-a, Subway prednjači po broju objava, ne bez razloga. Ovi američki giganti su, ako se tako sme reći, zvezde u svetu franšiza. Uostalom, poznato je da slavni privlače veću pažnju i da se svaki potez pomno prati. U ovom slučaju, ta pozornost je potrebna i opravdana - na primerima velikih uče mali sistemi, uspeh velikih je motivacija za manje. Jednostavno, i zbog činjenice da skoro svi sistemi imaju slične početke - izrasli iz malih sredina, pokrenuti u okviru skromne porodične manufakture ili kao radnja "iz komšiluka".
Tako se prva prodavnica sendviča pod imenom Pete's Super Submarines pojavila 1965. u državi Konektikat u Sjedinjenim Američkim Državama. Ta mala, lokalna prodavnica koju je otvorio tek svršeni srednjoškolac Fred DeLuka već 1968. će postati poznata kao Subway. Sa 1.000 pozajmljenih dolara i prilikom da zaradi novac za studije medicine, DeLuka je uz pomoć prijatelja odlučio da izgradi mrežu lokala u kojima će prodavati danas tako poznate sendviče sa povrćem i mesom u vekni sveže pečenog hleba.
Prvu franšizu prodali su 1974. godine.
Pola veka kasnije
Subway danas upravlja franšiznom mrežom od oko 40.000 restorana u 102 zemlje sveta. Iako je velika većina u Sjedinjenim Američkim Državama, samo u Evropi posluje tačno 4.000 restorana. Poslednji, "jubilarni" restoran u Evropi otvoren je nedavno u glavnom gradu Rumunije - Bukureštu.
- Franšizu Subway-a uglavnom uzimaju kompanije koje žele da svoje poslovanje prošire novim uslugama - najčešće su to benzinske pumpe i supermarketi. Međutim, na otvaranje restorana se obično odlučuju i postojeći primaoci franšize Subway-a. Sama činjenica da su spremni da otvore više od jednog restorana svedoči o privlačnosti koncepta. Pošto su već u tom poslu, vrlo dobro znaju šta treba učititi i kakvi su izgledi za razvoj i uspeh - kaže Martin Princ, zadužen za razvoj brenda u srednjoj i istočnoj Evropi.
Nedavno smo pisali o planovima Subway-a da se proširi na što više tržišta u srednjoj i istočnoj Evropi. Trenutno, posluju u Poljskoj, Češkoj, Slovačkoj, Rusiji, Mađarskoj. Ove godine najavljuju ulazak na tržišta Slovenije i Gruzije, a u planu je i razvoj mreže u Ukrajini i Kazahstanu.
Subway-a, za sada, nema ni u jednoj zemlji ovog regiona. Kompanija se 2004. godine pojavila u Hrvatskoj, ali je posle pet godina poslovanja zatvorila sve svoje restorane. U to vreme, primalac franšize nije bio spreman da govori o razlozima neuspeha, a do danas je ostalo nejasno šta je kompaniju dovelo do povlačenja sa tržišta Hrvatske.
Popularnost ovog lanca brze hrane, na globalnom nivou, nije dovedena u pitanje, naprotiv. Uz širenje mreže restorana, povećava se i broj vernih mušterija. Najnoviji obožavatelj Subway-a je i slavni fudbaler Pele, koji je početkom avgusta imenovan za ambasadora ovog brenda u svetu.
POGLEDAJTE ČLANKE

Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...