Češka „domaćinska“ franšiza

Povećanje prometa franšiznog sistema Naš Grunt ne samo da je uslovljeno povećanjem broja kupaca u svakoj od radnji, već i snažnim razvojem maloprodajnme mreže koja je značajno uvećana kada su vlasnici koncepta odlučili da uđu u franšizing.
Sreda
09.07.2014.
Pod imenom Naš Grunt u Češkoj se širi lanac radnji za prodaju tradicionalnih lokalnih prehrambenih proizvoda. Franšize ovog koncepta bi u budućnosti mogli očekivati i u Hrvatskoj i Sloveniji.
 

Kada su 2010. godine Aleš Kotera i Jirži Malek osnovali preduzeće Naš Grunt, imali su dva cilja – da na trpeze čeških potrošača vrate tradicionalnu, domaćinski uzgojenu hranu, čime bi – pomogli i podstakli razvoj malih i srednjih poljoprivrednika i proizvođača. Iste godine, Kotera i Malek su otvorili svoj prvi specijalizovani dućan pod imenom Naš Grunt i počeli da prodaju tradicionalne češke prehrambene proizvode: kobasice, mesa, mlečne i pekarske proizvode, voće, povrće, pića i ostalu „domaćinsku“ robu. Dobavljače sveže hrane su uglavnom nalazili u regijima u kojima se nalaze radnje, tako da je roba, zbog brzog transporta, uvek bila kao da je – tek ubrana.

Nakon četiri godine poslovanja i razvijanja maloprodajne mreže, pod brendom Naš Grunt u Češkoj posluje 6 prodavnica koje su u vlasništvu kompanije, ali i 22 franšize. – Želimo da postanemo najpopularnija i najveća maloprodajna mreža u Češkoj koja nudi zdrave, lokalne prehrambene proizvode proverenog porekla – kažu Kotera i Malek. Da su na dobrom putu, potvrđuju i najnoviji finansijski podaci koji pokazuju da je prodaja, u odnosu na prošlu godinu, udvostručena, što znači da sada iznosi oko 3,3 miliona evra (90 miliona kruna), a da prodavnice redovno posećuje oko 600.000 potrošača.

– Povećanje prometa ne samo da je uslovljeno povećanjem broja kupaca u svakoj od naših radnji, već i snažnim razvojem maloprodajnme mreže koja je značajno uvećana onog trenutka kada smo ušli u franšizing – naglašava Marek. Jedan od stalnih, dugoročnih planova kompanije, kako kaže, biće i dalje uvećanje mreže i otvaranje 50 prodavnica širom matičnog tržišta.

Većina radnji se, međutim, još uvek nalazi u Pragu, a Malek i Kotera smatraju da je, i pored toga, glavni grad Češke tržište sa velikim potencijalem za rast. – Vidimo da još uvek ima prostora za nove radnje. To je delimično i zbog toga što pribegavamo „malom formatu“ uličnih radnji u koje će kupci rado svraćati zbog prijatne, domaćinske atmosfere – objašnjava Malek i dodaje da u Pragu mogu da otvore bar još 15 do 20 radnji, a da pritom sami sebi ne budu konkurencija.

Razlog zbog koga su tako brzo uspeli da prošire mrežu i u sistem prihvate veliki broj primalaca franšize, leži, kako objašnjava Aleš Kotera, u „dobrom tajmingu“. – Pronašli smo, da tako kažem, rupu na tržištu i to u pravo vreme! Smatram da segment za prodaju kvalitetne, lokalno proizvedene hrane ima neverovatan potencijal za rast. A da bismo pratili korak sa rastom tog dela tržišta, svojim primaocima franšize smo dali vrlo povoljne uslove saradnje i prilično širok spektar podrške unutar franšiznog sistema – kaže Kotera.

Naš Grunt u Češkoj skoro da i nema konkurenciju. Pored toga, kako kažu, jedina su mreža koja nudi isključivo češke tradicionalne proizvode. – Kupac koji dođe kod nas ne mora da brine o poreklu ili sastavu hrane, jer smo mi već napravili pravi izbor za njega. U tom smislu, mi smo jedinstveni. Takođe, prvi smo u Češkoj osmislili i uspostavili zaokružen i stabilan koncept – od nabavke do prodaje domaće hrane. Naravno, nakon početnog uspeha i dobrog odziva potrošača, bilo je logično i očekivano da se pojave i drugi, slični koncepti. U isto vreme, proizvodi sa odrednicama „domaća“, „eko“ ili „bio“ hrana u sve većem broju se može naći čak i kod velikih igrača na tržištu. U većini slučajeva, međutim, to je samo marketinški trik kojim žele da privuku kupce – objašnjava Kotera.

Zahvaljujući jedinstvenom konceptu i tome što je jedan od najbrže rastućih franšiznih sistema u Češkoj, Naš Grunt je danas došao i u poziciju da razmišlja o „preslikavanju“ koncepta na strana tržišta – u ovom trenutku, to je najbliži sused – Slovačka, ali ozbiljno razmišljaju o ulasku i na tržišta Mađarske, Slovenije i Hrvatske. – Prioritet je, naravno, nama vrlo bliska Slovačka. Međutim, otvoreni smo i za druga tržišta. U obzir dolaze Mađarska, Slovenija i Hrvatska, jer, prema našim saznanjima, ova tržišta su vrlo slična našem, naročito što su i u njima mali, domaći koncepti primorani da se nose sa dominacijom velikih internacionalnih lanaca, baš kao što je to slučaj i kod nas u Češkoj – objašnjava Kotera.

Izvor: Franchising.cz