Les Mills fitnes koncept mogu da implementiraju svi zainteresovani postojeći fitnes centri, ali i svi preduzetni ljudi koji žele da pokrenu posao u ovoj oblasti. - Činjenica da smo za godinu dana dostigli broj od 17 klubova, očigledan je pokazatelj uspeha. Istovremeno, to je pokazatelj da tržište Srbije i BiH-a ima dobar potencijal.
Milan Ivetić
Utorak
14.01.2014.
Kompanija iFit je početkom prošle godine preuzela franšizu fitnes koncepta Les Mills za teritoriju Srbije i BiH-a, nakon čega je usledila ekspanzija na tim tržištima.
 

Les Mills International, fitnes program sa Novog Zelanda, prisutan je u Srbiji još od 2008. godine, ali bez zapaženijih rezultata, sve dok franšiza nije stigla u ruke Milana Ivetića, generalnog menadžera i vlasnika kompanije iFit. Naime, za širenje ovog franšiznog koncepta po fitnes centrima u Srbiji bila je prvo zadužena jedna nemačka agencija, koja je ujedno bila i najveći Les Mills franšizni zastupnik u to vreme, sa 1.600 klubova pod svojim okriljem, kaže Ivetić.

- Međutim, zbog nemogućnosti kontrole i loše platežne politike, povukli su se nakog godinu dana. Zatim je 2009. godine nadležnost dobila grčka agencija koja, iz istih razloga kao i nemačka, nije nastavila svoje poslovanje. U to vreme, sam sam radio kao generalni menadžer u jednom fitnes klubu koji je koristio Les Mills program. Video sam kakav potencijal ovaj program ima, a bio sam svestan i grešaka koje su grčka i nemačka agencija pravile, tako da sam 2012. godine odlučio da stupim u kontakt sa nadležnima u Les Mills-u – priča Ivetić kako je razvoj Les Mills franšizne mreže postao njegov posao.

Nakon šest meseci pregovora, Ivetić je uspeo da postane primalac master franšize za teritoriju Srbije i Bosne i Hercegovine. Agencija nadležna za Srbiju i Bosnu i Hercegovinu samostalno je počela da radi januara 2013. godine. U tom trenutku, u franšiznom sistemu su poslovala svega dva kluba – Flex fitnes centar iz Novog Sada i Ethnogym iz Beograda. Danas, godinu dana nakon što je posao preuzeo Ivetić, broj klubova je porastao na 17 - od toga, 15 se nalazi u Srbiji, a dva u Bosni i Hercegovini.

- U ovom trenutku, kompanija iFit isključivo zastupa i distribuira Les Mills program, odnosno, nema sopstvene fitnes centre. U planu je širenje i otvaranje edukativno-rekreativnog centra, u kom bi se obučavali instruktori, kao i menadžeri. Oni bi potom nastavili dalje da implementiraju i šire ovaj program grupnog fitnesa – objašnjava on.

Primalac master franšize bi trebalo da u prvoj godini poslovanja pronađe deset klubova koji bi preuzeli pojedinačnu franšizu i, ako se taj cilj ispuni, centrala smatra da je poslovanje bilo uspešno. - Činjenica da smo za godinu dana dostigli broj od 17 klubova, očigledan je pokazatelj uspeha. Istovremeno, to je pokazatelj da tržište Srbije i BiH-a ima dobar potencijal, što je bilo dovedeno u pitanje posle neuspeha ranijih primalaca franšize – kaže Ivetić.

Ugovor sa davaocem franšize se potpisuje na dve godine, nakon čega sledi revizija poslovanja. Ukoliko se ispune ciljevi, ugovor se potpisuje na neodređeni vremenski period. Les Mills International, međutim, zadržava pravo da u roku od 24 sata raskine ugovor ukoliko smatra da se tržište ne razvija po planu ili ukoliko postoje određene neregularnosti. Les Mills sistem je, prema rečima Ivetića, dostupan svakom postojećem fitnes centru, kao i onima koji tek žele da pokrenu posao.

