Osvojiti Kinu franšizama
Otkako je McDonald's još davne 1955. postavio temelj za razvoj franšiznog sistema, partneri i primaoci franšize ovog fast-food lanca igraju značajnu ulogu u globalnom uspehu kompanije. McDonald's danas ima 30.000 restorana u 120 zemalja širom sveta, a podaci pokazuju da je čak 80 posto u rukama primalaca franšize koji generišu više od 70 posto dobiti ovog američkog giganta.
Franšizing, međutim, nije bio srećan izbor za razvoj u Kini kada se McDonald's pojavio na tom tržištu devedesetih godina prošlog veka. U to vreme, malo je ko u Kini bio spreman da investira i plati ogromne franšizne naknade za otvaranje restorana, kao što je, s druge strane, ozbiljna prepreka franšizingu bilo i nepostojanje pravne regulative za ovaj vid poslovanja. Iako je kompanija 2010. ponovo pošla u potragu za novim franšiznim partnerima, u Kini samo 5 posto restorana radi pod McDonald's-ovom franšizom, a većina se nalazi u manjim gradovima. Sudeći prema najnovijim izjavama čelnika kompanije, McDonald's to svakako planira da promeni.
U kompaniji su najavili da će ove godine uložiti oko tri milijarde dolara za otvaranje 1.600 novih restorana na globalnom nivou. Od tog broja, Kina će dobiti 300 novih lokacija, tako da će do kraja godine biti više od 2.000 McDonald's-ovih restorana, više nego u bilo kojoj drugoj zemlji na svetu, izuzimajući SAD i Japan. Takođe, u naredne tri godine, McDonald's planira da broj restorana u Kini udvosturči i popne do 4.000, a ključna strategija razvoja će biti franšizing. U ovom slučaju, McDonald's ide na gradove sa više od milion stanovnika, što znači da će moći da bira između najmanje 100 gradova širom Kine.
Ambiciozni planovi svakako imaju opravdanje u stvarnosti - sa sve brojnijom srednjom klasom i ekonomskim potencijalom koji obećava konstantan rast, Kina već odavno predstavlja najperspektivnije tržište za sve velike američke brendove, naročito iz sektora ugostiteljstva. Zanimljivo je da u Kini, suprotno očekivanjima, najveću popularnost među fast-food brendovima uživa Kentucky Fried Chicken (KFC). Analitičari se slažu da je McDonald's-ov rival to postigao najviše zahvaljujući fleksibilnijoj strategiji razvoja. Pored toga što je jelovnik prilagodio ukusima potrošača u Kini, KFC je, recimo, izašao u susret i svojim primaocima franšize, tako da je u određenim regijama smanjio ulazne naknade i time značajno povećao broj restorana. Sa više od 4.400 restorana KFC je pokrio i veliki deo tržišta najmnogoljudnije države na svetu.
McDonald's će, s druge strane, pokušati da iskoristi ohrabrujuću činjenicu da jedino prodaja u Kini u poslednjem kvartalu fiskalne godine nije pala, već da je ostala na istom nivou. U okolnostima opšteg pada prodaje na svim tržištima u svetu, za McDonald's ovo ipak predstavlja pozitivan učinak. A ako strategija razvoja u Kini urodi plodom, kao što se nadaju čelnici McDonald's-a, ovo tržište bi trebalo da podstakne prodaju koja bi u narednim godinama itekako uticala na rast prodaje na globalnom nivou.
Za McDonald's to konkretno znači i da će morati da ponudi hranu i pića koja će odgovarati ukusu lokalnih potrošača, i to po povoljnijim cenama i na dobrim lokacijama, što bi, u krajnjem ishodu, dovelo do povećanja broja gostiju koji će želeti da ponovo dođu u McDonald's. Kompanija je, recimo, već uspela da privuče verne mušterije svojim sladoledom, kao i osvežavajućim napitkom na bazi čaja i mleka Bubble Tea. Ostaje da se vidi da li će "zaštitni znaci" McDonald's-a - hamburgeri i pomfrit - uspeti da udovolje populaciji koja svoju ishranu ipak temelji na piletini, svinjetini i pirinču.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...