I Starbucks prelazi na franšizing
Na pomen pojma franšiza, sasvim je očekivano da većina ljudi prvo pomisli na McDonald’s, KFC, Pizza Hut ili – Starbucks. Međutim, suprotno uvreženom mišljenju, među ovim brendovima, jedino čuveni lanac kafeterija nikad nije poslovao kroz franšizu. Starbucks je do sada svoje kafeterije uglavnom otvarao samostalno ili kroz zajedničko ulaganje (Kina, Indija) ili davanjem ekskluzivnog prava trgovačkim lancima i putničkim kompanijama da u okviru svojih objekata otvore male Starbucks štandove (u prodavnicama široke robe ili na aerodromima). Objašnjavajući zašto izbegava franšizni model poslovanja, kompanija naglašava da želi u potpunosti da drži brend pod svojom kontrolom.
Ova odluka se, međutim, u poslednjih godinu dana promenila. Suočeni sa ograničenim mogućnostima širenja mreže u Evropi, menadžment Starbucks-a je počeo da razmišlja i o "popuštanju uzdi". Pošto su do sada kafeterije otvarali isključivo u najatraktivnijim i prometnim delovima velikih gradova, gde su rente i troškovi poslovanja prilično visoki, kompanija je potražila model kojim može da ubrza ekspaniziju u druge oblasti, naročito u manje gradove u unurašnjosti. Franšizing se nametnuo kao dobro rešenje.
Starbucks je, tako, u februaru ove godine otvorio svoju prvu franšiznu kafeteriju na svetu, u britanskom selu Liphuk. U ovom trenutku, pak, već ima 45 franšiznih lokala širom Velike Britanije, koje drži devet primalaca franšize. Kompanija sada već razmatra da usvoji novu strategiju razvoja u Evropi i planira da otvori prvu franšizu u Francuskoj.
Iako će udeo franšiza biti neznatan u odnosu na gotovo 2.000 Starbucks kafeterija u Evropi, na Bliskom istoku i u Africi (EMEA), u kompaniji kažu da je ovo jedan od najboljih načina da stignu u krajeve koje do sada nisu uzimali u obzir. Optimizam podržava i činjenica da su operativni profit i promet u EMEA regiji, nakon drastičnog pada u fiskalnoj 2012, naglo skočili u ovoj godini. Prema sadašnjim projekcijama, Starbucks planira da otvori više od 200 kafeterija u ovoj regiji, od čega će 75% objekata biti pod licencnim ugovorom ili u rukama primalaca franšize.
S druge strane, predstavnici Starbucks-a kažu da za sada nemaju planove da franšize daju na matičnom tržištu – u Americi.
Šta se očekuje
I pored dobrih početnih rezultata, Starbucks je još uvek oprezan kada je učinak franšizinga u pitanju. Kompanija će teško odustati od stroge kontrole brenda. Svesni su da, kao i u bilo kom franšiznom sistemu, uvek postoji rizik da primaoci franšize ne ispune očekivanja ili ne zadovolje standarde korporacije. Menadžment Starbucks-a, s druge strane, smatra da postoji i način da se taj rizik ublaži – potrebno je samo izdvojiti dovoljno vremena da se odabere pravi partner.
Koliko je menadžent Starbucks-a po tom pitanju odlučan, svedoči i podatak da je neke od svojih potencijalnih primalaca franšize – i njihove porodice – pozvao u sedište kompanije u Sijetlu da im prenesu znanje i pokažu kako se posao radi. Prema rečima predstavnika kompanije, odabir kandidata treba da bude "vrlo ličan".
Za sada se zna da Starbucks planira da ograniči broj franšiznih partnera u Velikoj Britaniji (ne više od 25). Očekuje se da kandidati koji potpišu ugovor sa Starbucks-om u narednih 10 godina otvore 10 ili više kafeterija, da imaju iskustva u ugostiteljskoj ili srodnoj branši – da ne pominjemo da moraju imati značajna finansijska sredstva za pokretanje posla (oko 600.000 evra).
Kako je nedavno za Wall Street Journal izjavio Kris Engskov, menadžer Starbucks-a za EMEA regiju, jasno je da kompanija mora da bude fleksibilnija kada se radi o inostarnim tržištima. Evropa je samo početak.
– Starbucks je bio poznat kao lanac koji se mogao naći samo na atraktivnim i prometnim lokacijama, međutim, danas ljudi očekuju da kvalitetnu kafu mogu pronaći gde god da krenu i gde god da su. To je upravo prilika i za nas – rekao je Engskov.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...