Les Mills Srbija

Početna investicija pokriva edukaciju instruktora i ona iznosi 200 evra po instruktoru za jedan program. - Zatim, tu su programi koji u zavisnosti od "formule", to jest od "paketa" za koji se klub odluči, mogu koštati od 110 do 200 evra. Naknada za korišćenje programa plaća se mesečno i počinje od trenutka korišćenja programa. Edukativne i promotivne resurse klub može imati na raspolaganju od trenutka potpisivanja ugovora, pa i tri meseca ranije, kako bi se adekvatno pripremio i od prvog dana na pravi način upravljao Les Mills-om. Da biste pokrenuli Les Mills sistem u svom klubu, potrebno je da edukujete instruktore, dok naknadu za korišćenje programa plaćate od trenutka kad od toga počnete i da zarađujete – kaže Ivetić.

Slikovito je prikazao i za koliko se može očekivati povraćaj investicije. - Na jednom času grupnog fitnesa, u zavisnosti od veličine studija, možemo imati 30-40 vežbača. S druge strane, investiranje u jednu traku za trčanje u proseku iznosi 10.000 evra. Prema statistikama IHRSA*, u toku jednog dana, jednu traku za trčanje u proseku koristi osam vežbača. Više je nego očigledno u kom smeru treba razmišljati i investirati i koliko brzo možemo očekivati povraćaj investicije. Upravo zbog ove činjenice, fitnes studio, grupni programi i funkcionalni trening predstavljaju budućnost ove mlade industrije – naglašava Ivetić.

Budući da su u zemlji i regionu prisutni mnogi programi za negu i oblikovanje tela pitali smo Ivetića zbog čega bi zainteresovani trebalo da uzmu baš ovu franšizu. - Najbolji odgovor dobiće u nekom od Les Mills klubova, nakon što vidi kako se sprovode neki od naših programa. Tajna je u atmosferi, muzici i energiji koja ostaje u vežbačima nakon što završe čas. Iza fantastične Les Mills ideje i kulture stoje ljudi sa identičnim ciljem – da svet učine zdravijim i lepšim – fit mestom. Ti ljudi su hrabri, motivisani i veoma entuzijastični po pitanju budućnosti fitnesa. I gde god da rade – svaki čas je isti, svuda, u celom svetu, i uvek je to neumorna i odlučna borba protiv gojaznosti, učmalosti i tromog načina života – ističe Ivetić.

Za razliku od konkurenata, kako kaže, ovo je jedina franšiza iz oblasti fitnesa koja nudi ceo sistem - proizvod, edukaciju, podršku. Većina sistema, prema njegovim rečima, prodaje ili edukaciju ili programe. - Snaga Les Mills sistema je u konstantnom razvoju, kontinuiranoj edukaciji i podršci koju pružamo našim klubovima - kaže Ivetić.

Osim osnovne edukacije koja je obavezna za instruktore, na svaka tri meseca se održavaju radionice na kojima instruktori dobijaju nova izdanja programa, kao i novosti iz oblasti treninga i grupnog fitnesa. - Obezbeđena je čak i inicijalna edukacija za menadžere fitnes centara. Svaki od njih prolazi kroz osam elemenata menadžmenta grupnog fitnesa, što podrazumeva i kontinuiranu edukaciju i razmenu iskustava u poslovanju. Les Mills svojim klubovima od dana potpisivanja ugovora otvara pristup najvećoj bazi marketinškog materijala za grupni fitnes, koja se konstantno dopunjuje. Na svaka tri meseca, zajedno sa programima, objavljuju se kompletno novi vizuali koji se mogu koristiti za komunikaciju sa korisnicima – objašnjava on.

Les Mills International posluje od 1990. godine. Globalna statistika kaže da vežbači koji pohađaju ovaj program posećuju fitnes centre 3,4 puta nedeljno, dok je kod ostalih prosek 1,9 - navodi Ivetić. Anketa pokazuje da je 71,8 odsto vežbača ovog programa izjavilo da će ga posećivati tokom cele godine.

- I uvek treba imati na umu da zadovoljni članovi grupnog fitnesa tri puta više preporučuju program u odnosu na druge članove. Preporuka člana je besplatan marketing, dok, po statistikama, dobijanje novog korisnika fitnes centra košta 200 evra – ističe Ivetić.

Ljudi koji sprovode ovaj program, kako kaže, sebe nazivaju plemenom. Bore se za planetu koja će biti više fit. Svako ko se prepozna u toj borbi, dobrodošao je u pleme.

___________

*IHRSA - International Health, Racquet & Sportsclub Association - međunarodno strukovno udruženje sportsko-rekreativnih i fitnes klubova.


Vesna Lapčić
saradnik