Češka „domaćinska“ franšiza
Kada su 2010. godine Aleš Kotera i Jirži Malek osnovali preduzeće Naš Grunt, imali su dva cilja – da na trpeze čeških potrošača vrate tradicionalnu, domaćinski uzgojenu hranu, čime bi – pomogli i podstakli razvoj malih i srednjih poljoprivrednika i proizvođača. Iste godine, Kotera i Malek su otvorili svoj prvi specijalizovani dućan pod imenom Naš Grunt i počeli da prodaju tradicionalne češke prehrambene proizvode: kobasice, mesa, mlečne i pekarske proizvode, voće, povrće, pića i ostalu „domaćinsku“ robu. Dobavljače sveže hrane su uglavnom nalazili u regijima u kojima se nalaze radnje, tako da je roba, zbog brzog transporta, uvek bila kao da je – tek ubrana.
Nakon četiri godine poslovanja i razvijanja maloprodajne mreže, pod brendom Naš Grunt u Češkoj posluje 6 prodavnica koje su u vlasništvu kompanije, ali i 22 franšize. – Želimo da postanemo najpopularnija i najveća maloprodajna mreža u Češkoj koja nudi zdrave, lokalne prehrambene proizvode proverenog porekla – kažu Kotera i Malek. Da su na dobrom putu, potvrđuju i najnoviji finansijski podaci koji pokazuju da je prodaja, u odnosu na prošlu godinu, udvostručena, što znači da sada iznosi oko 3,3 miliona evra (90 miliona kruna), a da prodavnice redovno posećuje oko 600.000 potrošača.
– Povećanje prometa ne samo da je uslovljeno povećanjem broja kupaca u svakoj od naših radnji, već i snažnim razvojem maloprodajnme mreže koja je značajno uvećana onog trenutka kada smo ušli u franšizing – naglašava Marek. Jedan od stalnih, dugoročnih planova kompanije, kako kaže, biće i dalje uvećanje mreže i otvaranje 50 prodavnica širom matičnog tržišta.
Većina radnji se, međutim, još uvek nalazi u Pragu, a Malek i Kotera smatraju da je, i pored toga, glavni grad Češke tržište sa velikim potencijalem za rast. – Vidimo da još uvek ima prostora za nove radnje. To je delimično i zbog toga što pribegavamo „malom formatu“ uličnih radnji u koje će kupci rado svraćati zbog prijatne, domaćinske atmosfere – objašnjava Malek i dodaje da u Pragu mogu da otvore bar još 15 do 20 radnji, a da pritom sami sebi ne budu konkurencija.
Razlog zbog koga su tako brzo uspeli da prošire mrežu i u sistem prihvate veliki broj primalaca franšize, leži, kako objašnjava Aleš Kotera, u „dobrom tajmingu“. – Pronašli smo, da tako kažem, rupu na tržištu i to u pravo vreme! Smatram da segment za prodaju kvalitetne, lokalno proizvedene hrane ima neverovatan potencijal za rast. A da bismo pratili korak sa rastom tog dela tržišta, svojim primaocima franšize smo dali vrlo povoljne uslove saradnje i prilično širok spektar podrške unutar franšiznog sistema – kaže Kotera.
Naš Grunt u Češkoj skoro da i nema konkurenciju. Pored toga, kako kažu, jedina su mreža koja nudi isključivo češke tradicionalne proizvode. – Kupac koji dođe kod nas ne mora da brine o poreklu ili sastavu hrane, jer smo mi već napravili pravi izbor za njega. U tom smislu, mi smo jedinstveni. Takođe, prvi smo u Češkoj osmislili i uspostavili zaokružen i stabilan koncept – od nabavke do prodaje domaće hrane. Naravno, nakon početnog uspeha i dobrog odziva potrošača, bilo je logično i očekivano da se pojave i drugi, slični koncepti. U isto vreme, proizvodi sa odrednicama „domaća“, „eko“ ili „bio“ hrana u sve većem broju se može naći čak i kod velikih igrača na tržištu. U većini slučajeva, međutim, to je samo marketinški trik kojim žele da privuku kupce – objašnjava Kotera.
Zahvaljujući jedinstvenom konceptu i tome što je jedan od najbrže rastućih franšiznih sistema u Češkoj, Naš Grunt je danas došao i u poziciju da razmišlja o „preslikavanju“ koncepta na strana tržišta – u ovom trenutku, to je najbliži sused – Slovačka, ali ozbiljno razmišljaju o ulasku i na tržišta Mađarske, Slovenije i Hrvatske. – Prioritet je, naravno, nama vrlo bliska Slovačka. Međutim, otvoreni smo i za druga tržišta. U obzir dolaze Mađarska, Slovenija i Hrvatska, jer, prema našim saznanjima, ova tržišta su vrlo slična našem, naročito što su i u njima mali, domaći koncepti primorani da se nose sa dominacijom velikih internacionalnih lanaca, baš kao što je to slučaj i kod nas u Češkoj – objašnjava Kotera.
Izvor: Franchising.cz
POGLEDAJTE ČLANKE
Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među kompanijama koje su se našle na NIN TOP 500 listi najvećih preduzeća u Srbiji ima 18 sistema koji posluju i u franšizingu. Polovina tih kompanija se nalazi među prvih 100.
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com